-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Kontaktlöst med mera
Swish en bit på vägen till ett perfekt betalmedel

Enkelt, säkert och fungerar överallt. Så ska en omtyckt betaltjänst fungera.
Kontaktlösa betalningar, smidigt i såväl butik som online och i till exempel kollektivtrafiken. Att få alla bitar som krävs i en riktigt bra betaltjänst att samverka är inte det lättaste. Det finns många intressenter och intressen som ska samsas, viktigast så klart konsumenten, för det är vi som avgör om tjänsten blir en framgång.
I Sverige är Swish den främsta och det är bankerna som står bakom tjänsten. De rullar just nu ut en uppdatering som varit på gång ett tag. Det handlar om möjligheten att ha återkommande betalningar till företag. Prenumerationer alltså, något som tidigare inte varit möjligt. Då har du istället hänvisats till att betala med betalkort.
Utvecklingen tekniskt just nu, eller kanske mest politiskt, öppnar nya möjligheter för Swish. Apple tvingas öppna upp sitt ekosystem för andra betaltjänster än Apple Pay och det kan vara en väg framåt. Att mobilen är central för ett modernt betalmedel är självklart och det suddar ut gränserna. Även om betalkort och Swish är olika system kan det praktiska användandet vara snarlikt när de båda tar plats i mobilen och det rent fysiska plastkortet blir liggande hemma i en låda.
Nästa steg är att göra det ännu smidigare att betala annat. Kollektivtrafik, parkering och laddning är idag något av ett virrvarr av lösningar som inte samordnats. Jag är inte övertygad om att allt ska gå via ett och samma system, det skulle kanske inte direkt främja utveckling och konkurrens, men det är tydligt att saker fortfarande kan bli bättre än de är idag.