-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
Rätt väg bort från fel
Krönika: När till och med jag tröttnade på mobiler

I vissa stunder kan motsträviga mobiltillverkare få till och med mig att tröttna.
När mobiler inte gör som vi vill är jag för det mesta den person som den drabbade ropar efter eller ringer till för att få hjälp. Som läsare av den här tidningen och intresserad av ämnet känner du säkert igen det. Mobiler, appar och tjänster är inte alltid helt logiska, men oftast går det ju att hjälpa den som fått problem och hitta en väg runt problemet.
Andra gånger går det inte. Nyligen hände det mig och jag möttes av det föga förklarande felmeddelandet “Kommunikationsfel 8”. Det var omöjligt att komma runt trots att jag gjorde omfattande felsökning och provade alla alternativ jag kunde komma på. Det slutade med att jag gjorde det lätt för mig och provade med en annan mobiltelefon där det fungerade direkt. Det är ju en liten fuskig fördel jag har i mitt jobb, att jag alltid har en handfull reservtelefoner jag kan byta till om något går galet.
Att skapa en mobil som aldrig stöter på problem kan jag förstå är svårt, men mobiltillverkarna, eller snarare operativsystemstillverkarna har olika vägar till felminimering. Just det fel jag stötte på här, “Kommunikationsfel 8”, var i en Android-telefon men annars är det, tycker jag, Apple som brukar ha den mest hopplösa attityden till problem.
Det är inte allt för sällan som du i en Iphone kan stöta på problem som helt enkelt i teorin inte ska uppstå. Försöker du kanske dela träningsdata från Apple Watch, åtgärda att notiser inte kommer som de ska eller få igång Apple Pay. Jag har själv råkat ut för det, att jag följer instruktionerna till punkt och pricka, men att det ändå inte funkar.
Felmeddelanden är en annan del av det hela. Rätt använda kan de hjälpa dig överkomma problemet, men jag kan själv tänka mig hur svårt det är att författa felmeddelanden som täcker in alla tänkbara situationer. Fel lär vi aldrig helt bli av med, men omfattande tester av mjukvara innan lansering kan i alla fall begränsa mängden problem.