Genombrott för kroppsburna prylar?
82 procent oroliga över wearables och integritet
Foto: La Citta Vita/Flickr
Men över två tredjedelar villiga att byta privatliv mot sparade pengar.
Wearables är en av de allra hetaste teknologierna just nu och nya produkter och funktioner poppar ständigt upp. Samtidigt oroar sig 82 procent över hur de bärbara enheterna hanterar deras personliga data och ännu fler, 86 procent, tror att de gör dem sårbarare för hackarattacker. Det framkommer av en ny undresökning från konsultföretaget Pricewaterhouse Coopers (PwC).
Det är bekymmersamma siffror, både för de konsumenter som enligt undersökningen är övertygade om att smarta klockor och armband kan hjälpa dem träna och äta bättre samt övervaka deras sömn och hälsotillstånd – men också för de företag som vill låta sina produkter göra det.
Måste bli oumbärlig
Ändå tycks det största hindret för wearabels att slå igenom brett att de inte lyckats göra sig till en oumbärlig del av varadagen, såsom smartphonen har blivit. Undersökningen är gjord i USA, där exempelvis fitnessarmband är betydligt vanligare än i Sverige, men ändå säger bara 21 procent av 1000 tillfrågade att de äger en wearable-enhet. Av dessa är det endast 10 procent som använder den dagligen.
– När nyhetens behag är över överger många konsumenter de enheter som kräver regelbunden synkning, laddning och andra åtgärder för att de ska fungera, skriverrapportmakarna.
De som i dag använder wearables är redan aktiva och välmående och fortsätter vara det, med eller utan ett mätinstrument konstaterar man och understryker vikten av att wearables engagerar, de fitnessfrälsta men också de som behöver bli det.
Plånboken lösningen
Lösningen tycks, som så ofta, ligga i plånboken. 68 procent säger sig nämligen vara villiga att använda en hälsomätare som deras företag skaffar åt dem och vars dagliga mätdata skulle ge dem reducerade sjukvårdskosnader eller hälsoförsäkringspremier. Nu måste förvisso hälso- och sjukvård i USA, till skillnad från i Sverige, antingen bekostas ur egen ficka eller genom en dyr försäkring, men svaren ger en fingervisning om vad som skulle kunna bli wearables genombrott. Alltså den “Big Brother”-funktion som många fruktar och ser kunna utnyttjas i felaktiga syften.
Samtidigt är att byta personlig information mot sparade pengar inte något nytt. Samma princip tillämpas sedan länge genom alla de kundmedlemsskap som registrerar dina köp i utbyte mot erbjudanden och alla som någonsin har sökt på Google har gjort det gratis i utbyte mot att sökannonsjätten lär sig mer om dem och deras intressen.
De tillverkare, sjuk- och hälsoorganisationer och försäkringsbolag som lyckas övertyga användarna om att deras personliga information är säker hos dem är också de som kommer gå i bräschen för wearableindustrin.
Skulle du byta dina mat- och träningsvanor, viktuppgifter och mätvärden mot mer kvar i plånboken?