-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
70 miljoner användare
Adidas köper Runtastic för 239 miljoner dollar

Idrottsjätten Adidas köper Runtastic för lite över två miljarder kronor.
Runtastic är en av dagens största utvecklare och tillverkare inom fitness och hälsa på den mobila marknaden. Företaget grundades 2009 och har bland annat släppt appar för GPS-tracking under träning och en apps om ska hjälpa dig sova rätt. De har även släppt hårdvara i form av klockor med GPS och telefonhållare till cyklar. Nu har samtliga av företagets aktier köpts upp av Adidas Group.
Detta är inte första gången ett utomstående företag investerat i Runtastic. I oktober 2013 köpte tyska mediajätten Axel Springer AG 50,1 procent av företagets aktier för 22 miljoner euro. Axel Springer, Runtastics grundare och företagets delägare säljer nu alla sina andelar av Runtastic till Adidas Group vilket gör att de nu äger 100 procent av företaget.
Runtastics grundare Florian Gschwandtner säger att köpet inte ska påverka hur företaget agerar i framtiden. Det är inte det första eller ens andra uppköpet av sporttjänster i år, det massivaste uppköpet inom mobila sportsegmentet i år gjorde Under Armour som vill bli mer av ett teknikföretag än ett märke för träningskläder. I februari investerade företaget lite mer än 4,5 miljarder svenska kronor i Myfitnesspal och danska Endomondo. Efter det köpte Fitbit upp Fitstar för mellan 25 och 40 miljoner dollar i mars. För att inte hamna på efterkälken kanske Adidas känner att de måste investera i marknaden själva. Företaget vill förmodligen inte heller tappa mark till konkurrenten Nike som sedan fem år tillbaka har haft sin egna träningsapp Nike+.