-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Kinesisk nedgång förväntas fortsätta under 2019
2018 blev ett uselt mobilår i öst

Även i år noteras en nedgång i antalet levererade smartphones på den jättelika kinesiska smartphonemarknaden. Och mycket tyder dessutom på att även 2019 blir ett trögt år.
Siffrorna om Kina som nu offentliggjorts och som målar upp den minst sagt dystra bilden kommer från två olika håll. Det handlar dels om siffror från CAICT (China Academy of Information and Communications Technology), ett institut som står under den kinesiska industri- och it-myndigheten, dels om siffror från marknadsanalysföretaget Canalys. Enligt CAICT har leveranserna rasat med 15,5 procent jämfört med 2017, och speciellt stor skillnad ska det ha varit i december, då siffran enligt dem låg på 17 procent. Canalys är aningen mer försiktiga i sin analys och hävdar att minskningen under året ligger på 12 procent.
2019 tycks bli ett dåligt år också
Enligt Canalys är nedgången inte över. Även 2019 förväntas bli dåligt, och prognosen säger att att marknaden krymper ytterligare 3 procent. I så fall skulle man för första gången sedan 2014 landa på under 400 miljoner levererade smartphones i Kina. Det finns förstås många anledningar bakom siffrorna. En är att den kinesiska ekonomin bromsat in i allmänhet, en annan det handelskrig som pågår med USA. Tendensen globalt är dessutom att uppgraderingsviljan sjunkit bland konsumenterna, bland annat till följd av att segmentet präglas av mindre innovation än tidigare.