-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Tror på ett slutgiltigt genombrott
Analytiker övertygad: Nya Apple Watch kommer starkt

Daniel Ives, som är tech-expert på analysfirman GBH Insights, hävdar med bestämdhet att den nya versionen av Apple Watch har potential att få fart på hela segmentet. Han kallar enheten för en ”game changer” och menar att klockan redan visar tecken på att ha ett starkt momentum.
Det är i ett meddelande till investerare som analytikern Daniel Ives nu ger uttryck för sin fasta övertygelse att Apple Watch Series 3 kommer att innebära något av en islossning för smartwatch-segmentet som helhet. Ives menar att Apple har lyckats skapa en produkt som tilltalar konsumenter som tidigare inte låtit sig övertygas, något han bland annat baserar på undersökningar som visar att hela 70 procent av köparna aldrig ägt någon Apple Watch tidigare.
LTE-stödet avgörande
Ives hävdar att möjligheten till uppkoppling utan att behöva ha telefonen med sig spelar en avgörande roll i sammanhanget. Tyvärr är det något som svenska konsumenter inte kommer att se som en anledning att köpa klockan, då det fortfarande inte finns någon svensk operatör som erbjuder en e-sim-lösning som fungerar med klockan. Men i ett bredare internationellt perspektiv är det förstås något som lär locka.
Uppskattar 30 miljoner sålda
Apple har fortfarande inte avslöjat hur många Apple Watch-enheter man sålt sedan klockan släpptes 2015, men enligt Ives uppskattningar handlar det om runt 30 miljoner exemplar. Apple Watch Series 3 sålde snabbt slut i Apples amerikanska onlinebutik när den släpptes förra månaden och det är fortfarande lång väntetid för den som vill ha ett exemplar.