-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Wearable-pionjärer omsprugna
De leder smartwatch-racet

Google och Apple sätter nya spelregler i kampen om smartwatch-kunderna.
De multinationella mobilgiganternas intåg på smartwatch-marknaden innebär förändringar i rasande takt, för såväl design för funktion. Det slår oberoende analysfirman Smartwatch Group fast i sin senaste överblick av branschen och urskiljer fyra övergripande, genomgående trender.
1. Skifte från fokus på hårdvara till fokus på mjukvara: Android Wear och Apple Watch OS innebär attraktiva plattformar att skapa användarnyttiga appar till – och därmed utöka användningsområdena för smarta klockor.
2. Startups omsprungna av multinationella jättar: Till och med Pebble, vars crowdfundingkampanj 2012 blev startskottet för en flod av smartwatch-startups, kämpar på den nya smartwatch-marknaden. De små företagens begränsade distributionsmöjligheter och ekonomiska resurser har svårt att mäta sig mot de stora företagens resurser.
3. Smarta klockor, fitnessarmband, sportklockor och vanliga klockor blir en och samma produkt: Den snabba utvecklingen av sensortekniken gör den lättare att integrera i vanliga klockar. Jawbone, Fitbone, och Garmin vilka i flera år framgångsrikt har sålt fitnessarmbnad och sportklockor utmanas plötsligt av den klockindustri som för inte så länge sedan fnös åt smarta funktioner i klockor.
4. Yttre design går framåt med stormsteg: De fula, plastiga och överdimensionerade smarta klockornas tid är förbi. Bland annat har Motorola, LG, Asus och Samsung satsat stort på designförbättringar, inte minst var de två första tillverkarnas runda klockor var hett efterlängtade. Ändå är det kanske Apple Watch som främst har fått stående ovationer för sin designsatsning.
Leder – utan att ens vara lanserad
Utifrån dessa trender har Smartwatch Group rankat världens hetaste smartwatch-tillverkare, en lista som inte så förvånande och samtidigt ganska förvånande, toppas av Apple. Apple Watch har ju som bekant inte ens kommit ut på marknaden än. Samtidigt pekar analysfirman på det snabba tempo i vilket förutsättningarna för smarta klockor förändras, i takt med att nya användningsområden skapas och integreras i både personliga och professionella sammanhang.

Vad tycker du Smartwatch Groups lista?