Neuroshima Hex
Neuroshima Hex har krig i en postapokalyptisk värld som tema, men påminner annars en smula om shack.
Likt shack har varje spelare en uppsättning pjäser med olika egenskaper, men olikt shack flyttar de (vanligtvis) inte utan man placerar ut dem i turordning på brädet. Pjäserna är olika beroende på vilken sida man spelar och har en rad egenskaper som avgör i vilken riktning de slår, om de kan slå på avstånd, vilka som slår först, hur mycket skada de ger, hur mycket skada de tål med mera. Då och då avgörs strid och då sätter en kedjereaktion igång när alla pjäser i turordning slår på varandra. Hur man positionerat sina pjäser blir då helt avgörande. Det finns även pjäser som förstärker parametrarna för andra pjäser.
Det är extremt mycket att hålla reda på, men mängden beslut att fatta reduceras av att man vid varje givet ögonblick bara har att placera ut två pjäser åt gången. Mitt största problem med spelet är dock hur informationen presenteras. Alla parametrar representeras av symboler som för mig är alldeles för lika och ointuitiva. Även som inbiten brädspelarräv måste jag konstant slå upp pjäsernas värden även efter många partier, och jag tycker att denna information är svår att ta till sig även i den kortfattade textform den presenteras.
Androidversionen har i skrivande stund den stora nackdelen att man inte kan spela online med andra spelare, endast lokalt. Annars är det ingen större skillnad mellan systemen.
Jag ifrågasätter inte att spelet är smått genialiskt, men det är också svårtillgängligt och frustrerande i onödan. Inte för alla.