Uppsjö av mobila betallösningar
2013 - mobila betalningarnas år
Att mobila betalningar tar fart under 2013 råder ingen tvekan om. Hur fort kort-, kontant- och fakturakunder adopterar de nya tjänsterna är däremot mer osäkert. Det kommer att bero en hel del på hur användarvänliga applikationerna är, vad de kostar och inte minst hur bra de olika leverantörerna är på att förklara vad de tillför kunden.
Det har tagit över två år men i tid för jul lanserar Sveriges största banker en gemensam mobil lösning för person-till-person-betalningar i realtid, under namnet Swish. Till en början samarbetar Handelsbanken, SEB, Nordea, Swedbank, Danske Bank och Länsförsäkringar Bank, medan Skandia-banken och Ica-banken valt köra pass. I praktiken innebär det att de stora bankerna nu enats om en standardlösning, med säkerhet och användarvänlighet i fokus. Det är ytterligare ett steg mot att förverkliga visionen om mobilen som bärare för betalningar.
Mobila kunder eftertraktade
Men bankerna är inte ensamma om att försöka få kort-, kontant- och fakturakunder att använda mobilen. Izettle var bland dem första att erbjuda en möjlighet att betala via mobilen. Under 2012 kom det många fler lösningar ut på marknaden, bland dessa mobila plånboken WyWallet – ett samarbete mellan mobiloperatörerna Tre, Tele2, Telia och Telenor – Mobills SMS-lösning, eller Seamless och Payairs QR-kodsbaserade lösningar, som nu börjar synas i allt fler butiker, varuautomater, på events, e-handelssäjter och även direkt i tidningar. Även kreditkortföretagen Visa och MasterCard har sedan tidigare utvecklat och lanserat mobila lösningar för betalningar, i synnerhet för person-till-person, som ännu inte finns i Sverige. För att inte nämna PayPal, som erbjuder olika typer av mobila betaltjänster i hela världen, och det kostnadsfritt förutom när du säljer något .
Måste förklara nyttan
För Swish som övriga aktörerna är budskapet till kunder att det är lika säkert och lika lätt att betala med mobilen som det är med kort och kontanter. Swish och WyWallet har till skillnad till de andra valt att koncentrerar sig på den svenska marknaden. Gemensamt för alla är däremot behovet att förklara för kunderna varför de ska först komplettera, sedan ersätta bankkortet, kontanter och fakturan med mobilen. Och i vissa fall, varför de ska betala extra för något som kan anses som en förlängning av traditionella betaltjänster. En bra början är att göra en lösning som är lätt att komma igång med, helst direkt från mobilen. Börjar man använda mobilen för att betala för olika saker märker man nämligen snabbt vilka fördelar det ger. Och de lösningar som finns på marknaden är i stort sett enkla att använda. I Swish fall så fungerar tjänsten alldeles utmärkt när man väl kommit igång, men vägen dit kan visa sig mödosam för redan skeptiska eller ovanna potentiella användare. Sedan finns även frågan om den kostnad som slutkunden är beredd att ta: nyttan måste vara stor och tydlig för att motivera den. Slutligen så finns det inte idag någon lösning som på samma sätt som bankkorten klarar av att sköta alla våra betalningsärenden: person-till-person, betalning i butiken, på nätet. Men vi närmar oss.