-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Snart största regionen utanför USA
Iphone störst i Kina

Apple sålde mer än Xiaomi i Kina senaste kvartalet.
Kinesiska Xiaomi är utan tvekan ett underbarn bland mobiltillverkare. Företaget grundades 2010 och blev under 2014 Kinas största tillverkare av smartphones och världens tredje största. Under 2014 sålde tillverkaren 61,1 miljoner smartphones, med ett mål att sälja 100 miljoner enheter under 2015.
Apples senaste kvartalsresultat, med rekordförsäljning av Iphone 6, har dock nu puttat Xiaomi ner till andraplatsen i Kina, enligt analysfirman Canalys. Det innebär alltså att Samsung nerputtats ner till tredjeplatsen. Samsung var för bara två kvartal sedan nummer ett i Kina.
Under senaste kvartalet stod försäljning utanför USA för 65 procent av Apples totala försäljning på 74,5 miljarder dollar. Kina stod då för 21,6 procent av den totala omsättningen och för 36,6 procent av intäkterna globalt. Jämfört med samma period förra året ökade intäkterna i Kina med 70 procent till 16,1 miljarder dollar och jämfört med föregående kvartal med 157 procent. Håller sig tillväxttakten kan Kina bli Apples näst viktigaste region efter USA nästa kvartal, istället för Europa, trots fortsatt tillväxt i regionen. Något liknande händer i Japan och resten av Asien, där omsättningen fortfarande är marginellt större i Japan men växer betydligt fortare i resten av Asien. Tillväxtmarknader blir med andra ord allt viktigare för Apple, i och med att dessa mognar och priskänsligheten minskar.
Vad gäller Kina är frågan om Apple behåller sin första plats under nästa kvartal. Under förra veckan lanserade nämligen Xiaomi två enheter, Mi Note och Mi Note Pro, vilka sålde slut på tre minuter, enligt Androidcentral, som hänvisar till kinesiska Weibo. Det är inte känt hur många enheter som ingick i säljstarten men enligt en källa på Xiaomi förbokades det 220 miljoner enheter.
Apple har idag 15 butiker i Kina och planerar att ha 40 i mitten av 2016.