Ibeacons, QR-koder, mobilanpassade webbsidor och sms i all ära, när det kommer till mobil marknadsföring är det appar som gäller.
Vi bär med oss våra mobiltelefoner överallt och 89 procent av den tid vi tillbringar med våra smartphones tillbringar vi i appar, konstaterar Gunnar Klauberg, Senior Product Marketing Manager på Adobe.
Mobilanpassade webbsidor kan aldrig komma i närheten av det engagemang som appar, utvecklade för ett mobilt gränssnitt och en mobil användare, skapar, menar han. Ordet ”engagemang” återkommer Gunnar Klauberg gärna till och pekar på hur konsumenter konstant är i kontakt med olika varumärken: på språng eller hemma, i affären eller via teven, via vänner eller i mobilen.
– Vad vi vill göra är att öka engagemanget, skapa upplevelser i alla dessa situationer för att bygga en relation och förtroende, säger han.
Det är här appar kommer in, men att som företag skapa en app betyder inte att jobbet är klart.
App Store och Google Play har cirka 1,3 miljoner appar vardera. En konsument har kanske runt 40 av dessa appar installerade på sin telefon. Ett tiotal används dagligen – för att de hålls uppdaterade med nytt, relevant och engagerande innehåll, säger Gunnar Klauberg.
– Men att hålla appar vid liv och engagerande är i många fall fortfarande raketforskning, och vi måste förlita oss på en byrå eller en utvecklare.
Att vara i händerna på utomstående apputvecklare leder till att uppdateringar tar tid och skapar glapp mellan produktutvecklings-, marknadsförings- och IT-avdelningen. Resultatet blir lätt inkonsekvens i varumärkesbyggandet.
Varför utvecklar inte företag appar inhouse då?
– I många fall är det en fråga om talang. De som i dag utvecklar appar sitter i ett bra förrhandlingsläge, säger Gunnar Klauberg och fortsätter:
– De som integrerar analysfunktioner eller targeting-optimering och som vet hur man också integrerar backend-teknik, de är ännu färre.
Det behövs app-demokrati?
– Ja, precis! Det är ett bra ord. Demokratisera apputvecklandet!
Inte bara appar, utan dataanalys
Just analysfunktioner för att kunna urskilja och mäta verksamhetsmål i alla data som en app genererar är helt avgörande för att skapa en framgångsrik engagerande app.
– Du måste veta vad som fungerar och inte fungerar. Att lansera en app utan sådana är som att öppna en butik utan en kassaapparat, slår han fast.
Amerikanska webbmagasinet Venture Beat är inne på samma spår och släppte nyligen en rapport över appanalys-plattformar:
– För det första: använd en av de större plattformarna (Google eller Flurry) som din standardlösning. För det andra, välj en till appanalyspartner beroende på vilken mobil utvecklings- eller marknadsföringsfaktor som är viktigast för dig: användarupplevelse, användartillväxt, engagemang, sälj eller ren analys, står det i rapportens slutsats.
Adobe tillhandahåller just en sådan utvecklings- och analysplattform för appar, men Gunnar Klauberg pratar hellre om mobil marknadsföring generellt och pekar på säkerhetsfunktioner som det allra viktigaste för all digital närvaro. Förlorat kundförtroende är svåruppbyggt.
– Du måste ha högsta graden av säkerhet från början, från topp till botten i alla dina appar och system, slår han fast.
Analys och säkerhet är alltså prio ett när det gäller appar i marknadsförings- och försäljningssyfte.
Snart lär Ibeacons-lösningar – vilka genererar ännu mer användardata – bli vanligare och mobila plånböcker som Apple Pay och Masterpass väntar runt hörnet. Inom en snar framtid ser Gunnar Klauberg fler appfunktioner tillkomma. Han tror bland annat att röstfunktioner för information i butiker snart blir verklighet.
På frågan om han ser några andra apptrender så väljer Gunnar Klauberg att ge appbutikernas mer eller mindre icke-existerande sökfunktioner och betygssystem en känga.
– Vad vi behöver är ett system som visar vilka appar som är viktiga och som används av många människor och verkligen gör skillnad i deras dagliga liv. Särskilt mindre företag kan inte vara beroende av appbutikernas illa fungerande kategoriseringssystem, fortsätter han.
Tills detta förbättras är det handjagande som gäller:
– Du måste hitta sätt att kommunicera med din publik så att de laddar ner din app: en e-post-kampanj, baksidan av ditt visitkort, skicka sms.
Här kommer även mobil webb in. Den har, enligt Gunnar Klauberg, trots allt en funktion att fylla:
– Du måste ha en mobilanpassad webbsida, det är det snabbaste sättet att berätta att det finns en app som för dig som konsument är relevant och som du genast måste ladda ner.
De dominerar inom appanalys
89 procent av tiden vi spenderar med våra smartphones spenderar vi i appar.
Källa: Adobe
Google Analytics håller närmare 95 procent av appanalysmarknaden för Android.För Ios är Flurry marknadsledande, med 36 procent av appanalysmarknaden.Adobe har runt 2 procent av Ios-appanalysmarknaden.
Källa: Venture Beat
De dominerar inom appanalys
89 procent av tiden vi spenderar med våra smartphones spenderar vi i appar.
Källa: Adobe
- Google Analytics håller närmare 95 procent av appanalysmarknaden för Android.
- För Ios är Flurry marknadsledande, med 36 procent av appanalysmarknaden.
- Adobe har runt 2 procent av Ios-appanalysmarknaden.
Källa: Venture Beat