För en tid sedan besökte jag en telefonverkstad där man rekonditionerade mobiler. De berättade att det var mycket lättare att byta sprucken skärm än baksida på en äldre Iphone. Hela konstruktionen var limmad mot baksidan och det var svårt att få bort limmet utan att skada telefonen.
Ännu värre är det med Ipads, de är ökända för att i princip vara omöjliga att reparera. Du kan inte ens byta batteri på dem, och om du lämnar in en Ipad för reparation hos Apple skickas den troligen till Apple centralt för renovering medan du får en annan likadan renoverad Ipad tillbaka, så bökigt är det. Ännu värre är det med Airpods, är batteriet slut på dem är det inte mycket mer än att lämna in dem som elektronikskrot.
Även de delar som går att byta ställer till med problem. Skärm och batteri är förmodligen de delar som oftast behöver lagas. Tillverkarna håller hårt i de officiella reservdelarna och om du använder en likvärdig tredjepartskomponent kommer du att få felmeddelanden i protest under en tid, även om telefonen ändå fungerar bra med dem. Det är inte ens säkert att det finns några officiella reservdelar att få tag på om enheten har ett par år på nacken.
För en tid sedan besökte jag en telefonverkstad där man rekonditionerade mobiler. De berättade att det var mycket lättare att byta sprucken skärm än baksida på en äldre Iphone. Hela konstruktionen var limmad mot baksidan och det var svårt att få bort limmet utan att skada telefonen.
Ännu värre är det med Ipads, de är ökända för att i princip vara omöjliga att reparera. Du kan inte ens byta batteri på dem, och om du lämnar in en Ipad för reparation hos Apple skickas den troligen till Apple centralt för renovering medan du får en annan likadan renoverad Ipad tillbaka, så bökigt är det. Ännu värre är det med Airpods, är batteriet slut på dem är det inte mycket mer än att lämna in dem som elektronikskrot.
Även de delar som går att byta ställer till med problem. Skärm och batteri är förmodligen de delar som oftast behöver lagas. Tillverkarna håller hårt i de officiella reservdelarna och om du använder en likvärdig tredjepartskomponent kommer du att få felmeddelanden i protest under en tid, även om telefonen ändå fungerar bra med dem. Det är inte ens säkert att det finns några officiella reservdelar att få tag på om enheten har ett par år på nacken.
Tillverkarna har helt enkelt inte prioriterat att du ska kunna reparera dina elektronikprylar. Frågar ni dem så säger de att det är nödvändiga uppoffringar för att få tekniken så kompakt och högpresterande och kanske vattentålig som den är. Men Apple har på Iphone 14 gjort baksidan lättare att byta ut utan märkbara kompromisser, telefonen är ju nästan omöjlig att skilja från Iphone 13. HMD Global å sin sida har börjat marknadsföra sig som ett företag som satsar på lång livslängd och lättare reparationer. Deras nya Nokia G22 kan du byta batteriet själv på med ett reparationskit från Ifixit. Det är förmodligen lite avskräckande för de flesta, men poängen är dels att det därmed är en baggis att utföra arbetet på en mobilverkstad, dels att telefonen faktiskt inte kompromissat genom att bli tyngre eller klumpigare för att uppnå det, om något är den snarlik föregångaren Nokia G21.
Ifixit är ett företag som gör instruktioner för hur man reparerar mobiler själv, och de betygsätter även hur lätta olika produkter är att reparera. De har tidigare konstaterat att Samsungs Galaxy Buds är betydligt lättare att byta batteri på än Airpods. Det handlar kanske trots allt mer om vilja än om teknik?
Med sin begränsade prestanda är Nokia G22 inte en telefon för alla, men förhoppningsvis inspirerar den flera. Ett annat initiativ är Right to Repair, ett nätverk med bland annat de företag som säljer rekonditionerade mobiler, som försöker påverka EU att lagstadga så att elektronik blir lättare att reparera. Ett förslag som EU-parlamentet arbetar med är att ställa krav på elektroniktillverkare att tillhandahålla reservdelar i upp till tio år efter att produkten lanserats.
Förhoppningsvis är det här exempel på en ny kommande trend, där möjligheten att reparera telefonen så att den räcker längre blir ett försäljningsargument för tillverkarna. Men för att det ska bli verklighet krävs det också att vi konsumenter visar att vi bryr oss, och inte fortsätter att köpa produkter som i praktiken är döda när batteriet slitits ut.