Reportage

Förlagen sätter hoppet till Ipad och surfplattorna

De nya surfplattorna med Apples Ipad i spetsen kommer snart på bred front. Och nu laddar bok- och förlagsbranschen för att skapa digital läsglädje och nya affärer.

Publicerad Senast uppdaterad

I kampen mot sjunkande upplagor sätter många förlag och tidningsutgivare nu sin tilltro till surfplattorna. Det talas om nya sätt att distribuera böcker och tidningar och samtidigt kunna hitta nya affärsmodeller. Trots att Apples Ipad ännu inte släppts i Sverige ligger flera svenska företag i framkanten för att lansera nya tjänster när plattan väl släpps.

Surfplattor är egentligen inget nytt fenomen. Minns exempelvis Apples Newton som kom redan under tidigt 90-tal men som aldrig fick något större genombrott, eller Fujitsus Stylistic-serie som också kan sägas vara en föregångare till dagens modeller. Men sedan Apple lanserade sin Ipad tycks det som att surfplattorna nu slutligen står inför sitt stora genombrott, åtminstone om man ska döma av försäljningssiffrorna i usa och antalet spaltmeter som fenomenet uppmärksammas med i den samlade it-pressen. Hewlett-Packard och Samsung är några av de tunga elektroniktillverkare som planerar att konkurrera med Apple genom att släppa egna surfplattor baserade bland annat på Android och Web os. Än så länge är det dock bara Ipaden som hittat ut på marknaden i någon större omfattning.

Pressbyrå-butik i surfplattan

Här i Sverige märks den digitala tidningsdistributören Paperton som ett av de företag som sätter stor tilltro till framtiden för surfplattorna. En applikation för Ipad, som så småningom även ska finnas tillgänglig också för Iphone-användare, är under utveckling och väntas vara klar väldigt snart.

– Vi håller på med att granska koden och att testa appen ordentligt. Vi hoppas vi får ut den på App Store inom fyra veckor, säger Staffan Svantesson på Paperton.

Paperton kan beskrivas som en sorts digital pressbyrå där olika magasin finns tillgängliga i molnet. Det innebär att man ska kunna läsa sin tidning oavsett var man befinner sig. Materialet behöver alltså inte lagras lokalt.

– Du kan bära med dig en papperstidning, men inte 10-20 stycken, säger Staffan Svantesson och menar att det är en av de främsta fördelarna med digitala tidningar i format för surfplattor.

Han berättar att man även är i färd med att utveckla en tjänst för Android-plattformen. Däremot finns det inga planer på att lansera tjänsten för enklare läsplattor som Kindle.

– En stor del av läsupplevelsen för magasin ligger i bildmaterialet, säger Staffan Svantesson och menar att fokus därför ligger på enheter som kan visa högupplösta bilder.

I det första steget är den app man kommer erbjuda för Ipad-användarna egentligen inget annat än en avancerad pdf-läsare för de tidningar som finns i molnet hos Paperton.

– Vi jobbar också med att utveckla läsglädjen, i kommande versioner kommer det finnas ett särskilt textläge där man kan bryta ut själva texten i en artikel eller en tidning.

Mag+ från Bonnier

Bonnier satsar också de hårt på de framtida Ipad-användarna genom det egenutvecklade systemet Mag+. Till skillnad från Papertons lösning är Mag+ en helt egen plattform för produktion av magasin. Det handlar alltså inte om några pdf-filer i tjusig förpackning. Tanken är också att det inte ska vara svårare för tidningsmakarna att göra magasin för Mag+ än vad det är att göra vanliga papperstidningar. Fredrik Strömberg, creative director på Bonnier Tidskrifter Digitala Medier, menar att magasinsbranschen har haft det svårt på webben.

– Det som finns att läsa i papperstidningen finns oftast inte att läsa på webben, säger han och menar att Mag+-plattformen ger möjlighet till ett nytt digitalt distributionssätt för magasin till användare av surfplattor.

– Men som publicist så ska man ju inte tro att Ipaden är någon magisk lösning på några affärsproblem. Man kommer att få fortsätta att jobba med att värva prenumeranter och läsare.

I dagsläget finns bara ett fåtal tidningar utgivna på plattformen och i nuläget är det inte aktuellt med några andra plattformar än Ipad för Mag+-tekniken.

– Det finns ju bara Ipaden just nu. Det pratas mycket om surfplattor överallt, men var finns de då?

Fredrik Strömberg inflikar sedan snabbt att man ändå kan tänka sig att bygga om systemet till andra plattformar i framtiden.

– Vi använder inte så mycket av Apples egna api:er, vilket gjort Ipad-utvecklingen för oss krångligare, säger han och menar att det därför bör gå enklare att konvertera om Mag+ till exempelvis Android eller andra miljöer.

Digital bokförsäljning kan bli stort i framtiden

Även från bokförläggarnas sida har man höga förhoppningar på surfplattorna.

Mattias Boström, redaktions- och produktionsansvarig på Piratförlaget, tror att Ipaden kommer göra att fler upptäcker e-böcker. För just böcker tror Mattias Boström dock att det kanske inte främst är surfplattor utan e-ink-baserade läsplattor som exempelvis Amazon Kindle som kan vara intressanta.

– Just att man kan tanka ner böckerna direkt från nätet, utan att behöva krångla med att koppla in sin läsplatta till en dator, är viktigt.

I dagsläget är e-bokförsäljningen i Sverige försvinnande liten men i takt med att fler vänjer sig vid att läsa böcker och tidningar på olika typer av plattor tror Mattias Boström att den kommer växa.

– Redan om ett par år tror jag att e-bokförsäljningen kan stå för uppemot 5 procent av den totala bokförsäljningen.