-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Appköpvanor kartlagda
Vi köper allt dyrare appar

Ny statistik avslöjar svenskarnas shoppingvanor i Apple Itunes och Google Play.
Det är ekonomiappen Tink som tagit fram data över de appköp för under 50 kr som dess användare gjort mellan 1 januari 2013 och 30 maj 2014. Siffrorna visar några intressanta konsumentbeteenden.
Antalet köp per månad ligger stadigt mellan två och tre och uppvisar två toppar: under semestermånaderna och i december. Summan vi spenderar på appar visar dock på en stadigt uppåtgående trend.

Appleanvändare betalar mer per köp än Androidanvändare och män spenderar generellt mer pengar på appar än kvinnor.
Sedan 1 januari 2013 fram till 30 maj i år har den genomsnittliga kvinnan spenderat 221 kronor och den genomsnittlige mannen 277 kronor i Apple Itunes. I Google Play har genomsnittskvinnan spenderat mer än mannen: 186 kronor jämfört med 183 kronor, förklarat av att de kvinnliga androidanvändarna köpt betydligt fler, om än billigare, appar än de manliga.
