-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Glassigt erbjudande
Endast i dag: Beställ lyxglass med taxi

Uber förvandlas till glassbil - och lovar mer för framtiden.
Sitter du och svettas på kontoret eller på stranden? Svalkan är bara några tryck på mobilen bort. Uber, de svarta taxibilarna som beställs och betalas via en app, tar nämligen sin affärsidé snäppet längre och byter ut vattenflaskan som varje kund vanligtvis får – mot glass.
Men det är bara i dag mellan klockan 11 och 17 som det finns ett glass-alternativ i Uber-appen, vilket innebär att fem stycken lyxglassar från Hansen levereras direkt till din dörr. Eller strandfilt. Glasspaketet går på 200 kronor, men går att utöka med viss rabatt: tre stycken paket kostar 500 kronor. Som vanligt behövs inga kontanter, summan dras från ditt Uber-konto. Men, varnar Robin Reznik, Sverigechef på Uber, i ett mejl till Mobil Business:
–Trycket kommer vara högt på bilarna och kunder kommer ofta behöva försöka flera gånger för att lyckas fånga en bil.
National Ice Cream Month
Att glassleveranserna sker just i dag har ingenting med den stockholmska högsommarvärmen att göra. 1984 deklarerade dåvarande amerikanske presidenten Ronald Regan juli vara National Ice Cream Month. Den tredje söndagen i juli proklamerade han till och med vara National Ice Cream Day, vilket är vad Uber med sin glasslevernas vill fira. Förutom att locka till sig nya kunder då. Och ge nuvarande en provsmak av vad som komma skall.
– Vi gör Uber Ice Cream för att visa hur Ubers teknologi går att applicera på mer saker än ren persontransport, förklarar Robin Reznik.
Smak av framtiden
Uber Ice Cream erbjuds i alla de 144 städer i 38 länder på de sex kontinenter som Ubers taxibilar finns. Företaget har sagt sig ha en ambition att etablera sig i samtliga större städer i världen - men lär också vilja ta sin framgångsrika taxibeställningstjänst till fler affärsområden. I New York startade man exempelvis i april en cykelbudsservice och i påskas gömde Uber en handsydd slips och ett presentkort från Friday Tieday i utvalda Stockholmsbilar.
– Uber kommer även fortsättnigsvis genomföra roliga aktiviteter så som Uber Ice Cream, lovar Robin Reznik.
Med dagens glasslåda får Ubers kunder testa på att beställa en förbetald tjänst eller vara som inte har någonting med taxi att göra. Det lär vara ett smakrov av framtiden.