Det är nu ett faktum: svenskarna älskar matchmaking-appen Tinder. De älskar Tinder så pass mycket att appen i februari puttade ner Blocket från topplatsen bland livsstilsapparna i svenska App Store. Det sagt, shopping är kategorins största vinnare. Det visar Mobile Institutes granskning av Priori Datas exklusiva siffror om appnerladdningar i Sverige.
Sammanlagt stod appar i livsstilskategorin för hela 792 088 nerladdningar i februari 2015. De topp-tio-apparna stod för närmare 42 procent av totala nerladdningarna. Att variationen är så liten sett till apparna i toppen från en månad till den andra verkar återigen bekräfta att det kan vara tufft att ta sig dit och mycket värt att hålla sig kvar där.
Hela topplistan är lite av en upplevelse för sig: den består nämligen nästan uteslutande av appar för dating och shopping. Undantaget är en Kamasutra-guide på plats nummer fyra. I den totala listan om 250 appar hittar vi ytterligare fyra appar på samma tema.
Annons
Populärast är alltså shopping: appar som förmedlar köpmöjligheter som Blocket eller Hemmet; som erbjuder direkta köpmöjligheter som Tradera och Let’s Deal eller appar som förenklar shopping som Wish, Reve eller Geek (14).
Annons
Försvinner från topp-tio-listan i februari gör McDonald’s (11), Ikea (13) och H&M (12).