Ny inriktning på svenska marknaden
RIM: Satsning på konsumentmarknaden
Kanadensiska Research in Motion som utvecklar Blackberry ligger just nu i startgroparna för en större nylansering i Sverige och flera andra marknader i Nordeuropa samt Ryssland. Ansvarig för den nya europasatsningen är Paul Lucier som tidigare haft höga positioner på RIM i Nordamerika. Han är sedan i slutet av sommaren bosatt i Sverige för att leda den nya offensiven.
Blackberry kommer sin vana trogen att ta hjälp av operatörerna för att sälja sina telefoner. Och det svenska kontoret kommer att bestå av knappt en handfull personer initialt. Sedan tidigare finns avtal med de svenska operatörerna Telenor, Tele2 och 3. Och ett avtal med Telia är nästa steg.
Blackberry har länge förknippats med telefoner för affärsanvändare men Paul Lucier är noga med att påpeka att affärssidan idag står för en mindre del av företagets verksamhet och att tillväxten sker på konsumentsidan.
- Vi är inte bara en business-spelare. Den här satsningen är en konsumentsatsning, säger Paul Lucier.
Målet är att nå samma marknadsandel i Sverige som i nordamerika där Blackberry är klart störst på smartphones.
Paul Lucier menar att Blackberry har något unikt att bidra med i smartphone-kampen även i Nordeuropa.
- Det finns många bra multimediatelefoner men där Blackberry verkligen är bäst är när det kommer till kommunikation mellan människor, som meddelanden och socialt nätverkande, säger Paul Lucier.
Han avslöjar att en faktor som driver mycket försäljning mot vanliga konsumenter på andra marknader är Blackberrys egna sociala nätverksapplikation Blackberry Messenger som är exklusiv för Blackberryanvändare.
En nyckelfaktor i nylanseringen är dock att få igång utvecklingen av lokala appar, berättar Paul Lucier. Och också att skapa lokala versioner av populära Blackberry-appar som nämnda Blackberry Messenger.
Till exempel är en Spotify-applikation för Blackberry på gång enligt Paul Lucier.
- Det tror jag är ett måste på den svenska marknaden, skrattar han.
Han betonar också att RIM traditionellt ger utvecklarna större del av intäkterna för app-försäljning än vissa av konkurrenterna (läs Apple).
I Nordamerika har RIM jobbat mycket med kändissponsring och produktplacering i film och tv för att marknadsföra sina lurar. Och det sättet att jobba lär också bli aktuellt i Sverige vid nylanseringen, berättar Paul Lucier.
En av de lurar som Paul Lucier hoppas kommer att locka de svenska smartphone-konsusmenterna är Blackberry Torch 9800 på bilden. En stor pekskärmsmobil med utdragbart qwerty-tangentbord ovan som han själv använder. En annan intressant produkt är Blackberrys surfplatta Playbook som Paul Lucier tror kan komma till Sverige i början av nästa år.