Priserna får avgörande betydelse
Analysfirma tror på trög start för telefoner med böjbara skärmar
Det krävs mer än bara en böjbar skärm för att övertyga konsumenterna. Det tror analysfirman DSCC, som nu kommit med en tidig prognos kring den förväntade försäljningen av smartphones med böjbara skärmar.
Det dröjer inte länge innan de första smartphone-enheterna med böjbara skärmar dyker upp på marknaden. Samsung har en telefon med böjbar skärm redo för lansering redan i början av nästa år och en rad andra tillverkare är på gång med liknande produkter, bland annat Huawei. Huruvida konceptet kommer att falla konsumenterna i smaken återstår förstås att se, men om man får tro analysfirman DSCC (Display Supply Chain Consultants) så lär starten bli trög i segmentet. Böjbara skärmar är i sig inget som lär övertyga konsumenterna, menar man i sin färska rapport.
Krävs fler funktioner
DSCC tror att det under nästa år kommer att levereras runt 3,1 miljoner enheter med böjbara skärmar. Det må låta som en oerhört låg siffra, men enligt DSCC så lär konsumenterna vilja se speciella funktioner som tillför något slags värde innan man investerar i en telefon med böjbar skärm. Att de nya enheterna förväntas få prislappar på uppemot 20 000 kronor bidrar yttermera till att många sannolikt väljer att vänta in nästa generation innan man slår till. Produktioneskostnaderna kommer dock sannolikt att minska med tiden, och det i kombination med att teknologin mognar gör att man tror att antalet leveranser av enheter med böjbara skärmar når siffran 63 miljoner under 2022.
Källa