-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
Fem minuter över?
Netflix utmanar Youtube

Kortare klipp ska göra Netflix mobilvänligare.
Netflix mobilanvändare kommer snart kunna spana in de bästa scenerna från de filmer, tv-serier och standup-shower som streamintjänsten erbjuder. Netflix ligger nämligen i startgroparna för att lägga upp två till fem minuter långa klipp från stora delar av innehållet i sin sin katalog, meddelade företagets designchef Dantley Davis under ett Netflix-event föra veckan.
Möjligheten att strömma filmer och tv-serier har fått allt färre hålla med SF om att “film är bäst på bio” och istället förlägga filmkvällen hemma. De större skärmarna på mobiltelefoner har fått allt fler att titta på om inte en hel film så kanske i alla fall senaste avsnittet av favorit-tv-serien i telefonen. Enligt Dantley Davis växer Netflix som mest på mobilsidan.
Samtidigt är tjänsten inte helt mobilanpassad. 87 procent mobilanvändarna tittar kortare än tio minuter i taget, men inget Netflixinnehåll är kortare än tio minuter. Det är alltså de nytillkomna mobilanvändarna som nu ska få lite extra kärlek. En flik med klipp testas just nu och kan komma att lanseras permanent med updateringen av Netflix app de kommande månaderna, sa Dantley Davis.
Netflix lär också hoppas på att locka ännu fler nya användare. Även om Netfixklippen inte, som Youtube, kommer erbjuda användargenererat innehåll torde vara just de som vänder sig till Youtube för att hitta scener från filmer och serier som streamingtjänsten vill fånga upp.
Förra veckan lanserade Netflix möjligheten att via ett rekommendera en vän en film eller serie direkt från Netflix via ett facebookmeddelande. Att att kunna lägga ett klipp till rekommendationen skulle både förbättra tjänsten och marknadsföringen av Netflix.