-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Försäljningsstatistik för surfplattor
Apple förlorare och Lenovo vinnare
Apple tappar andelar på marknaden för surfplattor medan Lenovo ökar, visar en ny rapport.
Under andra kvartalet i år levererades det 49,3 miljoner surfplattor i världen. Det visar en ny rapport från IDC. Jämfört med samma period under förra året handlar det om en ökning på 11 procent, motsvarande nästan fem miljoner fler levererade surfplattor.
Medan Apple fortfarande har den överlägset största marknadsandelen för surfplattor så tappar bolaget samtidigt både i antal levererade surfplattor och i procentuell markandsandel, visar rapporten. Under andra kvartalet i fjol stod Apple för 14,6 miljoner levererade surfplattor och hade då en tredjedel av marknaden. När siffrorna för andra kvartalet i år nu summeras konstateras att leveranserna sjönk med 9,3 procent till 13,3 miljoner enheter, motsvarande en marknadsandel på 26,9 procent.
Även Samsung, som är marknadens näst största leverantör, har fått se sina markandsandelar krympa - trots en något ökad försäljning i antal enheter räknat. Under förra årets andra kvartal levererade Samsung 8,4 miljoner enheter och hade en marknadsandel på 18,8 procent. För motsvarande period i år ligger siffrorna på 8,5 miljoner enheter respektive 17,2 procent.
Acer tappar också både sett i marknadsandelar och i antal levererade enheter, av siffrorna i rapporten att döma. Tappet på 36,3 procent förklaras av en minskning från 1,5 miljoner levererade surfplattor under förra årets andra kvartal till 1 miljon enheter samma kvartal i år. Marknadsandelen har samtidigt sjunkit från 3,5 procent till 2,0 procent.
Starkast tillväxtsiffror är det istället Lenovo som redovisar, enligt IDC:s rapport. Som tredje största tillverkare har den kinesiska tillverkaren en marknadsandel på 4,9 procent under andra kvartalet i år, att jämföra med 3,3 procent för samma kvartal 2013. Antalet levererade enheter ökade samtidigt från 1,5 miljoner till 2,4 miljoner - motsvarande en tillväxt på hela 64,7 procent.
