En halv miljard spelar Kings spel varje månad

Så många betalar för Candy Crush

Bild: King

King som företag har lyckats bli mindre beroende av succéspelet Candy Crush. Men börsen vill ha mer än så.

Publicerad Senast uppdaterad

Spelar du ett av Kings populära spel, exempelvis Candy Crush Saga eller Bubble Witch Saga, är du inte ensam om det. Antalet aktiva användare per dag (daily active users, DAU) uppgick till 138 miljoner i slutet av juni 2014, vilket är en stor ökning jämfört med motsvarande period förra året. Då var antalet 76 miljoner. Men om man jämför med första kvartalet i år så tappade faktiskt King 5 miljoner användare. Tittar man istället på aktiva användare per månad (monthly active users, MAU) ligger motsvarande siffror på 485 miljoner respektive 265 miljoner. Utvecklingen var dock svagare om man jämför med första kvartalet i år, med 4 miljoner nya användare, det vill säga endast 1 procents tillväxt. Nedgången av DAU och MAU hänför King till en aktivitetsminskning bland Facebook-användare, som i sin tur har att göra med att alltfler väljer att använda Facebook i mobilen istället för datorn, där man kan spela Kings spel. Det framgår av den rapport för andra kvartalet 2014, som King presenterade på tisdagen.

Rapporten visar även att King är ett fortsatt lönsamt företag. Mellan andra kvartalet i fjol och andra kvartalet i år ökade dessutom lönsamheten, med en ebitda-marginal (Ebitda är rörelseresultatet före räntor, skatter, nedskrivningar och avskrivningar) på 42 procent jämfört med tidigare 40 procent. Samtidigt ökade omsättningen till 593,5 miljoner dollar från 455,5 miljoner dollar motsvarande kvartal 2013.

Färre betalar, men de betalar mer
I och med att Kings spel använder sig av en så kallad reklamfri freemium-modell, där spelen kan laddas ner gratis och användaren sedan får möjligheten att köpa hjälpmedel inuti apparna för att slippa vänta eller komma över något hinder, så är företaget beroende av hur många som faktiskt spenderar pengar inuti spelen. 

Där tyder utvecklingen på en något avtagande tillväxt. Även om betalning per användare (monthly gross average bookings per paying user, MGABPPU) ökade till 19,54 dollar från 15,51 för ett år sedan så minskade antalet betalande användare procentuellt. 

Antalet unika användare per månad (monthly unique user, MUU) ökade under jämförelseperioden till hela 345 miljoner, från 194 miljoner, medan antalet unika betalande användare per månad (monthly unique payers, MUP) ökade med endast 1 procent till 10,423 miljoner, från 10,339 miljoner. Det innebär att 5,3 procent av unika månatliga användare spenderade pengar inuti Kings spel för ett år sedan jämfört med 3,0 procent i slutet av andra kvartalet i år. Antalet MUP minskade dessutom kvartalsvis med 12 procent.

Mellan första kvartalet och andra kvartalet minskade även antalet unika användare per månad med 7 miljoner. På det ljusa sidan ökade MGABPPU inte bara årsvis utan även kvartalsvis, med 8 procent, vilket motsvarar en ökning med 1,52 dollar per betalande användare.

Bild: King

Börsen besviken av Kings rapport
Det finns en hel del positivt i Kings rapport, bland annat (se ovan) en rejäl omsättningsökning, en ökning av antalet användare på årsbasis och en fortsatt hög lönsamhet. Även positivt är att King lyckats bli mindre beroende av spelet Candy Crush genom att skapa tillväxt med andra spel. Succéspelet stod under andra kvartalet för 60 procent av Kings omsättning, vilket kan jämföras med 78 procent under fjärde kvartalet 2013. Då stod tre spel – Candy Crush Saga, Pet Rescue Saga och Farm Heroes Saga – för 95 procent av Kings totala intäkter

Mindre positivt är däremot att antalet Candy Crush-spelare minskar fortare än antalet spelare av företagets nya spel ökar, samt att andra kvartalets så kallade bruttobokningar (som ger en indikation på framtida intäkter) låg under prognos. Det ledde King till att minska sin prognos för helåret 2014. Från tidigare 2,55–2,65 miljarder dollar räknar nu King med att omsätta 2,25–2,35 miljarder dollar under 2014.

Börsens dom kom snabbt och var tydlig: Kings aktiepris föll med hela 22 procent på tisdagen till 18,20 dollar.

Skapa fortsatt tillväxt
Där King hittills lyckats bättre än många konkurrenter, inklusive tidigare marknadsledare Zynga (Farmville, Draw Something) och Rovio (Angry Birds), är med att ta betalt från användare, inte bara en gång utan regelbundet genom att bygga någon beroendeframkallande logik i sina spel där betalning inuti appen hjälper spelaren att gå vidare eller slippa vänta. 

Men i och med att antalet Candy Crush-spelare, inklusive betalande spelare, sakta men säkert minskar måste King skapa mer tillväxt på sina andra titlar för att kunna hålla samma höga tillväxtnivå som tidigare. Rapporten, och börsens reaktion, visar att företaget inte når hela vägen fram på den punkten.

King räknar dock med att få en positiv effekt när en systerversion av Candy Cruch lanseras under fjärde kvartalet, säger företagets finanschef Hope Cochran till Reuters. Även Candy Crush-lanseringen i Kina spås skapa tillväxt.

Vidare signalerar ökningen av betalningar per användare att Kings betalningsmodell fortsätter att fungera. Enligt företaget är varje användare mer engagerad i Kings spel och ju fler spel man spelar desto högre betalningsviljan blir.