Intervju med Huaweis regionchef

Huawei vill bli tredje störst i Sverige

Redan nästa år ska Huawei bli tredje största mobilmärket i Sverige, berättar regionchefen Yanming Wang om företagets målsättning.

Publicerad Senast uppdaterad

Medan resten av Berlin laddar för IFA-mässan som skulle dra igång nästföljande dag höll Huawei sin presskonferens i inomhusarenan Max-Schmeling-Halle i stadens östra delar. Efter en viss förvirring då Huaweis skyttelbussar från mässan till arenan först bytt avgångsplats, kliver jag innanför portarna. Det första jag möts av är två léende tjejer i korta kjolar med låtsastatuering i Huawei-format på överarmarna, ivrigt fotograferade av besökarna som till 95 procent består av herrar. Lite längre in i arenan serveras allehandla alkoholhaltiga drycker, det bjuds på snittar och kortkjolade Huawei-damer poserar glatt på flera ställen. Märkligt och osmakligt, tänker jag, sexistiska inslag har de andra presskonferenser jag sprungit på här varit förskonade ifrån. Vad har det här med Huaweis produkter att göra?

Hur som helst, inför en åtminstone vad gäller golvplatser (läktarna gapar tomma) närmast fullsatt arena presenterade chefen för Huaweis konsumentavdelning, Richard Yi, sedan de tre nya telefoner som lanseringen handlade om - Ascend P7 Saphire Edition, Ascend Mate 7 och Ascend Mate G7.

Efter mässan träffar jag Yanming Wang, regionchef hos Huawei för de nordiska länderna samt Central- och Östeuropa. Telefonen alla vill prata om efter presskonferensen är förstås Ascend Mate 7.

– Ett flaggskepp om året är inte nog, säger Yanming Wang och syftar på att det inte var längesen man släppte Huawei Ascend P7, vilken nu vid sidan av lanseringen av nya flaggskeppet Ascend Mate 7 även får en uppföljare försedd med safirglas.

Det nya flaggskeppet har en skärm på sex tum och är väl snarare ett sorts mellanting mellan mobil och surfplatta än en ren mobiltelefon. Enligt en färsk konsumentundersökning gjord av it-konsultföretaget Accenture är efterfrågan på så kallade phablets stor i de 23 länder där undersökningen gjordes. 48 procent av de tillfrågade säger sig vilja inköpa en phablet inom de kommande åren, en siffra som för Sverige dock bara ligger på 13 procent.

Varför gör ni en så stor telefon?

– Det handlar ju förstås om personliga val om man vill ha en stor eller liten telefon, men den här enheten riktar sig till den som vill kunna ha en allt i ett-enhet för att kunna ha med sig bara en enhet, istället för mobil, dator, surfplatta och kamera, säger Yanming Wang.

Har ni några planer på att göra en miniversion av den?

– Kanske, svarar han kort och skrattar lite hemlighetsfullt.

Finns det några planer på fler kroppsburna enheter från Huawei?

– Vi vet att kroppsburna enheter är hett, men när det gäller lågprisenheter som smarta armband, så finns det alldeles för många tillverkare idag, säger han och berättar om funktionerna i Huawei Talkband B1.

Det är ett smart armband som utmärker sig en del genom att själva huvudenheten i armbandet kan kopplas loss och användas som fristående bluetoothheadset. Däremot är Yanming Wang förtegen om vad Huawei planerar för framtida enheter inom segmentet.

Vill växa stort i Sverige

Huawei, som är en av världens största tillverkare av telekomutrustning, tog tidigare i år också hem positionen som världens tredje största mobiltelefontillverkare efter Apple och Samsung.

– Nästa år hoppas vi bli tredje största mobiltelefonmärket i Sverige också. Men visst, jag förstår att Apple, Sony och Samsung är störst nu så vi kommer få jobba hårt, säger Yanming Wang och berättar att man för samtal med flera svenska operatörer och butikskedjor.

Något exakt datum för när flaggskeppsmobilen Huawei Ascend Mate 7 släpps i Sverige har han dock inte, men utlovar lansering någon gång under fjärde kvartalet i år.

Eftersom Huawei redan arbetar med operatörer runt om i världen genom att sälja nätutrustning och annat till dem för mobilnäten, undrar jag om en av förklaringarna till bolagets snabba försäljningsframgångar när det gäller mobiltelefoner är att man redan har upparbetade kanaler till operatörerna som kan användas när det gäller att få ut nya mobiltelefoner till kunderna.

– Nej, ska jag vara ärlig så brukar det vara helt olika avdelningar och personer som sysslar med nätdelen och konsumentdelen hos operatörerna.

Tittar man på en del andra jättar inom mobilkommunikation som Nokia och Ericsson, så har de ju avyttrat sina mobiltelefondivisioner för att det var svårt att få lönsamhet i det hela. Är mobiltelefonverksamheten lönsam för er eller bärs den upp av andra affärsområden?

– Vi har mer än 10 års erfarenhet av konsumentmarknaden och vår konsumentinriktade divison är den som växer snabbast inom företaget just nu.

Den växer fort, men är den lönsam?

– Ja, ända sedan 2005 är den mycket lönsam.

Yanming Wang menar också att det är stor skillnad i tankesättet kring hur den konsument- respektive nätutrustningsinriktade verksamheten på Huawei fungerar.

– Att sälja nätutrustning är en stabil affär, där kan man ha en lugn tillvaro i 100 år som Ericsson, men när det gäller konsumentmarknaden är det snabba förändringar och det händer hela tiden nya saker. Det gäller att ha ett öppet sinne för detta.

Huawei var också en av de första fyra mobiltillverkarna att ge sig på telefoner med Windows Phone 8 när det släpptes. Men några nya Windows Phone-telefoner från Huawei är inte att vänta framöver, enligt Yanming Wang.

– Det fungerade inte, säger han och syftar på Huaweis tidigare släppta Windows-telefoner.

– Windows Phone är ju det tredje mobilsystemet i världen, men Microsoft är inte tillräckligt öppna. De måste öppna upp sin mjukvara, och det försöker de också, men de är för sena med det. Hela mobilindustrin går vidare nu och Windows Phone tillhör det förflutna.