Mobilize Your Business

Med Mentimeter får alla på Tieto säga sitt

Tieto driver sitt jämställdhetsarbete med en omröstningsknapp i mobilen.

Publicerad Senast uppdaterad

– Hur mäter vi sådant vi inte kan mäta – och ser till att det sprids i organisationen?

Den frågan ställde Liva Lager, Senior Project Manager på Tieto och som även arbetar med IT-bolagets förändringsarbete inom jämställdhet, under sitt anförande på Mobilize Your Business. 

Svaret hittade Tieto i Mentimeter, ett webbaserat verktyg som omvandlar åsikter till insamlad data. Användare svarar på frågor via sina mobiler och ger på så sätt såväl information i realtid som data som kan mätas över tid. 

Att få ett mansdominerat företag som Tieto – endast 26 procent av de anställda är kvinnor – att börja tänka på och agera inom jämställdhetsområdet kan framstå som ett kamikazeprojekt, men för två månader sedan började Tieto att använda Mentimeters “Eqmeter”, speciellt framtaget för jämställdhetsarbete, och det anonyma omröstningsverktyget har redan visat sig vara effektivt:

– Personer som inte är vana vid eller bekväma med att prata för sin sak behöver inte gå utanför sin comfort zone. De är plötsligt med, säger Liva.

Anställda som tidigare inte har tänkt på jämlikhetsfrågor har dessutom visat sig vara intresserade att ta frågorna vidare till andra avdelningar, berättar Liva Lager. Hon har dock inte mer resultat än så att visa upp. Hittills har Tieto bara gjort en attitydmätning. 

Men i och med att mätverktyget hittills har lyckats skapa en så inkluderande kultur, som låter alla få komma till tals, kommer Tieto med Mentimeters hjälp även lyckas inkludera kvinnor i företaget. Det är Liva Lager övertygad om.

– Du får komma tillbaka på Mobilize nästa år och berätta, slår moderatorna Anna Caracolias fast.