Mobil teknik skapar ”industriell renässans”
300 000 nedladdningar för SKF:s egna appar
Rullningslagersbolaget SKF ser tydliga resultat av investeringarna i mobil teknik.
SKF, en av världens ledande leverantörer av bland annat rullningslager, har gått i bräschen för mobiliseringen av sina tjänster och processer, det som SKF själva kallar smartifieringen av processer. Att utrusta personalen med smarta enheter och skapa egna interna appar har öppnat nya möjligheter, menar SKF.
– Det här är en oerhört intressant tid inom verkstadsindustrin. Vi upplever verkligen en industriell renässans. Smarta enheter har hjälpt oss att se SKF:s värld med nya ögon, och ger oss möjlighet att lansera ett helt nytt arbetssätt i vad som annars kan ses som en mer traditionell industri”, säger Tom Johnstone, SKF:s vd och koncernchef, i ett pressmeddelande på måndagen, och lägger till:
– Genom att investera i och ta till oss den här teknologin öppnas nya marknader för oss. Det hjälper oss att leverera ökat värde till våra kunder och att öka våra intäkter.
Bolagets Connectivity Team har hittills utvecklat över 35 interna och externa appar som har laddats ner mer än 300 000 gånger. Det handlar exempelvis om appar som hjälper serviceingenjörer att bli effektivare i sitt arbete, hela 12 procent effektivare enligt SKF.
SKF meddelar nu att företaget valt att öka antalet interna användare av smarta telefoner och surfplattor genom att utrusta underhållsingenjörer, tillverkningspersonal och personer i SKF:s säljkår i utvalda regioner med den typen av verktyg. Utöver bättre beslutsstöd tack vare realtidsdata om olika maskiners tillstånd räknar SKF med även ökad effektivitet.
– Appar som varnar för fel i realtid samt ger förbättrad åtkomst till rutiner för maskinkalibrering bidrar till förkortade driftstopp och att operatörerna får de verktyg de behöver för att lösa problem omedelbart, skriver SKF.