Virtuell avskärmning från verkligheten

Social samvaro främsta hindret för smarta headset och glasögon

Det ser inte ut som att något headset, om man nu vill kalla det VR, AR, XR eller något annat, blir årets julklapp i år.

Publicerad Senast uppdaterad

Det säger nog en hel del om produktkategorins mognad att titta på hur olika headset skiljer sig åt. Vi har allt från de mest populära Quest-headseten till Apples Vision Pro, vidare till mindre smarta Ray Ban-glasögonen även de från Meta, Playstation VR, HTC Vive, Snapchat Spectacles och Lenovo Legion Glasses.

De kan sällan eller aldrig dela information mellan olika enheter och de har överlag inte mycket gemensamt, mer än en förhoppning om att vara nästa stora grej. 

Dessa headset har “löst” problemen produktkategorin har på olika sätt. Hur de styrs, batteritiden, möjligheterna till interaktion, kommunikation med andra i samma rum, ergonomi och så vidare. Pris. Att fylla tjänsterna med roligt, engagerande, tillgängligt innehåll för produktivitet, avkoppling och underhållning.

Det säger nog en hel del om produktkategorins mognad att titta på hur olika headset skiljer sig åt. Vi har allt från de mest populära Quest-headseten till Apples Vision Pro, vidare till mindre smarta Ray Ban-glasögonen även de från Meta, Playstation VR, HTC Vive, Snapchat Spectacles och Lenovo Legion Glasses.

De kan sällan eller aldrig dela information mellan olika enheter och de har överlag inte mycket gemensamt, mer än en förhoppning om att vara nästa stora grej. 

Dessa headset har “löst” problemen produktkategorin har på olika sätt. Hur de styrs, batteritiden, möjligheterna till interaktion, kommunikation med andra i samma rum, ergonomi och så vidare. Pris. Att fylla tjänsterna med roligt, engagerande, tillgängligt innehåll för produktivitet, avkoppling och underhållning.

När jag tidigare testade Apples Vision Pro var min främsta lärdom inte från gränssnittet, skärpan i de inbyggda skärmarna eller från gest- och ögonstyrningen. Det var mest från hur avskärmad man blir. 

Att komma igång var inga problem. Ansiktet skannades för att hitta ett headset med bra passform, jag fick sätta på mig det och gå igenom inställningsproceduren. Titta på olika prickar för att kalibrera ögonstyrningen, nypa med fingrarna för att välja det jag tittar på, sträcka fram händerna framför mig i luften, sen är jag igång. Det går att styra gränssnittet med armarna vilandes i knät och att scrolla, klicka och se sig omkring känns snabbt intuitivt.

När jag pratar med personer som är med mig i samma rum tonar de fram i gränssnittet så jag ser dem direkt och jag glömmer ganska snabbt att jag ser ut som en idiot när jag pratar med dom. Jag får bättre ögonkontakt med dem inifrån headsetet än de får med mig. Det är betydligt svårare att för mig prata med någon som har ett headset på sig. Det känns som att stirra in i en vägg, ungefär som att prata med någon som har stora hörselkåpor på sig, jag får ingen riktig kontakt. 

Headsetet i sig kändes inte direkt tungt på huvudet, men synfältet är betydligt mer begränsat än utan headset och jag känner mig instängd. Visst är demovyerna med djur på savannen, luftballonger, basketmatcher, simma med hajar och känsla av verkligt djup i bilderna imponerande, men inte mer än att jag efter en kvart ungefär tar av mig headsetet.

– Nej nej, vänta, säger killen som håller i demonstrationen. Jag har mer jag vill visa dig innan vi är klara.

Nu undrar jag vad status är för Samsung eventuella headset. Dom hade ju Gear VR 2015, sa januari 2023 att dom ska göra ett headset med Google och Qualcomm. Sen visade Apple Vision Pro i juni 2023 och då tänkte Samsung okej vi går tillbaka till ritbordet, sen släpptes Vision Pro till begränsad försäljning tidigare i år, blev fiasko och sen nämndes Samsungs och Googles projekt under Google IO i år igen. Inget lanseringsdatum eller andra detaljer.