IOE händer här och nu

Allt från IOE For Real 2014

Affärsnytta och förenklad vardag i fokus under en fullspäckad förmiddag.

Publicerad Senast uppdaterad

Magnus Melander, Wbirds vd och ägare, välkomnade till halvdagssemnariumet.

– Inga mer spekulationer om huruvida det kommer att hända och när det kommer hända. Vi pratar om det som händer nu, sade han.

Rami Avidan, chef för Tele2 M2M Global Solutions, inledde med en keynote som han sammanfattar i tre punkter: Internet of Everything(IOE) handlar för det första om globala och skalbara end-to-end-lösningar. För det andra ligger fokus på globalitet, flexibilitet, enkelhet och kvalitet. För det tredje handlar det om att inte bara förmedla, men att skapa, partnerskap. 

För kunden handlar det om  kostnadseffektivitet, nya intäktsområden, miljövänlighet och anpassningsbarhet. För operatörerna om att IOE inte längre är en vision. Det genererar faktiskta affärer, tekniken står redo, IOE-ekosystemet är moget och realtidsdata efterfrågas. 

– Vi vill alla, såväl professionellt som privat, ta medvetna beslut baserade på information om vad som faktiskt händer – just nu.

Vidare presenterade Rami Avidan fyra nya samarbetspartner och ett europeiskt avtal med Vattenfall.

Läs mer om Tele2:s avtal med Vattenfall samt operatörens nya samarbetspartners här: Tele2 blir Vattenfalls M2M-leverantör

Casemaraton

Watty
Scenen intogs sedan av Eva Andersson från Watty, ett startupföretag vars analytiska mjukvara möjliggör att spara energi i byggnader. Genom röstigenkänningsteknik identifierar Wattys “energi-detektiv” olika maskiner i en byggnads energiflöde och kan på så sätt avslöja energitjuvar. För fastighetsägare finns inte bara möjligheten att spara pengar, utan även skona miljön. 

Läs mer om Wattys case-presentation här: Shazam för elektricitet

Connode
Michael Westberg, marknadschef på Connode, berättade om ett av det största M2M-projekt som någonsin utförts. Genom sin mjukvaruplattform hjälper Connode Telefónica att vinna kontraktet för att förse 30 miljoner brittiska hushåll med smarta, uppkopplade gas- och elmätare i 15 år och med 99,9 procents tillförlitlighet. 

Läs Mobil Business intervju med Michael Westberg här.

Shortcut Labs
Startupföretaget Shortcut Labs’ Robel Efrem visade upp Flic, en knapp som med ett klick kan aktivera vilken funktion som helst på användarens smartphone. Lätt att installera, trådlös, vattentät och fästbar på vilken yta som helst. Priset för en Flic, som snart kommer finnas i handeln, blir runt 100 kronor.

– Wow, hördes spontant från publiken.

Du kan läsa mer om Flic här: Flic – styr allt med en knapp

Kombridge
Patrik Boccara, vd på Kombridge, inledde med att påminna om det tågtrafikskaos som hotar midsommarfirandet och förklarade sedan hur Kombridge Connect som en gemensam anslutningspunkt gör det möjligt för SJ att övervaka och kommunicera med 260 uppkopplade biljettautomater. Resultatet, när inte en strejk står runt hörnet, är nöjdare resenärer tack vare ett korrektare och lättillgängligare biljettsysystem - och en kostnadsbesparing för SJ.

Microsoft
Richard Lind, chef för Internet of Things på Microsoft, presenterade Microsoft Azure Intelligent System Service, vilket bland annat används i Londons tunnelbana för att kontrollera allt från lufttemperatur till säkerhetssystem.  

– Det handlar inte om Internet OR things – det är ett enda system, underströk Richard Lind.

Sting och Idea Lab
Jill Lindström Marknad- och kommunikationsansvarig på STING (Stockholm Innovation & Growth) offentliggjorde därefter den europeiska innovationstävlingen The Idea Challenge och den del av dess åtta affärsområden som fokuserar på IOE. 

Läs mer om tävlingen här: Innovatörer tävlar i Internet of Things

Cisco
Anders Johansson Tapper, ansvarig för “Smart Cities” på Cisco, presenterade sitt IOE: uppkopplade städer vilka låter myndigheter och ansvariga för infrastruktur övervaka, informera om och anpassa allt från trafikflöden och kollektivtrafik till belysning och säkerhetssystem. 

Infracontrol
Samma IOE-område arbetar Infracontrol med. Jenny Gustavsson, marknadschef, pekade på hur invånare i dag kräver kvalitet i en stadsinfrastruktur - och förklarade hur de kan hjälpa till att skapa den. Infracontrols app låter vem som helst informera om brister i samhället genom att ta ett foto, geopositionera sig, skicka informationen och därmed låta ansvarig få reda på läget. Resultatet, framhöll Jenny Gustafsson, är en 60-procentig bättre kontroll över stadens system, en 30-procentig kostnadsbesparing och 30-50 procent effektiviserad energiförbättring.

Springworks
Besparingar för såväl plånbok och miljö framhöll även Mats Malmberg, dataanalytiker på Springworks. När Telia installerade M2M-utrustning i Postnords bilar i Stockholm kunde såväl möjliga vägval för att ta sig från punkt A till punkt B kartläggas, liksom det val som chauffören gjorde. 

Imagimob
Tony Hartley är produktdesigner på Imagimob, vars sensorer, förklarade han, mäter individers aktivitet och gester – på riktigt. 
– Ni känner säkert till Fitbit? Vad vi gör påminner inte alls om Fitbit. Den är nämligen exakt.  

Men det egentliga problemet är inte att mäta rörelse – det är att förstå den och därmed vad personen gör. 

Läs mer om caset här: Imagimob gör mer exakta sensorer

Innorange
– Dödar Internet och online-shopping traditionell shopping? frågade Markku Siikala, vd för finska Innorange. Svaret, menade han är nej och demonsterade hur genom att mäta och analysera hur kunder rör sig i affärer, var de stannar till, var de tillbringar längst tid, vad som leder till köp ger information om huruvida prissättning och produktplacering är rätt, om personalen gör sitt jobb och om hur affären bör utformas. Konsumentbeteenden – inte bara kassaresultatet mäter hur affärerna går. 

Du kan läsa mer om Innorange-presentationen här: Innorange: Detaljhandeln måste digitaliseras

Narrative
– Tänk dig kunna att fånga ett oväntat, efterlängtat möte – utan att avbryta det, sa Elisabet Stigård, chef för Narratives företagsrådgivning, och presenterade Narrative Clip. Den pyttelilla kameran fästs på användaren för att därefter automatiskt ta bilder var 30 sekund. Via narratives app kan sedan bilderna organiseras, korrigeras och delas. På en dag hinner kameran ta runt 3000 bilder, och erbjuder användaren ett i det närmaste fotografiskt minne. 

Vinnter
Sofia Granath, vd på Vinnter, pekade på vikten av att sänka igångstartströskeln för IOE, att få användare som är ovana vid teknik att ta den till sig. Som exempel tog hon fyrverkerier, en enorm mängd explosiva ämnen som ska samspela i en precis show – och som till stor del sköts manuellt. Tack vare en lättillgänglig lösning kunde Vinnter garantera musikfestivalen Summerburst att dess fyrverkerier sköttes med kvalitet och precision.

Mer om Vinnter kan du läsa här: Vinnter gör teknik för otekniska

Paneldebatt: Tele2, Telenor Connexion och Teliasonera
Att IOE gått in i en ny fas var Rami Avidan, chef för Tele2 M2M Global Solutions, Per W. Simonsen, vd för Telenor Connexion AB och Hans Dahlberg, Teliasonera M2M Services, under följande paneldebatt rörande överrens om. 

– Vi talar mycket om uppkoppling, men hur ska det tillämpas och skapa vinster? Det är ännu viktigare, sa Hans Dahlberg.

– Företagen gör samma resa som när Internet kom: ny teknologi, en IT-avdelning – och så operativa chefer som inte förstår vad teknologin kan göra för dem, lade han till. 

– Vi måste förstå att det krävs samarbeten för att skapa kundvärde, inflikade Rami Avidan.

Per W. Simonsen vände sig mot åskådarna:

– Ni måste vara ambassadörer, ni måste sälja in IOE till era organisationer. 

– Analogt måste bli digitalt. Istället för att bara sälja en produkt säljer man även tjänst.

Rami Avidan höll med:

– Det handlar inte om strategi, det handlar om att ändra en kultur. Inte bara internt, utan i vad man faktiskt gör.

Du kan läsa mer om debatten här: Hård konkurrens om M2M-kunder

Kunderna säger sitt
Ovanstående utmaning gällde inte Torbjörn Svedenklint, affärsutvecklingsdirektör på Reitan Convenience, den norska detaljhandelskoncern som bland annat äger Pressbyrån, 7-Eleven och Shell. 

– Om kollektivtrafikens biljettsystem förändras, då måste vi förändras, eftersom vi säljer deras biljetter. Och dessutom förändras folks beteendemöster, sa han. 

Magnus Melander avslutade seminariet med att konstatera att när det kommer till IOE, då ska alla med, inte minst kvinnor, vilka han gladds åt att ha sett flera av på scen.

– Nästa år räknar jag med att se ännu fler.

Hela eventet kan du titta på här.