-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Analysfirman Canalys förutspår
AI-högtalare blir årets stora succéprodukt

AI-högtalare som Amazons Echo och Apples Homepod kommer att bli den snabbast växande produktkategorin på hemelektronik-området under 2018. Det hävdar analysfirman Canalys i en färsk rapport.
Glöm AR och VR. Det är AI-högtalarna som kommer att få störst genombrott av all teknik i år. Det hävdar i alla fall analysfirman Canalys. Tittar man på hur snabbt segmentet förväntas växa, så står de smarta högtalarna i en klass för sig. Ja, i alla fall om de siffror som Canalys kommit med i sin prognos blir verklighet. Enligt dem kommer det att säljas smått otroliga 56,3 miljoner AI-högtalare under 2018. Google Home och Amazon Echo förväntas bli de stora vinnarna och USA förväntas bli den i särklass största marknaden. Hela 68 procent av högtalarna kommer att säljas i USA, tror Canalys.
Sverige på efterkälken
Konceptet med AI-högtalare har så här långt fått ett ytterst marginellt genomslag i Sverige. Detta inte minst av den enkla anledningen att de flesta av produkterna inte gått att köpa här. Undantaget är Amazons Echo som nu släptts på den svenska marknaden, något som dock skedde först i december 2017. En annan aspekt av det hela är förstås att de flesta AI-assistenter som högtalarna bygger på inte finns på svenska, något som de flesta svenskar sannolikt inte störs av, men samtidigt ett faktum som kan ha hämmat utrullningen av produkterna på blågul mark. Ett tredje faktum är den ovanligt höga Iphone-penetrationen i Sverige, något som kan ha medfört att många valt att vänta in Apples Homepod i stället för att plocka upp en Google Home-enhet på besök i exempelvis Tyskland. Om Canalys får rätt återstår förstås att se.