Metal Slug 3

Alla som har besökt en arkadhall kring millennieskiftet torde vara bekanta med fenomenet Metal Slug. Ett drygt decennium senare återuppstår det tredje spelet, Metal Slug 3, på Google Play.

Publicerad Senast uppdaterad

Alla som har besökt en arkadhall kring millennieskiftet torde vara bekanta med fenomenet Metal Slug, utan tvivel den främsta kuta-och-skjuta-serien för sin tid. Med sina färgsprakande, charmiga våldsskildringar lockade trilogin till sig oräkneliga svettiga handflator och mynt. Ett drygt decennium senare återuppstår det tredje spelet, Metal Slug 3, på Google Play.

Upplägget är enkelt; spring och hoppa med din lille soldat från vänster till höger och meja ned outtömliga mängder av soldater, zombies, mumier, aliens, förvuxna krabbor – och så vidare. Emellanåt utrustas man med kraftfulla vapen och stridsfordon som förser en med små men välbehövliga andrum.

Anslaget är varierat, humoristiskt och ofta fullständigt bananas. Ena stunden jagar man skräckslagna soldater med en toppbestyckad mammut och kort därefter slåss man mot enögda utomjordingar som försöker krossa en med bibliska stentavlor.

Originalet Metal Slug 3 må ha många år på nacken vid det här laget, men den visuella presentationen är fortfarande smått fantastisk. Den lågupplösta pixelgrafiken är animerad för hand med en sådan hängivenhet, detaljrikedom och fingertoppskänsla att man ibland knappt tror sina ögon.

Det virtuella styrkorset i fungerar hyggligt. Men ju längre man kommer i spelet blir kraven högre och felmarginalerna mindre, varpå minsta snedsteg betyder förlust. Metal Slug 3 var redan i sitt originalutförande omåttligt svårt, så varenda litet handikapp i styrningen gör att utmaningen genast tippar över i ren frustration.

Metal Slug 3 bubblar stundtals av ren spelglädje. Men när irritationsmomenten hopar sig och man sitter och kokar framför en nedrig “game over”-skärm för femtioelfte gången, så inser man att pekskärm och precisionsstyrning är två begrepp som inte alltid lirar. Det går visserligen att justera svårighetsgraden, men det skulle nästan behövas ett mobilspecifikt läge som kompenserar för den styltiga kontrollen.