-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Konkurrenter kastar in vikbar handduk?
Krönika: Samsung största förloraren om konkurrenterna ger upp vikbart

Vi har sett rapporter om att flera tillverkare ger upp utvecklingen av vikbara telefoner. Det är överraskande och om det stämmer, för uppgifterna har inte bekräftats, är det illavarslande nyheter främst för Samsung.
Samsung är och har varit ledande inom vikbara mobiler, men de är det på en marknad där framförallt konkurrenterna imponerat. Visst var Samsung tidiga med vikbart och redan långt innan första Fold kom hade de pratat om de kommande vikbara telefonerna eftersom Samsung är ledande på skärmar och såg möjligheten att göra just den typen av enheter.
Det här har vi sett förut. När den tekniska möjligheten att göra skärmar med böjd kant, glas som inte var rakt, kom så gjorde Samsung just det. Resultatet var Samsung Galaxy Note Edge. Tekniken stod i centrum och användningsområdena kom i andra hand.
Jag tog mig tid att leta upp mitt första intryck av telefonen då den lanserades på IFA-mässan sommaren 2014. Redan då frågade jag mig vad den svängda skärmkanten faktiskt tillförde för funktion. Den kantmeny Samsung placerade där finns ju kvar även idag i vidareutvecklad form när Galaxy S-serien åter fått platt skärm. Under tiden har vi sett telefoner med böjda kanter på båda sidor passera revy. Den uttalade tanken då var att detta skulle göra upplevelsen av skärmen “mer omslutande”, vilket lustigt nog är samma beskrivning som Samsung nu använder för att beskriva fördelarna med att skärmen i nya S24-serien är platt.
Utvecklingen av skärmar med böjd kant har alltså gjort att fenomenet i det närmaste avvecklat sig självt. Läget med vikbara är ett annat. Även här kom dock tekniken innan någon hade mejslat ut ett riktigt användningsområde. Jag menar utöver då den långsiktiga utvecklingen att mobilernas skärmar länge blivit större och större medan varken våra händer eller fickor växt motsvarande, så något var tvunget att hända om skrämytan skulle fortsätta växa.
Om en vecka startar MWC-mässan i Barcelona för året och mitt främsta intryck från förra årets mässa var hur många verkligt bra konkurrenter till Samsungs vikbara som visades upp. Det var Honor, det var Oppo och sedan dess har vi sett Oneplus intåg på marknaden för vikbart. Alla har imponerat.
Samtidigt är det visserligen stor skillnad på Samsungs första Fold och den senaste i raden, men det är framförallt konkurrenterna som visat innovation i sitt utvecklingsarbete. Samsung behöver konkurrens för att den här produktkategorin ska lyfta och faktiskt bidra med mervärde. Det har jag hört även representanter för Samsung själva konstatera.
Rapporten om att Oppo och Vivo ger upp sina vikbara satsningar är inte bekräftad och även om uppgifterna stämmer kan så klart ett sådant beslut alltid omvärderas i framtiden. Den som dragit sig ur kan göra en comeback. Vi avvaktar även Apples eventuella intåg med en kommande vikbar Iphone eller Ipad.
Samsungs ställning och deras strategi att skrota Note-serien och fylla dess plats med Flip och Fold är i alla fall ett tecken på att de haft målet klart från starten och inte ger upp i första taget.