-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Wearable-pionjärer omsprugna
De leder smartwatch-racet

Google och Apple sätter nya spelregler i kampen om smartwatch-kunderna.
De multinationella mobilgiganternas intåg på smartwatch-marknaden innebär förändringar i rasande takt, för såväl design för funktion. Det slår oberoende analysfirman Smartwatch Group fast i sin senaste överblick av branschen och urskiljer fyra övergripande, genomgående trender.
1. Skifte från fokus på hårdvara till fokus på mjukvara: Android Wear och Apple Watch OS innebär attraktiva plattformar att skapa användarnyttiga appar till – och därmed utöka användningsområdena för smarta klockor.
2. Startups omsprungna av multinationella jättar: Till och med Pebble, vars crowdfundingkampanj 2012 blev startskottet för en flod av smartwatch-startups, kämpar på den nya smartwatch-marknaden. De små företagens begränsade distributionsmöjligheter och ekonomiska resurser har svårt att mäta sig mot de stora företagens resurser.
3. Smarta klockor, fitnessarmband, sportklockor och vanliga klockor blir en och samma produkt: Den snabba utvecklingen av sensortekniken gör den lättare att integrera i vanliga klockar. Jawbone, Fitbone, och Garmin vilka i flera år framgångsrikt har sålt fitnessarmbnad och sportklockor utmanas plötsligt av den klockindustri som för inte så länge sedan fnös åt smarta funktioner i klockor.
4. Yttre design går framåt med stormsteg: De fula, plastiga och överdimensionerade smarta klockornas tid är förbi. Bland annat har Motorola, LG, Asus och Samsung satsat stort på designförbättringar, inte minst var de två första tillverkarnas runda klockor var hett efterlängtade. Ändå är det kanske Apple Watch som främst har fått stående ovationer för sin designsatsning.
Leder – utan att ens vara lanserad
Utifrån dessa trender har Smartwatch Group rankat världens hetaste smartwatch-tillverkare, en lista som inte så förvånande och samtidigt ganska förvånande, toppas av Apple. Apple Watch har ju som bekant inte ens kommit ut på marknaden än. Samtidigt pekar analysfirman på det snabba tempo i vilket förutsättningarna för smarta klockor förändras, i takt med att nya användningsområden skapas och integreras i både personliga och professionella sammanhang.

Vad tycker du Smartwatch Groups lista?