-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Kommentar från Mobils chefredaktör
"Problemet med kraschade appar hade Google lätt kunnat undvika"
Att problemen med Android och kraschande appar snabbt fick så stora följder och global spridning kunde Google lätt ha undvikit. Lösningen finns redan klar.
Många har drabbats av appkrasher i Android, något vi hjälper dig med att lösa här. Ja, faktum är att vi sällan skådat ett så omfattande problem som snabbt drabbat så många användare. Bakgrunden var att en uppdatering av en systemkomponent i Android kallad Android System WebView. Den finns i alla Androidtelefoner och är i praktiken en liten webbläsare som andra appar kan använda sig av. Den gör alltså att du kan surfa in på hemsidor inne i vanliga appar, utan att behöva växla till en annan app för att se webbsidor.
Det var alltså den här systemkomponenten som automatiskt uppdaterades och skapade så mycket problem. Appar i Android-telefoner världen över har de senaste dygnet haft kraschande appar som mer eller mindre gjort många telefoner oanvändbara. Allt från e-posten i Gmail till att ladda ner appar till grundläggande funktioner har blivit lidande. Appar är ju centrala för inte bara telefonen utan för mycket av våra vardagliga sysslor idag. Det visar hur beroende vi är av mobiltelefonen.
Ansvaret ligger på Google
De enskilda tillverkarna av mobiler är oskyldiga denna, gång, utan det är Google vi ska skylla problemen på. Faktum är att sättet att undvika dessa problem är kända och används flitigt. Varje gång en ny app släpper nya funktioner eller en mobiltillverkare uppdaterar sin mjukvara sker det först och främst efter omfattande interna tester. Nästa steg är att testa med en mindre grupp externa användare, i beta-version, för att sedan släppa ut den färdiga uppdateringen i portioner. Genom att steg för steg låta fler användare få tillgång till uppdateringen kan man övervaka effekterna och snabbt dra i nödbromsen om man upptäcker problem. Det här gjorde Google inte denna gång och jag är säker på att man lärt sig en läxa.