-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Nytt verktyg för Unreal Engine
3D-skanna med mobilen

Epic, som bland annat utvecklar spelmotorn Unreal Engine, har släppt sin 3D-skanner RealityScan även till Android.
Tidigare var det fråga om en extremt avancerad process att skanna 3D-modeller för att ”få in” verkliga föremål i digitala miljöer. Detta har dock i allt större omfattning förändrats i och med att mobilernas kameror har blivit allt bättre.
Tidigare i år släppte Epic ett verktyg de kallar RealityScan där det räckte att ta en uppsättning vanliga foton med mobilen eller surfplattan, så gjorde programvaran resten. Då släpptes RealityScan enbart till Ios, men nu meddelar Epic att man även har släppts verktyget till Android via Play Butik och Galaxy Store.
Det enda som behövs göras för att skapa 3D-modeller är att fotografera dem. Därefter kan modellen antingen användas i Epics motor Unreal Engine eller deras 3D-verktyg Twin Motion, och det går även att dela 3D-modellerna som skapas via den digitala handelsplatsen SketchFab för att fler ska kunna få tillgång till modellerna.