I dag är det dags att viga din överläpp åt mäns hälsa. Det tycker Movember, som genom att få män att under november odla en mustasch vill sprida medvetenhet och information om mäns hälsa och samla in pengar till forskning om prostatacancer. Den årliga kampanjen har spridits från Australien till alla världens hörn, en resa som kan sammanfattas så här:
2003: Några vänner sitter på en bar i Melbourne, tar en öl och ställer sig frågan varför 70-talets buskiga mustascher aldrig – som andra trender – tycks göra comeback på modescenen. 2014: Movembers kampanj har fått sammanlagt 4 miljoner deltagare från 21 länder att samla in 3,8 miljarder kronor till forskning och sprida Movembers budskap om mäns hälsa.
Kampanjens världsomspännande resa har i till stora delar skett genom mobilen och mer om hur det har gått till berättar Movembers Nordenchef Max Vere-Hodge på Mobilbusiness konferens Mobilize Your Business den 6 november. Men eftersom registreringen till årets kampanj kickar igång i dag så har vi även pratat med en av Movembers grundare, som föredrar att bli kallad JC, om hur det hela startade, om en explosion av sociala medier och vad wearable-trenden innebär för Movember.
Annons
Hur förvandlas en skämtsam diskussion om retro-mustasher till en insamlingskampanj till prostatacencerforskning? – Två av vännerna i baren (den ovannämnda, reds. anm.) bestämde sig för att övertala sina polare att odla en mustasch. Inspirerade av en kompis mamma som samlade in pengar för bröstcancer bestämde de sig för att starta en kampanj för mäns hälsa och prostatacancer. De satte upp regler och riktlinjer för Movember, vilka fortfarande gäller i dag, och hittade 30 killar som var redo att ta sig an utmaningen. – De första Mo Brosen odlade mustascher med sådan entusiasm att man 2004 tog beslutet att skapa en officiell kampanj och få alla deltagare att odla mustasch utifrån dess syfte.
Annons
“Mo” är alltså australiensisk slang för mustasch, den ansiktsbehåring som kampanjen kretsar kring och som har gett deltagarna namnet Mo Bros och Mo Sistas och månaden den genomförs under namnet Movember. Förutom att samla in pengar till prostataforskning handlar den om att uppmärksamma mäns hälsa – eller brist på sådan. Deltar kan vem som helst göra genom att registrera sig på Movembers hemsida, inleda november helt slätrakad och därefter, under 30 dagar, odla en iögonfallande mustach. De frågor som mustaschen ger är tänkta att resultera i samtal om mäns hälsa och vad man kan göra för att förbättra den.
Men sociala medier har varit en stor del av er kampanj? – Vår community har byggts och förmedlats via mun-till-mun och genom odlandet av nya mustascher. – När vi startade 2003 fanns inte ens Facebook, så sociala medier var inte direkt högst på prioriteringslistan! – Men med det sagt så har självklart sociala medier självklart varit en viktig plattform för oss. För tillfället har vi Facebooksidor och Twitterkonton för de officiella kampanjer vi har i 21 länder, samt internationella Instagram-, Flickr- och Google+-konton.
Så hur har det sociala medielandskapet förändrats för Movember under de senaste tio åren? – Det har exploderat! Social media låg bara i startgroparna när vi började 2003, med Friendster och Myspace som pionjärer. Sedan Movember verkligen kom igång har vi sett Facebook, Youtube, Twitter, Flickr, Pinterest och Snapchat dyka upp. – Deras viktigaste uppgift är att göra den enkelt för våra community-medlemmar att sprida att de är en del av vår kampanj till sina egna nätverk genom sociala medie-konton som är integrerade med vår sajt.
Hur mycket har det ökade mobilanvändandet hjälpt till att sprida Movember genom sociala medier? – Det har varit fantastiskt för Movember – för en kille som är med finns det inget som går upp emot att ta en bild av sin “Mo” när den verkligen börjar ta fart och kunna dela det med sina vänner på en gång. – Men det innebär också att vi måste arbeta hårt för att se till att vår Movember-sajt finns tillgänglig för vårt community som vi vill att de ska ha den. Vi översätter sajten till lokala språk och informerar om lokala nyheter och events. – Och nu måste vi göra dessa lokala versioner tillgängliga på vår mobilsajt. – Det är särskilt viktigt i Europa och i Sverige där mobilpenetrationen är hög.
Men jag hittar ingen Movember-app? – Det kommer en Movember 2014-app som vi lanserar för Ios och Android inom en vecka eller två. I år finns den bara på engelska, men som när det kommer till allt vi gör så ska vi försöka språkanpassa den inför kommande kampanjer.
Inom det mobila området exploderar just nu trenden med wearables och hälsoappar – ser ni tekniken att logga och mäta sin hälsa över tid bli en del av Movember? – Ett av våra senaste initiativ är att uppmuntra vårt community att förbinda sig till att börja röra på sig i Movember. Att vara aktiv är något av det bästa du kan göra för din hälsa. – Uppskattningsvis orsakar fysisk inaktivitet 5,3 miljoner dödsfall över hela världen per år. Vi ser bärbar teknologi och hälsoappar spela en väldigt stor roll för mäns framtida hälsa. Oavsett hur gammal du är så kommer att mäta och förstå dina nyckelhälsotal hjälpa dig att förbi frisk – och appar och annan teknik gör detta enklare.
Så vad planerar ni annars för? – Kortsiktigt är det att rulla ut årets kampanj över världen och se våra Mo Bros och Mo Sistas engagera sig. Förutom det så ser vi fram emot att utveckla vårt Move-program och hjälpa fler Mos till bättre hälsa genom att leva aktivare.
Ser ni några framtida utmaningar för Movembers framgångar? – Vårt ultimata mål är ju att göra oss själva överflödiga genom att arbeta för en värld i vilken inte en enda man ska behöva dö av prostata- eller testikelcancer. Så säg åt alla era läsare att gå in på Movember.com, singa upp och börja odla en episk “Mo”!
MOVEMBER, MOBIL & MOBILBUSINESS Mobil och Mobilbusiness vill bidra till förbättrad hälsa för män. Därför kommer vi att delta i Movembers kampanj 2014 och vill uppmuntra våra läsare att göra detsamma.
MOVEMBER & MOBILIZE YOUR BUSINESS Movember är en av talarna på Mobilbusiness heldagskonferens Mobilize Your Business den 6 november i Kista, Stockholm. Läs mer och köp biljett här.