För tre år sedan satt två unga svenska män på ett kebabställe i Amsterdam och undrade var de skulle gå för en riktigt kul festkväll. För två år sedan presenterade de eventguidesappen Vamos. I dag lanserar de Vamos på samtliga digitala plattformar; som webbsida, som nyhetsbrev, som rejält uppdaterad Ios-app och som Androidapp klar om några veckor. Samtidigt firar de sin 100 000:e appnedladdning med att meddela att de fått ett namnkunnigt gäng investerare med sig på resan mot målet att bli väldens bästa eventguide: musiktjänsten Soundclouds medgrundare Eric Wahlforss, konstcommunityt Deviant Arts chef för global advertising Daniel Bornstein, Google industry manager Karl Sandstedt och Atlant Fonders Jan-Åke Classon.
David Prentell, en av de två killarna på kebabstället och numera marknadsföringsansvarig på Vamos är exalterad. – Appen är helt redesignad och har helt nya features, riktigt häftiga grejer: interaktiva posters, instagrambilder direkt från eventet, inbäddade musikspelare med ljudströmmar direkt från artisterna. Allt sker automatiskt – och funkar i de flesta storstäderna i hela världen!
Vill bli din bästa vän Att Vamos inte funkar som andra eventguider är uppenbart. Målet att bli världens bästa eventguide försöker den nämligen uppnå genom att bli din, eventbesökare som eventarrangörs, kompis. Tekniken bygger på att plocka event från Facebook, Eventbrite och andra arrangemangslistor. Som den sedan parar ihop med Google maps vägvisarfunktion – och dig. – Vamos vill bli din bästa vän. Om du signar in med Facebook, vet den vad för typer av events du gått på innan, och ju mer du använder appen så lär den sig vilka typer av events du tycker om. Samtidigt som den håller koll på var dina Facebookvänner går för att ge dig dagens eller helgens bästa eventrekommendationer, förklarar David Prentell.
Annons
– Som eventarrangör får du möjlighet att nå utanför din egen bekantskapskrets. Varje vecka sker så mycket bra events, men problemet för arrangören är oftast att få folk att få upp ögonen för det. Att marknadsföra sig är dyrt, speciellt med tanke på att de kanaler som finns inte är tillräckligt relevanta.
Annons
Tips 1: pingis För de arrangörer som tillhändelsevis skulle ha en marknadsföringsbudget finns möjligheten till reklam riktad mot den tilltänkta målgruppen, “lite som Adwords”. En inkomstkälla som nu alltså fått en boost av en gedigen grupp investerare, mest noterbar kanske Soundclouds medgrundare Eric Wahlforss. Att fånga hans intresse krävde inte några marknadsfringsinsatser från Vamos sida. – Luis (Luis-Daniel Alegría, vd och Vamos andra medgrundare, reds anm) brukar spela pingis med honom. Så en dag frågade han, säger David Prentell. – Jag pitchade medan vi spelade. Jag tror det började med att han ville psyka mig, men det slutade med att vi fick funding, fyller Luis-Daniel Alegría i. – Soundcloud har ju också gjort den där resan. De insåg att musik är content och med rätt mekaniker kan musik få ben. De byggde ett community kring ljudströmmar, vi bygger ett kring event, säger David Prentell.
Till de fortsatta byggplanerna hör en biljettköpsfunktion integrerad i Vamos webbsida så att användare inte behöver slussas vidare till exemplevis Stubhubs hemsida för att köpa plåtar. Även en gör-det-själv-plattform för ovannämnda riktade reklamkampanjer är på gång, samt att börja kategorisera upp event i exemplevis “familj”, “kultur” eller “konsert”. Att integrera spelare för att spela exempelvis Youtube-videos eller Spotify-låtar direkt i nyhetsfeeden av events är en dröm, än så länge kvar på drömstadiet.
Tips 2: passion Först ska Vamos-teamet andas ut från vad David Prentell benämner en berg-och-dalbana: Lanseringen, den plötsliga hypen, och så Apple-featuren i App Store som härrom året ledde till närmare 50 000 nedladdningar på några veckor. Allt parat med fortsatt apputveckling, tunggrodd byråkrati, förhandlingar och juridiska och ekonomiska dokument. Att det vid starten uppsatta målet att få en miljon nedladdningar på ett år var lite ambitöst – och att nu ha nått 100 000 endast genom rekommendationer är en bedrift – kan David Prentell erkänna. Men har också räknat på när den där magiska miljonte nedladdingen kommer: – Med den tillväxten vi ser just nu så tror vi att vi når 1 miljon användare över alla våra plattformar i början av hösten nästa år.
Han hymlar dock inte med att entreprenörsskapets berg-och-dalbaneliv stundtals är hårt. – Som svensk känner man sig lite galen att man inte bara nöjer sig med ett 7-5 jobb och en trygg lönecheck. Det kräver en glödande passion och ett brinnande intresse som är större än att tjäna pengar när man bygger något liknande.
Ett råd till andra startups? – Om du ska starta något - gör något du brinner för och älskar! Och med människor du tycker om. Annars är det nog bättre att satsa på något mer riskfritt. Till exempel att köpa en lägenhet.