På mobil.se har ett test av mobilens batteritid alltid varit en del av våra tester av mobiltelefoner. Innan smartphones blev normen var det batteritiden vid telefonsamtal som var standardmåttet i kombination med standbytid, hur länge telefonen kunde ligga på en laddning. Vi hade mobilerna uppkopplade i telefonsamtal, gärna med en radio i ena änden så att mikrofon och högtalare skulle vara aktiva som i ett riktigt telefonsamtal.
Med Ios och Androids genomslag ändrades användarbeteendet. Vi ringer mycket mindre, och använder samtidigt mobilen till mycket mer annat. Efter lite experimenterande fastnade vi för videouppspelning som testmetod. Vi streamar en riktigt lång Youtubevideo med skärm och ljudvolym på max och klockar hur lång tid det tar att tömma batteriet.
Förutom att Youtube är en av de mest använda apparna avspeglar den rätt bra den typiska mobilanvändningen. Skärmen är den i särklass största energislukaren på en mobil och i praktiken motsvarar skärmtiden rätt bra den tid man kan använda en telefonnnan den behöver laddas. Testet får även med mätanvändning och grafikprocessering så att mobilen får jobba lite.
På mobil.se har ett test av mobilens batteritid alltid varit en del av våra tester av mobiltelefoner. Innan smartphones blev normen var det batteritiden vid telefonsamtal som var standardmåttet i kombination med standbytid, hur länge telefonen kunde ligga på en laddning. Vi hade mobilerna uppkopplade i telefonsamtal, gärna med en radio i ena änden så att mikrofon och högtalare skulle vara aktiva som i ett riktigt telefonsamtal.
Med Ios och Androids genomslag ändrades användarbeteendet. Vi ringer mycket mindre, och använder samtidigt mobilen till mycket mer annat. Efter lite experimenterande fastnade vi för videouppspelning som testmetod. Vi streamar en riktigt lång Youtubevideo med skärm och ljudvolym på max och klockar hur lång tid det tar att tömma batteriet.
Förutom att Youtube är en av de mest använda apparna avspeglar den rätt bra den typiska mobilanvändningen. Skärmen är den i särklass största energislukaren på en mobil och i praktiken motsvarar skärmtiden rätt bra den tid man kan använda en telefonnnan den behöver laddas. Testet får även med mätanvändning och grafikprocessering så att mobilen får jobba lite.
Man får i detta test ofta en tydlig uppdelning mellan Oled-telefoner där skärmen drar mindre ström, och mer strömslukande LCD-skärmar, men det motsvarar ju också mobilernas skärmtid.
Men inget test är perfekt, och det som stör mig mest med detta sätt att mäta batteritiden är att skärmtiden också är beroende av skärmens ljusstyrka. En telefon med hög maximal ljusstyrka på skärmen missgynnas alltså i detta test jämfört med en med ljussvag skärm.
Man skulle kunna tänka sig att man mätte skärmens ljusstyrka och såg till att mäta vid samma ljusstyrka, men det gör testet betydligt mer omständligt och kräver specialutrustning samtidigt som det tar längre tid att utföra. Kanske är det också så att man använder mobilen rätt mycket på maximal ljusstyrka, särskilt sommartid, och man då får en snedvridning åt andra hållet om man mäter från en lägre ljusstyrkenivå.
Belastningstest bättre?
Ett alternativ till ett skärmtidstest vore ett belastningstest, och vi har även testat ett par sådana genom åren. Ett mycket enkelt sådant med anknytning till verkligt användande som vi använt vid tillfälle är Pokemon Go. Spelet är extremt krävande med positionering, grafik och skärmtid, och är känt att tömma mobilen på nolltid. Vissa mobiler klarar Pokemon Go bara hälften så lång tid som de klarar skärmtestet.
Problemet är förstås att man har lite eller ingen kontroll över appen. Det räcker med att Niantic som utvecklar spelet skruvar på någon inställning för att måtten inte ska vara jämförbara med tidigare mätningar, och detta utan att man ens vet om det.
Det finns och har funnits appar som utför olika typer av belastningstest för att mäta batteritiden, men de flesta har problem. Förutom att de inte alltid finns till både Android och Ios så har de ju också i grunden samma problem som skärmtidstestet att de mäter med skärmar med olika ljusstyrka och skärmens strömåtgång är en så stor del av totalen.
Det är inte heller säkert att maximal belastning är särskilt rättvisande heller. En mobil med riktigt hög beräkningskapacitet kanske klarar av att lösa en uppgift snabbare och drar därför mindre batteri. Men kastar du samma uppgift på den varv på varv tar batteriet kanske slut snabbare trots att det då är tvärt om mot hur det är i verkligheten.
Den fråga man helst skulle vilja kunna besvara som är så svår att mäta är, räcker batteriet hela dagen? Det beror så mycket på vilka appar man installerat, hur mycket bakgrundsaktivitet de kräver, hur ofta man använder mobilen, vilka appar man använder med mera. När mobiltillverkarna uppger att telefonen räcker i två dagar utgår de från ett standardiserat användarmönster som man kommit överens om, men jag tror att ni håller med om att den tiden ofta känns optimistisk.
Vad vi kan göra är att använda mobilen så mycket och som normalt som möjligt. Det ger sällan ett exakt svar på vår fråga, men vår erfarenhet av många olika modeller gör i alla fall att vi lägger märke till om mobilen har ovanligt lång eller kort batteritid.
Det har de oftast inte. Snarare känns det som att många androidtillverkare skräddarsyr batteriets storlek efter skärmens storlek och annan prestanda, så att man får väldigt likartad batteritid oavsett storlek eller pris på mobilen. Undantaget är mobiler som marknadsför sitt extrastora batteri.
I den perfekta världen, hur skulle ni mätta batteritiden? Skärmtid, maxbelastning, standbytid, eller något slags beräkning av ert personliga användande? Och skulle det skilja mycket från de batteritider vi får i våra tester? Välkomna att säga vad ni tycker!