Ny svensk studie

Företagen underskattar svenskars mobilvanor

I dag presenteras en ny rapport som visar att svenska företag och mediebyråer saknar kunskap vad gäller mobil marknadsföring. Enligt studien underskattas svenska konsumenternas användning av QR-koder, och överskattar dess användning av sms-koder och banners.

Publicerad Senast uppdaterad

Så många som nio av tio av tillfrågade svenska företag har använt sig av någon form av mobil marknadsföring, men bara fyra av tio mäter effekten av marknadsaktiviteterna i mobilen. Det framgår av en ny rapport, Mobile Marketing 360, som digital marknadsföringsorganisationen IAB Sverige genomfört tillsammans med GfK. Studien, som presenteras idag tisdag, baseras på en kvantitativ undersökning bland 1 000 privatpersoner som har en smartphone, samt intervjuer med 50 bolag och 30 byråer.

– Majoriteten av de tillfrågade företagen i undersökningen har testat mobil marknadsföring. Det är jättebra. Utmaningen är att det i många fall inte finns en tydlig plan bakom det. Man bara kör. Detta er också anledningen till att bara fyra av tio av de tillfrågade bolagen kan säga att de uppnått mätbara effekter av sina aktiviteter, säger Anders Börde, ordförande Mobile Taskforce på IAB Sverige, till Mobil Business.

Utöver avsaknaden av en tydlig plan så anser såväl företag som byråer att även kunskaper brister. Bland byråerna är det 50 procent som själva bedömer att de saknar kunskap om mobil marknadsföring, medan 26 procent av tillfrågade företag anser att byråernas kunskap är otillräcklig.

Sms kampanjer och banners minst populära

Sammanlagt 67 procent av de tillfrågade konsumenterna har sökt i mobilen för att hitta en butik. Och så många som 64 procent har också använt mobilen för att utföra bankärenden, en siffra som såväl företag som byråer underskattar. Dessa gissar att 33 procent respektive 39 procent av konsumenterna gjort det.

Bild: Det gör svenska konsumenterna med mobilen idag.

Företag och byråer överskattar däremot konsumenternas beteende kring banners i mobilen. Detsamma gäller kampanjkoder via sms. Sammanlagt svarar 15 procent av konsumenter att de sms:at koder till ett kortnummer som de sett i en reklamkampanj, men företag och byråer gissar att 25 procent respektive 27 procent av konsumenter har gjort det. Skillnaden är ännu större vad gäller mobila banners: tillfrågade företag gissar att 52 procent av konsumenter har klickat på en banner i mobilen. Men det är bara 22 procent av konsumenterna som säger att de gjort det.

Bild: Det kan svenska konsumenterna tänka sig göra i mobilen framöver.

Av 17 olika möjliga saker som konsumenterna helst vill använda mobilen till i framtiden står koll på elförbrukningen högst upp, följt av mottagandet av erbjudanden, produkter eller tjänster som finns att köpa där man befinner sig. Prisjämförelser i butik, nedladdning av rabattkuponger och betalning av fysisk vara kommer därefter.

Bild: Typer av erbjudanden som konsumenterna kan tänka sig ta emot i mobilen.

Många av de tillfrågade konsumenterna ställer sig i övrigt negativt till annonser i appar och banners i mobilen. Råkar man klicka på något av dessa så upplevs innehållet som ointressant, irriterande, tidsödande och något som stör surfandet, enligt studien.

QR-kodsanvändningen underskattas

Företag och byråer underskattar användningen av QR-koder bland konsumenter, visar studien. Så många som 42 procent av konsumenterna säger att de någon gång skannat en QR-kod, men företagen gissar på 21 procent och byråer på 22 procent.

Bild: Så bra fungerar QR-koder enligt konsumenterna.

Det finns ett antal fallgropar som företag bör undvika för att lyckas med QR-koder. Enligt undersökningen bör man säkerställa att konsumenten inte upplever att det tar lång tid eller att det är krångligt. Dessutom ska QR-koderna leda till relevant information, inte bara till en hemsida. Det ska också framgå tydligt var man kommer att hamna när man skannar koden.

Många positiva till att betala med mobilen

Så många som 47 procent av de tillfrågade konsumenterna kan tänka sig att betala sina matvaror med mobilen, enligt undersökningen. Detta trots att bara 2 procent säger att de gjort det. På samma sätt kan hela 46 procent tänka sig att föra över pengar till andra privatpersoner via sin mobil.