-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Sportjätten drar sig ur det tuffa segmentet
Adidas slutar med teknikprylar för träning

Att det råder exceptionellt tuff konkurrens på området wearable tech lär knappast ha passerat någon obemärkt förbi. Och att Adidas nu drar sig ur segmentet och slutar tillverka hårdvara kommer således kanske inte som någon större skräll.
Apple Watch har en extremt dominant ställning på wearable tech-marknaden när det kommer till klockor. Och snackar vi fitnessarmband så är det få spelare som har en framträdande roll på scenen, däribland Xiaomi och Fitbit. Samtidigt har det paradoxalt nog gått en trend i att utveckla wearable tech-hårdvara, även bland företag som inte har någon bakgrund inom vare sig konsumentelektronik eller IT. Att allt fler av dem ger upp är inte konstigt. Senast i raden är Adidas, som nu aviserar att man drar sig tillbaka från hårdvaruproduktionen i segmentet helt och hållet.
Antydde saken redan förra året
Redan förra året kom en rad uttalanden från Adidas som antydde att man inte hade några större ambitioner på området. Inte minst hävdade företagets wearables-chef Stacey Burr i en intervju att en ny löparklocka ”inte kommer att dyka upp på mycket länge”. Adidas kommer nu att skifta fokus från hårdvara och koncentrera sig helt på mjukvara, dels i form av sin egen Adidas-app, men också i form av Runtastic som man köpte 2015. MiCoach Smart Run tycks därmed bli den sista wearable tech-enhet man släppte. Även konkurrenten Nike gjorde ett misslyckat försök med sin hårdvara i form av Fuelband innan man lade ned och i stället började fokusera på mjukvara och samarbeten med andra tillverkare.