-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Plusmodellen mest populär
Analytiker: Galaxy S10 har sålt långt bättre än Galaxy S9

Färska siffror från analysfirman Counterpoint Research visar att årets Galaxy S-flaggskepp har sålt betydligt bättre än föregångarna.
Årets flaggskeppstelefoner i Galaxy S-serien har överträffat förra årets modeller med tämligen bred mariginal, när det handlar om antalet levererade enheter. Det visar siffror som analysfirman Counterpoint Research nu kommit med. Efter en mycket stark start direkt i samband med lanseringen i mars, så ska framgångarna med de nya S10-telefonerna ha hållit i sig även över årets andra kvartal. Mellan början av april och slutet av juni ska Samsung ha levererat inte mindre än 16 miljoner exemplar av Galaxy S10, S10 Plus och S10e. Galaxy S10 5G har inte räknats in i statistiken, eftersom den i nuläget bara finns på ett fåtal marknader. Galaxy S9-telefonerna levererades jämförelsevis i 14,3 exemplar under samma period 2018, vilket innebär att S10-telefonerna har stått för en ökning på hela 12 procent under perioden.
S10e minst populär
Tittar man på de olika varianterna av Galaxy S10 så är det plusversionen som är i särklass mest populär. Den står för 42 procent av alla levererade enheter, vilket betyder runt 6,7 miljoner exemplar. På andra plats kommer den ordinarie S10-modellen med 32 procents andel, medan den lite enklare S10e har lockat 22 procent av konsumenterna. En intressant aspekt av siffrorna är att de tillsammans inte når upp till 100 procent. Det saknas alltså uppgifter om de orapporterade 4 procenten, eller motsvarande 700 000 enheter. Vad som föranlett detta är oklart, och det är således möjligt att Counterpointsiffrorna är felaktiga, eller att någon form av information saknas.