The Amazeing Labyrinth
The Amazeing Labyrinth har som brädspel mer än 25 år och 13 miljoner sålda spel på nacken. Det är gjort för lite äldre barn men kan vara nog så klurigt för vuxna.
Spelarna befinner sig i en labyrint där de ska samla skatter. Labyrinten består av ett antal brickor, och varje omgång får spelaren skjuta in en ny bricka från sidan i labyrinten. Alla gångar på den horisontella eller vertikala raden förskjuts då ett steg, vilket ger en kaotisk labyrint i ständig förändring, där det gäller att försöka ändra om gångarna så att man kommer åt de skatter man jagar.
Det som slår en när man spelar spelet på en Ipad är hur ett koncept som var oerhört innovativt och klurigt som brädspel för 25 år sedan idag påminner om många andra mobilspel. Att skjuta brickor åt höger och vänster har blivit en standardfeature i otalet pusselspel.
Grafiskt har spelpjäserna fått en lite gullig sagostil, och i övrigt ligger spelet rätt nära originalets grafik med få och diskreta animationer. Det känns dock onödigt bökigt att behöva skapa en användare innan man kan spela första gången. Utöver den klassiska brädspelsvarianten finns det ett antal pussel där man ska ta sig fram till målet på minsta möjliga antal drag, och en variant där man spelar på tid. Man kan spela flera spelare, mot datorspelare eller online mot andra spelare.
Jämfört med brädspelet behöver man inte visualisera vad som händer när man ändrar i labyrinten eftersom man kan dra åt sidorna för att se vad som händer utan att sätta i den nya biten. Kanske är det det, eller så är det bara bristen på variationsrikedom som gör att testpanelen upplever spelet som aningen långtråkigt.