Vilken tjänst är bäst?

Stort test: Mobila betalningar

Många pratar om mobila betalningar, men det kan vara svårt att förstå skillnaden mellan alla appar som lanseras och förbättras i rask takt. Vi har provhandlat för att se vilken som verkligen fungerar bäst.

Publicerad Senast uppdaterad

Vi har hört det i många år: Mobilen ska ersätta kontanterna och betalkorten. Men det är först nu som striden om din plånbok börjar ta fart. Under andra halvan av 2012 började nämligen svenska butiker och e-handelsplatser med att erbjuda betalningen av tjänster och varor via mobilen. Konkurrensen är redan hård mellan de olika lösningarna. Apparna som tagits fram speglar även en strid som pågår i bakgrunden kring vilken teknik som är bäst lämpad för mobila betalningar, i synnerhet qr-koder och nfc men även traditionella sms. Teknikvalet påverkar din upplevelse i butik och på nätet, men även hur fort en viss app kan få spridning beroende på hur mycket pengar en butik eller webbshop måste investera för att kunna ta emot mobila betalningar. Det påverkar därmed hur fort du kan räkna med att använda appen i en butik nära dig. Hittills har en app lyckats bäst med att få spridning på sin lösning och det är seqr. Marknaden står dock långt ifrån stilla och även Payair och Wywallet hoppas på att rullas ut i allt fler butiker och på webben genom samarbeten med kassaregister- och betaltjänstföretag. 

Vi har tittat på de appar som låter dig betala för varor i butik, varuautomater och på e-handelsplatser: Wywallet, SEQR, Payair, Bart och Selecta köpapp. Vi har bland annat granskat tjänsteutbudet, hanteringen av personuppgifter och säkerhet, användarvänlighet inklusive gränssnitt samt hur många butiker och webbshoppar som låter dig betala med dem och på vilka telefoner du kan ladda ner appen. Då eventuella avgifter kan förekomma har vi även inkluderat det. De flesta apparna har ytterligare funktioner utöver butiksbetalning men testet tittar främst på hur bra apparna är för att betala i butik och webbshop.

Skanna, svepa eller texta

Apparnas ändamål är detsamma – att låta dig betala via mobilen – även om vissa appar erbjuder ytterligare funktioner, exempelvis pengaöverföring mellan privatpersoner, påfyllning av kontantkort eller ger dig speciella erbjudanden. Tekniken skiljer sig åt mellan apparna, med qr-kod som det vanligaste teknikvalet. seqr, Payair och Bart har valt att använda qr-koder medan Wywallet använder den kontaktlösa tekniken nfc (Near Field Communication) samt sms. Selecta använder bara sms. Det finns olika fördelar med de olika teknikerna. Fördelen med qr-koder är bland annat att du bara behöver din telefon och en mobil datauppkoppling för att skicka och ta emot transaktionsdetaljerna. Då nfc saknar stöd i de flesta telefonerna kräver Wywallet-appen att du kopplar ihop den med en särskild rfid-sticker (Radio Frequency Identification), alltså ett klistermärke som du måste klistra fast på baksidan av din telefon eller på insidan av batteriluckan. qr-koder ska du skanna med telefonen medan du bara behöver svepa telefonen mot betalningsterminalen när du betalar med nfc-tekniken.

Teknikerna är i stort sett lika snabba, det är främst andra funktioner i apparna samt hur snabb appen är som gör skillnad. Det handlar exempelvis om hur mycket du behöver göra själv, hur fort du får upp betalningsfunktionen och inköpsbekräftelsen, hur bra inköpshistoriken är eller hur många olika betalningssätt du har för att betala för dina köp, det vill säga via faktura, bankkonto, kort eller mobilräkning. Inte helt oviktigt för användbarheten är även antalet försäljningsställen där du kan använda appen. Vad gäller sms så finns det en stor praktisk fördel: Det går att använda var som helst i vilken telefon som helst. Den största nackdelen är att du måste mata in text eller siffror och sedan vänta på en bekräftelse. Därmed känns qr-koder och nfc överlägsna, med undantaget Barts qr-lösning som även den kräver att du manuellt knappar in uppgifter vid varje köptillfälle. Även säkerhet och avgifter skiljer sig åt väsentligt. Mitt råd är att du läser användarvillkoren för att känna dig trygg kring var ditt betalningsansvar börjar och slutar om du tappar din telefon eller om någon obehörig transaktion skulle registreras. Det finns inte en app som är bäst på samtliga punkter: seqr finns på flest butiker och e-handelsplatser, Wywallet erbjuder flest betalningssätt, Bart är enda appen som inte kräver en mobil datauppkoppling medan Payair låter dig slippa inmatningen av leveransuppgifter på webben. Selecta är den enda appen som använder sig av karttjänster för att identifiera de närmaste köpställena (automaterna).

Paypals app låter dig betala för varor och tjänster via mobilen, exempelvis när du vill betala för ett köp som du gjort på Blocket. Lösningen är dock mer lik Swish, de stora bankernas nylanserade app för överföring av pengar mellan privatpersoner. Vi har därmed valt att inte recensera appen i detta test. Det är däremot värt att nämna att Paypal ser en snabb tillväxt för den typen av betalningar och de erbjuder mobila betalningslösningar som liknar de som vi recenserat på andra marknader, dock ej i Sverige. Vi har även exkluderat Izettle, eftersom lösningen går ut på att handlaren erbjuds en mobil betalningslösning medan du genomför ditt köp med ett vanligt bankkort, inte med mobilen. 

Här kan du betala med mobilen

Lösningarna blir som sagt fler, men än så länge finns det inte en app som du kan använda överallt eller en butik där du kan betala med valfri mobil betalningsapp. Det finns inte heller en teknik eller en affärsmodell som etablerat sig som det vinnande konceptet. Det är dessutom sannolikt att det kommer fler funktioner i de befintliga apparna, att vissa appar slås samman och att det framöver kommer fler aktörer på marknaden. I dagsläget är det dessutom bara en av de fem testade apparna – Payair – som stöder Windows Phone, och ytterligare två – Wywallet och SEQR – som planerar att snart göra det. Vill du betala med mobilen är det därför i huvudsak Iphone eller Android som gäller. Två av apparna – Wywallet och Selecta – låter dig som har en traditionell telefon använda sms-betalningsfunktioner.

Använder du sällan kontanter blir det överraskande snabbt naturligt att ta fram mobilen för att betala. Det som gör att du fortfarande behöver plånboken har främst att göra med att få ställen tar emot mobila betalningar, även om antalet har ökat i snabb takt sedan andra halvan av 2012. De som var tidigast ute med en mobil betalningsapp – Wywallet och Swedbanks Bart – är inte nödvändigtvis de som du idag hittar i flest butiker eller e-handelsplatser. Den app som finns på flest ställen idag är seqr, med cirka 500 butiker och webbshoppar, inklusive vissa McDonalds och 380 Hemköpsbutiker. Du kan betala med Payair på ett tiotal webbshoppar, som exempelvis Siba och Webbhallen. Företaget planerar att lansera tjänster i butik inom en snar framtid, i samarbete med kassaregisterbolaget Cashit. Det är dock oklart exakt när och på hur många ställen.

Wywallets betalning via sms ersätter mobiloperatörernas tidigare betal-sms och kan användas idag för att betala för köp hos fler än 1 000 sms-handlare runt om i Sverige, exempelvis parkeringsautomater eller välgörenhetsorganisationer samt för biljetter när du reser med Skånetrafiken. Det fungerar med alla nummer som börjar med 72, det vill säga alla betalnummer. Vad gäller betalning på webben och i butik är det däremot hittills få handlare som anslutit sig till Wywallet; det finns ett enda pilotprojekt i restaurangen Beijing8 i Stockholm samt ett fåtal webbshoppar. Genom ett samarbete med kassaregister- och betaltjänstföretaget Point planerar dock Wywallet att rulla ut butiksbetalningar i takt med att dessa byter ut gamla terminaler mot nya som stöder nfc. Selecta köpapp kan du använda redan idag i 300 varuautomater och företaget räknar med att erbjuda appbetalningen i 600 automater i Norden vid årets utgång. Swedbanks Bart, som var bland de första med butikspilot, är sist till festen. Banken har ett avtal med Axfood som står bakom Hemköp, men har hittills bara kört en pilot i tre Hemköpsbutiker. Den skarpa lanseringen är planerad till slutet av februari, med en uppdaterad app. Enligt banken blir det inte någon Windows Phone-app klar till dess. Som Mobil avslöjade i januari planerar dock Swedbank att låta andra bankers kortkunder ansluta sig till Bart. Frågan är när utrullningen ska börja på riktigt samt om butikskunderna kommer att använda Bart, som är långt ifrån den mest användarvänliga app vi testat.

Användning av personuppgifter

Det går bra att använda alla olika betallösningar vid olika tillfällen, på samma sätt som du kanske använder en blandning av sms, Whatsapp och Facebook Messenger för dina snabbmeddelanden. I fallet med betalningar måste du dock vara beredd att lämna olika typer av personuppgifter till apparna och i vissa fall även gå med på att appen låter tredje part, alltså olika samarbetspartners till betaltjänsterna, använda uppgifterna i marknadsföringssyfte. Payair, Seamless och Wywallet tillhör dem som kräver det. Den sistnämnda valde dock att ändra sina villkor efter mycket negativ medial uppmärksamhet. Från och med den 1 februari lämnar inte företaget dina personuppgifter till någon tredje part, om du inte gett uttryckligt samtycke. När du får möjligheten att ge detta samtycke är dock oklart. För användare som registrerat sig innan dess börjar de nya villkoren att gälla den 1 april. När du skapar ett konto godkänner du även att din operatör lämnar uppgifter om dig till Wywallet. 

De uppgifter du lämnar ut är bland annat personnummer, telefonnummer, hemadress, kortnummer eller en kreditupplysning, men även detaljerad information om dina inköp, när och var du genomfört dem, det vill säga din köphistorik. Vill du gärna få erbjudanden som är anpassade till just dig så kan det vara bra att låta företagen använda dina uppgifter. Men utöver elektroniska meddelanden kan det även förekomma att du får andra typer av meddelanden, exempelvis mejl eller post. Det största problemet i samtliga fall är att du har lite kontroll över hur dina uppgifter används och inte får välja om du vill eller inte vill gå med på det direkt i apparna. Du kan begära att bolagen inte använder dina uppgifter i marknadsföringssyfte men det kräver att du skriftligt tar kontakt med företagen och begär ändringen. Detsamma gäller om du vill veta hur dina uppgifter hanteras. Seamless låter dig en gång per år kostnadsfritt ta del av de uppgifter som de har om dig. Med Wywallet kan du säga nej till användningen av dina uppgifter när det rör direkt marknadsföring genom att skicka ett brev till företaget. Vill du veta vilka uppgifter din mobiloperatör lämnar till Wywallet måste du, en gång till, skicka ett brev till din operatör. Du har rätt att göra det en gång per kalenderår. Det vore ett stort framsteg om det gick att ha bättre kontroll över personuppgifterna och exempelvis kunna neka eller begränsa dess användning direkt i appen. 

SEQR

Det som gör seqr särskilt intressant är att appen är lätt att använda och redan finns på betydligt fler ställen än de andra apparna. I dag kan bara du som har en Iphone eller en Androidtelefon ladda ner appen. En app för Windows Phone är dock planerad. Du behöver dock ha ett svenskt personnummer och ett svenskt mobiltelefonnummer. En fördel med appen är att du har möjlighet att komma igång direkt i mobilen om du har Mobilt bank-id. Har du e-legitimation slutför du registreringen via :s hemsida. Saknar du båda två kan du identifiera dig via din folkbokföringsadress. Då får du ett brev hemskickat med en qr-kod som du måste skanna inom två veckor. Känslan man får när man handlar med SEQR är att användarupplevelsen varit i fokus. Jämfört med kortbetalning är det minst lika snabbt och kräver mindre av dig. Dessutom får du kvitton på alla dina köp samlade i appen samt på seqr:s webbsida där du kan logga in på ditt konto genom att skanna en qr-kod med appen.

När du startar SEQR öppnas betala-fliken med skannern i viloläge samt saldot för ditt SEQR-fakturakonto. Vid kassan finns en skylt med SEQR-logga som visar en qr-kod. Du skannar koden med appens skanner och bekräftar sedan beloppet med din pinkod. Då får du ett kvitto i appen samt ett vanligt kvitto om du så önskar. seqr:s skanner är snabb då den inte behöver läsa hela koden. Även transaktionsbekräftelsen sker snabbt. Lite irriterande är att om wifi är påslaget så kan det ta några extra sekunder att få bekräftelsen. Direkt därefter ser du hur mycket du har kvar på ditt fakturasaldo. Säkerheten hanterar seqr genom att använda en krypterad förbindelse med transaktionssystemet samt ditt godkännande via din personliga pinkod. Appen och kontot kopplas till varje enskild mobiltelefon, och kan inte kopieras till en annan telefon.

Använder du SEQR för att handla på nätet är processen densamma. Vid kassan väljer du seqr. Där får du en qr-kod som du skannar. Du måste fortfarande logga in alternativt ange dina kontaktuppgifter för att varorna ska kunna levereras till rätt adress. Det steget har Payair tagit bort genom att integrera adressuppgifter i sin app, något som även Wywallet planerar att lansera inom en snar framtid. Först därefter får du upp transaktionsbeloppet, som du bekräftar med din pinkod. Du får en bekräftelse på köpet av såväl webbplatsen som SEQR.

Handlar du på webben direkt i mobilen så kan du dessvärre inte betala med seqr eftersom det då i mobilen visas den qr-kod som ska skannas, ett moment 22 helt enkelt. Konkurrenten Payair har löst problemet bättre. När du vill betala för ett webbköp med Payair direkt i mobilen öppnas istället själva appen. Där kan du bekräfta ditt köp med din pinkod. 

Utöver butiksbetalning kan du också överföra pengar till andra seqr-användare med bara ett telefonnummer, samt ta del av erbjudanden från SEQR:s samarbetspartners direkt i appen.

Något som kan ses som ett minus är att du idag inte kan koppla appen till ditt bankkonto eller till ett kreditkort. Du får istället en månadsfaktura som du kan välja att betala helt eller delvis. Det innebär därmed att du erbjuds kredit och att seqr:s betaltjänstleverantör, Collector Credit, utför en kreditupplysning. seqr tar inga avgifter för vare sig tjänsten i sig eller fakturan.

Plus: Användarvänligt, inga avgifter 

Minus: Bara månadsfaktura 

Wywallet

Tanken bakom Wywallet är att ge dig möjlighet att ersätta kort, kontanter och internetbanken i många olika situationer. Jämfört med andra appar erbjuder nämligen appen flest funktioner utöver just betalning i butik och e-butik. Här finns överföring av pengar mellan privatpersoner, påfyllning av kontantkort samt betalning av sms-köp och betalning i automat. Det gör Wywallet till den mest kompletta appen för betalningar via mobilen. De många funktionerna, och de motsvarande menyvalen, innebär dessvärre att det tar längre tid att handla med Wywallet än med andra appar, och i vissa fall längre tid jämfört med en vanlig kortbetalning. Navigeringen i Iphone och Android-telefoner ser likadan ut; du byter mellan historiken, betalfunktioner och inställningarna via toppmenyknapparna.

När du kommit igång – vilket tar sin lilla tid – visar hemskärmen betala- och fylla-på-menyn. Utöver de många menyvalen så startar ibland inte appen eller så kraschar den. Den tappar också titt som tätt kontakten med mobilnätet, vilket inte bara gör betalningsfunktionen oanvändbar utan även slår ut alla andra funktioner i appen. Har du inte kontakt med nätet kan du helt enkelt inte starta appen eller exempelvis titta på din köphistorik. Med tanke på att det är just operatörer som står bakom Wywallet förväntade vi oss bästa möjliga uppkopplingen i appen. 

Det finns förvisso en rad positiva saker i Wywallet. Exempelvis kan appen eller åtminstone vissa av appens funktioner även användas av javatelefoner. En Windows Phone-app är också under utveckling. Praktiskt är också att även barn kan ha ett Wywallet-konto, vilket kan vara bra vid exempelvis påfyllning av kontantkort, köp av sms-biljetter eller köp av varor i varuautomater. 

Den största nackdelen med Wywallet är att det hittills bara finns en restaurang och ett fåtal e-butiker där du kan använda appen. Det krävs också många steg för att komma igång, men det behöver du bara göra en gång. Först måste du registrera dig och fylla på kontot, vilket kräver en bankdosa, och därefter aktivera och koppla rfid-stickern till appen för att de nfc-utrustade kassaapparaterna ska kunna kommunicera med telefonen.

När du sedan handlar i butik börjar du med att öppna appen, vilket tar upp till två sekunder. Det är längre än de andra apparna. Du måste sedan välja »betala« och sedan »i butik«. I »Betala«-menyn måste du då välja bland alla alternativ, det vill säga skicka pengar, ladda kontantkort, betala i automat, i butik, på nätet och för sms-köp. Det är egentligen inte så komplicerat men det är betydligt krångligare än i de övriga apparna, där du bara behöver öppna appen och betala. Nästa steg är att med telefonen vidröra betalterminalen, om den är nfc-kompatibel, och därefter bekräfta köpet med din pinkod. På samma sätt som i de andra apparna får du kvittot i din historik och även ett fysiskt kvitto om du så önskar. Har du inte kopplat ihop någon rfid-sticker med appen, eller om betalterminalen inte har stöd för nfc, måste du eller butikspersonalen mata in den kod som visas när du väljer »betala i butik« i betalningsterminalen. Därefter bekräftar du köpet på samma sätt som tidigare. Det tar längre tid att genomföra köpet än med nfc eller kort, då det krävs att du matar in uppgifter vid två tillfällen. Då försvinner helt enkelt nyttan med mobilbetalningen nästan helt.

Handlar du på nätet med Wywallet är kopplingen mellan appen och ditt telefonnummer en stor fördel. Du anger bara ditt telefonnummer vid webbshoppens kassa, transaktionen kommer upp i appen där du bekräftar den med din pinkod, så är det klart. Du behöver fortfarande knappa in dina kontaktuppgifter på e-handelsplatsen för att leveransen ska kunna ske. Wywallet jobbar dock med att integrera adressuppgifterna i betalningsprocessen så att du slipper logga in eller knappa in kontaktuppgifter på olika webbplatser. Det är något som Payair idag är ensamma om att erbjuda på vissa e-handelsplatser, som exempelvis Davids.

En annan aspekt där Wywallet skiljer sig positivt från de andra apparna är urvalet av betalningssätt. Du kan nämligen betala via faktura eller via ditt Wywallet-konto, som du kopplar till ett Visa- eller Mastercard-kreditkort. Du kan välja om kontot ska fyllas på manuellt eller automatiskt vid köp. Manuell påfyllning måste dock bekräftas med din bankdosa. Sms-köp kan du också betala via mobilfakturan. Betalar du med faktura innebär det en kredit och därmed en kreditupplysning. Wywallet genomför där-emot kreditupplysningen på en gång så att du kan komma igång direkt. 

Säkerheten hanterar appen med en pinkod som du väljer och sedan matar in för att bekräfta varje transaktion. Du kan också välja att ha en pinkod vid start. Om din mobiltelefon blir stulen eller försvinner måste du inaktivera ditt konto på Wywallets webbplats eller ringa kundtjänsten för att spärra ditt mobilnummer. Det är i princip samma process som gäller för samtliga appar. 

Det är kostnadsfritt att fylla på ditt Wywallet-konto, förutom om du är kund hos Danske Bank eller First Card. Wywallet tar däremot ut en avgift på 19 kronor per faktura om du väljer fakturabetalning. Wywallet planerar även att ta ut en avgift på en krona per transaktion när du överför pengar till någon samt tre procent av beloppet när du tar ut pengar från ditt användarkonto. Dessa tjänster är dock kostnadsfria fram till sista juni 2013. 

För att du ska kunna använda Wywallet krävs att du har ett svenskt personnummer och en svensk folkbokföringsadress.

Plus: Flest betalningssätt 

Minus: Långsam, kraschar 

Payair

Payair, liksom SEQR, utmanar de appar som är backade av tyngre aktörer: Wywallet som drivs av Sveriges fyra mobil-operatörer, och Bart, Swedbanks egna betalapp. Payair är mycket lik SEQR och använder sig av qr-koder. Appen låter dig betala med mobilen på e-handelsplatser, direkt från reklamblad och affischer. Företaget planerar att under 2013 lansera butiksköp i samarbete med kassaregisterföretaget Cashit. Det finns tre aspekter som skiljer Payair från de andra apparna. Den ena är att kontot kopplas till ett eller fler kreditkort. Payair hanterar dina kortuppgifter enligt Payment Card Industry Data Security Standard, pci-dss. Systemet är godkänt av Mastercards 3d Secure och Verified by Visa. Ingen kan komma åt dina kortuppgifter om du skulle tappa din mobil, enligt Payair.

För att komma igång med Payair öppnar du appen, registrerar ett eller flera bank- eller kreditkort som du måste verifiera med bankdosan, och väljer en pinkod.

Säkerheten hanterar Payair via pinkod men också genom flera krypteringslager. Inga känsliga data lagras i telefonen. Vidare tar Payair inga avgifter när du handlar. Den andra aspekten som skiljer ut Payair är att du slipper fylla i kontakt- och adressuppgifter eller logga in på e-handelsplatser när du handlar på webben då hanteringen av leveransuppgifter sker direkt i appen. Du kan även handla direkt från ett reklamblad utan att behöva besöka annonsörens webbsida. Navigeringen i Android baseras på skanner, varukorg, erbjudanden och inställningar i botten av skärmen och historik i toppen av skärmen. Skannern bjuder på några finesser som exempelvis möjligheten att justera fokus, skanna manuellt eller automatiskt samt tända fotolampan. 

Payair kan dock, som sagt, inte användas för betalning i butik idag. Vårt test av webbshoppar visar att företaget tänkt på att förenkla shoppingupplevelsen för användaren. När du har valt produkter och går till kassan väljer du Payair-knappen. Då visas en qr-kod som du ska skanna. Skannern öppnas automatiskt när du startar appen så hela processen är mycket snabb. Direkt i appen ser du vilket kort som används samt hur leverans ska ske. Båda kan du ändra innan du bekräftar köpet. Sedan knappar du in din pinkod för att bekräfta köpet. Sedan får du en bekräftelse av både Payair och e-handelsplatsen. Du behöver alltså inte logga in eller mata in leveransuppgifter på e-handelsplatsen då dessa hanteras direkt i appen. I köphistoriken hittar du kvittot med affärens namn och registreringsnummer, belopp, moms, leveranssätt och adress och ordernummer. Något gick snett med vår beställning när vi testade och bekräftelsen från webbshoppen kom aldrig fram, trots att ordern hade mottagits. Det gick dock bra att hämta varan med endast Payair-kvittot i mobilen. 

En annan funktion som Payair lyckats bra med är genomförandet av köp i en webbutik då du surfar i mobilen. Då följer du samma steg som när du handlar via datorn med hjälp av mobilen: Du väljer Payair som betalningssätt, men istället för att skanna en qr-kod vid utcheckningen öppnas Payair-appen. Då behöver du bara knappa in din pinkod för att bekräfta köpet. 

Plus: Snabb, enkel att använda 

Minus: Finns bara på nätet

Bart

Bart är Swedbanks och Sparbankernas egen app för mobilbetalning i butik. Bart erbjuder dig en enda möjlighet: att betala i butiken med din mobil. För att använda Bart krävs att du är kund hos Swedbank eller Sparbankerna, har internetbanken och ett bankkort. Swedbank planerar att öppna appen till samtliga Swedbanks och Sparbankernas kunder med internetbank. Under kvartalet ska banken ge samma möjlighet även till andra bankers kunder. Idag finns Bart endast som pilot i Hemköpsbutikerna Skanstull, City och Sundbyberg i Stockholmsområdet. Pilotprojektet inleddes i maj 2012 och bred lansering är planerad till slutet av februari. Det har med andra ord gått mycket trögt. 

En fördel med Bart är att appen kopplas till ditt bankkonto och fungerar precis som ditt bankkort: vid varje köptillfälle genereras en korttransaktion. En annan aspekt som skiljer Bart från de andra apparna är att det går att genomföra ett visst antal betalningar utan att man är uppkopplad mot mobila nätet. Hur många transaktioner, eller upp till vilket belopp, fick vi inte svar på. 

Liksom SEQR och Payair använder Bart qr-koder. Logiken i köpprocessen är däremot omvänd och känns inte alls intuitiv. När du är vid kassan och vill betala med Bart måste du först identifiera dig i appen med din pinkod. Sedan måste du vänta till dess att det exakta transaktionsbeloppet visas och därefter manuellt knappa in det beloppet i Bart. Först då genereras en qr-kod i appen som du skannar i en speciell betalningsterminal bredvid den traditionella kassaterminalen. Har du inte matat in det exakta beloppet kan transaktionen inte genomföras. Det går inte heller att återkalla en genomförd betalningsorder, något som går att göra med ett bankkort. Köpprocessen via appen innebär därmed flera steg jämfört med en vanlig kortbetalning. Att manuellt knappa in belopp kändes inte heller som ett framsteg. Det tar dessutom tid och ökar risken för att det blir fel så att hela processen måste göras om. Swedbank har tagit hänsyn till återkoppling banken fått från testanvändarna och just den manuella inmatningen är något som Swedbank tittar på. 

För att komma igång med Bart måste du anmäla ditt intresse på Swedbanks hemsida. När det blir aktuellt med lanseringen skickar Swedbank en anmälningslänk till dig via internetbanken. När du laddat ner appen och öppnat den visas en aktiveringskod. Du måste då logga in på internetbanken med din koddosa, ange aktiveringskoden och med appen skanna den qr-kod som då visas. Då kopplar du till rätt bankkonto. Säkerheten hanterar Bart via pinkod. Den krävs varje gång du öppnar appen för att genomföra ett köp. Skulle du tappa mobilen måste du spärra tjänsten genom att logga in på din internetbank eller ringa bankens spärrservice.

Swedbank tar inte ut några avgifter för Bart i dagsläget men det är viktigt att läsa avtalsvillkoren för användningen av Bart då det kan bli dyrt om du inte följt Swedbanks många anvisningar och genomför en icke godkänd eller felaktigt utförd transaktion. Viktigast av allt är att du skyddar din pinkod samt att du förlustanmäler Bart omedelbart vid exempelvis stöld. Har du inte skyddat pinkoden är du ansvarig att betala den obehöriga transaktionen upp till 1 200 kr, per mobil enhet och per reklamation. Har du inte skyddat mobilen tillräckligt bra är du ansvarig upp till 12 000 kr, per mobil enhet och reklamation. Har du handlat särskilt klandervärt står du för hela förlusten. Detsamma gäller för övrigt med Wywallet. Du har 13 månader på dig att anmäla en felaktig transaktion.

Plus: Offlineläge, bankkontokoppling 

Minus: Långsam, manuell inmatning 

Selecta

Selecta, vars varu- och läskautomater du hittar på många tunnelbane- och tågstationer runt om i Sverige, har också lanserat en app som låter dig betala med mobilen för köp i automater. Selectas ambition är att ha 20 000 aktiva användare vid slutet av året. Appen kan i och för sig inte användas i andra typer av butiker men varuautomater räknar vi som försäljningspunkter, om än mycket specialiserade sådana. Det finns två aspekter som gör Selecta-appen intressant. Den första är att appen är en förenkling av den sms-betalningsmetod som Selecta sedan tidigare erbjöd, då du inte behöver knappa in några uppgifter utan bara göra val via ett begränsat antal knappar i appen. Den andra är att appen använder platstjänster – du väljer själv om du vill aktivera funktionen – och därmed kan ge dig information om var närmaste automat finns. Tekniken som appen använder är vanliga sms.

Du betalar antigen via ett Wywallet-konto eller via kort. Wywallet-kontot måste du förstås skapa. För att registrera ett kreditkort behöver du bara ha en datauppkoppling och dina kortuppgifter. Kortregistreringen är en så kallad förenklad registrering via sms. När du väljer att registrera kortet får du en sms-kod och en länk. När du öppnar länken knappar du in koden, din mejladress och väljer ett maxbelopp per månad, mellan 100 och 1 000 kronor. Du skickas då vidare till en säker sida där du fyller i dina kortuppgifter – Visa eller Mastercard. Vill du höja säkerheten i appen kan du välja att använda en kod vid start. Den funktionen finns bara om du registrerat ett kort. Efter tio felaktiga löseninmatningar raderas dina kortuppgifter. Väljer du att betala via Wywallet behöver du inte öppna även den appen; dina köpkvitton hamnar automatiskt i din köphistorik. 

Du hittar ett klistermärke på varje automat som erbjuder betalning via appen. Där finns ett unikt automat-id som du väljer i appen. Det finns oftast flera valmöjligheter då platstjänster visar samtliga maskiner nära dig. Sedan väljer du det belopp som motsvarar priset på den produkt som du vill köpa. Har du fått en gåva kan du då välja att använda den. Sedan godkänner du beloppet i appen, vilket genererar ett sms med förvald mottagare som du sedan skickar. Efter några sekunder visas i automaten den kredit som du har för att genomföra ditt köp, på samma sätt som det visas när du lägger i mynt i maskinen. Du måste veta vilken produkt du vill köpa då du har mindre än en halv minut på dig att genomföra köpet. Det är ett problem att tiden för att genomföra köpet är så kort. Missar du betalningsfönstret debiteras ditt konto i alla fall. Det har också hänt att krediten inte kom fram i automaten och köpet även i det fallet debiterades. På plussidan finns det i appen en feedback-mejladress som du kan kontakta. När det blev fel så var det inget problem att få pengarna tillbaka från Selecta i form av en gåva i appen till framtida köp. 

Den allra största nackdelen med Selecta Köpapp är vad det kostar att använda appen. Företaget lägger till 3 kronor per genomfört köp. Dessutom bekostar du sms:et. Använder du en gåva vars belopp är större än det du vill handla för får du inte tillbaka mellanskillnaden. Appen är mycket praktisk om du inte har några kontanter, men om du har kontanter på dig så blir det billigare och snabbare att köpa varor på det traditionella sättet.

Plus: Hittar närmaste varuautomat 

Minus: Höga extra avgifter för varje köp

Tjänsteutbud

Denna kategori var svår att bedöma – det är vissa saker som en app för betalning i butik ska erbjuda. Viktigast är förstås möjligheten att betala i butik och e-butik men även att kolla sin köphistorik. Alla appar erbjuder dessa basfunktioner men det finns en app som sticker ut med sina många funktioner. Wywallet, som erbjuder en komplett mobil plånbokslösning, är vinnare i kategorin. Appen låter användaren inte bara betala för köp i butik och på nätet, utan även fylla på kontantkort, betala för sms-köp och överföra pengar. Dessutom erbjuds flera betalningssätt jämfört med de andra apparna: faktura, konto med manuell eller automatisk påfyllning samt mobilräkningen. 

Vinnare: Wywallet 

Betala i butik

I denna kategori utmärker sig SEQR som den klara vinnaren. Appen är snabb, enkel att använda och okomplicerad för butikspersonalen att använda. Det som är ännu viktigare är att SEQR redan idag går att använda på cirka 500 butiker och restauranger i hela landet. SEQR är därmed den mest användbara betalningsappen i fysiska butiker idag.

Vinnare: SEQR 

Betala på webben

Vi tog hänsyn till inte bara hur lätt det var att genomföra ett köp utan även om det fanns ett mervärde. Hur kan man göra handeln på nätet enklare? Genom att exempelvis låta köparen slippa mata in sina kunduppgifter eller logga in vid varje besök. Det är ett mervärde att hantera leverans- och betalningsfrågor direkt i mobila appen. Sist men inte minst är det viktigt att det även ska finnas en liknande upplevelse när man handlar på webben när man surfar i mobilen. Payair erbjuder allt detta och är därför vinnaren i kategorin.

Vinnare: Payair 

Gränssnitt

Betalkort och kontanter har funnits länge och alla vet precis hur de ska användas. Det är inte fallet med mobila betalningsappar. Vi har därför lagt vikten på hur självförklarande appen är direkt från start, samt hur enkelt det var att navigera mellan olika funktioner. Payair-knappen är lätt att identifiera på nätet och skannern startar direkt när man startar appen. Det finns inga överflödiga funktioner och de få steg användaren ska följa är enkla att förstå.

Vinnare: Payair 

Användarupplevelse

Helhetsintryck och snabbhet var två viktiga kriterier i vår bedömning. Något som också lämnar ett intryck, positivt eller negativt, är hur lätt eller krångligt det är att komma igång. På den tredje punkten samt integrationen av leveransuppgifter i appen har Payair gjort ett bra jobb. Men det är SEQR som ger det bästa helhetsintrycket – appen är stabil, öppnas snabbast av alla, skannern läser QR-koder utan att man behöver anstränga sig och inte minst: Integrationen mellan kontot i telefonen och på nätet är smidig.

Vinnare: SEQR 

Fakta

Klicka på bilden för att se den i full storlek

Totalvinnare: SEQR 

Alla appar har sina styrkor men SEQR får bra poäng i samtliga kategorier och utses därför till vinnare. Viktigt är att kunna betala med appen såväl i butik som på nätet samt att leverera en bra användarupplevelse.