Kazam, nykomlingen bland mobiltillverkarna, har jobbat i det tysta. I september lanserar företaget ett helt produktsortiment med inte mindre än åtta Android-telefoner. Mobil.se har talat med Frank Jensen, Chief Operating Officer, på Kazam.
Det känns nästan som ett trolleritrick att Kazam lyckats hålla sina ambitiösa planer hemliga så långe och står nu redo att lansera hela åtta smartphones i september. Lurarna presenteras sannolikt i London där tillverkaren har sitt huvudkontor. Dessa kommer att täcka alla priskategorierna – budget- och medelprisklassade telefoner och även två flaggskepp – och finnas tillgängliga för svenska konsumenter.
– I september kommer Kazams hemsida hänvisa till var man kan köpa våra smartphones. Vi jobbar med kanalstrukturen nu och har redan fått våra första beställningar. Att sälja via operatörer är nästa steg men vi räknar med att finnas i samtliga distributionskanalerna under fjärde kvartalet, säger Frank Jensen
Kazam kommer att lansera åtta-nio produkter sammanlagt under tredje och fjärde kvartalet. I september lanseras redan åtta smartphones i alla prisklasser, varav ett par flaggskeppsmodeller.
Annons
– Kazam är idag ett företag med fokus på Europa med smartphones som är framtagna för konsumenterna i Europa. Vår struktur med lokala kontor gör det möjligt för oss att erbjuda tjänster och produkter som är inriktade mot varje lokal marknad, säger Jensen. Vi är här för det långa loppet.
Annons
Telefonerna i den lägre prisklassen kommer att drivas av tvåkärniga processorer medan några av lurarna i medelprisklassen och samtliga flaggskepp utrustas med fyrkärniga processorer. Kazam har valt att satsa på Android och lovar att köra nyare versioner av systemet, även i budgettelefonerna. Även surfplattor kan bli aktuella i framtiden, men inte det här året då Kazams fokus ligger på smartphones.
Prisvärd kvalitet och enkelhet
Kazams budskap är att företaget vill erbjuda produkter med hög kvalitet till ett bättre pris än de produkter som idag finns på marknaden. Och istället för att lägga till massor av egna appar och speciella funktioner satsar också Kazam på en ren Android-upplevelse.
– Vår pris/kvalitetsbild är mycket bra. Det är ganska enkelt: Vi erbjuder hög kvalitet till bra priser. Sedan är enkelhet också viktigt och därför har vi valt att inte ha någon skin utan snarare tvärtom. Våra telefoner kommer att visa de appar som är vanligast och låta användaren själv bestämma vem han/hon är. Vi vill inte försöka och berätta vem du är utan ge dig ett verktyg för att uttrycka vem du är, säger Frank Jensen.
Service på resande fot
Kazam anser vidare att företagskunder är lika viktiga som privatkunder och kommer att erbjuda en speciell tjänst som ger användaren support hemma och i andra europeiska länder.
– Denna tjänst låter oss se vad som kan vara fel med en telefon och åtgärda problemet. Vi ska erbjuda möjligheten att få hjälp eller en ny telefon när man är på resande fot, säger Jensen.
FoU och produktion i Kina
Att Kazam lyckats hålla en sådan låg profil innan produktlanseringen är ett medvetet val, berättar Jensen. Trots spänningen har hela teamet velat säkerställa att allt var klart innan ordet kom ut på bred front. Att utvecklingen och produktionen av telefonerna ligger i Kina har också gjort det enklare att jobba under radarn.
– Produktmanagementteamet sitter i Europa och jobbar tätt med forskning- och utvecklingsteamet, cirka 50 personer, som sitter i Kina.
FoU-teamet jobbar även med andra tillverkare och har en gedigen erfarenhet av smartphoneutveckling, säger Jensen.
– Eftersom de jobbat med andra tillverkare så har de också en bra relation med Android-teamet på Google, säger han.
Redan 30 anställda runt om i Europa
Pengar verkar inte vara något bekymmer för Kazam i dagsläge. Företaget har cirka 30 anställda idag, varav de flesta jobbar med försäljning, service och support, och fortsätter att rekrytera på nya marknader, bland annat i Sverige.
– Vi börjar nu rekrytera i Sverige och kommer även att rekrytera i Danmark och Norge. Sedan tidigare har vi även rekryterat ibland annat Tyskland, Schweiz, Östeuropa, den iberiska regionen och har precis rekryretat nya medarbetar i Frankrike, Benelux, Storbritannien och Irland. Rekrytering i Turkiet är också på gång. Viktigt för oss är att rekrytera folk med gedigen erfarenhet och stark lokal kännedom, säger Jensen.
Frank Jensen har själv varit verksam i branschen länge, och kommer närmast från Brightpoint (Numera Ingram Micro).
Investerare i Kazam är grundarna Michael Coombes och James Atkins, både tidigare chefer på HTC i Storbritannien, samt privata investerare. Mer får vi inte reda på.
Stora ambitioner
Som Jensen säger ovan så är Kazam här för det långa loppet och företagets ambitioner är långt ifrån blyga.
– Det viktigaste för oss är att vi levererar produkter med hög kvalitet. Vi är inte ute efter kortsiktiga vinster. Vi siktar på att uppnå en marknadsandel på 1-2 procent på de marknader där vi finns under första året. Inom 3-5 år vill vi vara bland de topp fem tillverkarna i Europa.
Finns det utrymme för ytterligare en mobiltillverkare?
– Ja, definitivt. Det finns alltid utrymme för ett företagt som förstår sig på bra service. Vi kommer inte att ha dyra reklamkampanjer utan våra investeringar kommer att användas till att förstå våra kunder och förbättra användarupplevelsen. Vi tror att denna ”no-nonsense”-strategi är rätt väg att gå. Vi går tillbaka till det viktigaste: Bra produkter med bra service.