-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Steg spöar notiser
Aktivitetsmätare slår smartklockor

Handledsburna, mobilkopplade enheter är årets stora grej. Men än så länge spöar aktivitetsmätarna de smarta klockorna.
Det är ABI Research som tagit fram en rapport över försäljningen av smarta klockor och aktivitetsmätare som Fitbit, Jawbone Up och liknande. Enligt deras siffror handlar det, åtminstone i dagsläget, om ett rejält mycket större intresse för handledsburna stegräknare än armbandsur då Fitbit Flex och dess gelikar har en fyra gånger högre försäljning än smarta klockor. Enligt ABI har det under årets första kvartal sålts 2,35 miljoner aktivitetsmätare där Fitbit står för merparten av försäljningen medan Jawbone, Garmin, Nike och andra ligger långt efter.
När det kommer till smarta klockor leder Samsung, med Sony strax efter och Pebble på tredjeplats.
Det som bör sägas är att såväl Fitbit som Jawbone och Nike haft sina enheter ute en betydligt längre tid än de flesta smarta klockor och att marknaden för fitnessarmband på så sätt hunnit mogna något mer än densamma för smarta klockor. Samtidigt är aktivitetsmätare ett nytt marknadssegment, medan de smarta klockorna fortfarande dras med förväntningar om både utseende och batteritid från den traditionella klockvärlden, vilket även det kan påverka det hela. Enheter som Motorolas Moto 360 kan vara ett första steg att ändra på det hela, tillsammans med fler enheter med Android Wear.