Puerto Rico

Ett rätt komplicerat ekonomi-brädspel har blivit en inte helt klockren app.

Publicerad Senast uppdaterad

Jag vet inte vad som är konstigast med Puerto Rico; att man gjort ett spel om slavplantageekonomi, eller att man valt att dölja detta genom att kalla de små bruna figurerna för “kolonisatörer” i stället för slavar.

Det är en rätt komplicerad ekonomisk modell man ställs inför som spelare. Varje drag kan man välja mellan att odla, bygga hus, handla, skeppa varor eller placera ut kolonisatörer. Det finns ett antal olika sorters grödor, och för att raffinera dem behöver man särskilda byggnader (det finns totalt över 20 hustyper att bygga), både fält och byggnader behöver bemannas.

Det hela kompliceras ytterligare av ett antal regler för hur man kan handla med varorna man producerat som inte följer någon ekonomisk logik utan endast är till för att skapa svårare spelbeslut. Spelar man inte med någon som redan har järnkoll på reglerna hindrar ju visserligen appen från att man gör fel, men å andra sidan är det svårt att känna att man har koll, och även som brädspelsveteran är jag efter flera partier fortfarande inte säker på vad som händer och varför.

Grafiken påminner en aning om äldre versioner av spelet Civilization, och jag tycker varken att den är speciellt tydlig i att förmedla nödvändig information eller att ge en känsla för ämnet. Ett plus dock för hjälpfunktionen i form av ett frågetecken man kan dra över nästan vad som helst på spelplanen för att få mer information.

Spelet kan spelas lokalt eller online, mot datorspelare eller riktiga människor.