För någon vecka sedan lanserade Jabra sina två senaste headset, Jabra Elite 10 Gen 2 och Jabra Elite Active Gen 2. Bara några dagar senare meddelade Jabras moderbolag GN att detta var de två sista produkterna i Jabras Elite-serie. Jabra ska lämna konsumentmarknaden helt.
Det rör sig alltså inte om någon konkurs eller annan plötslig nedstängning, och GN säger att man kommer att fortsätta att supporta sina produkter i flera år framöver. Företaget fortsätter ju också med sina proffs-headset till callcenter och liknande.
GN skriver i meddelandet att orsaken är att kravet på innovationstakt i nischen har gjort det svårt att få lönsamhet i produktkategorin. Jabra Elite 10 Gen 2 präglas också av innovation, från formen på öronsnäckorna till att etuiet kan användas som adapter till prylar som inte har Bluetooth-koppling.
För någon vecka sedan lanserade Jabra sina två senaste headset, Jabra Elite 10 Gen 2 och Jabra Elite Active Gen 2. Bara några dagar senare meddelade Jabras moderbolag GN att detta var de två sista produkterna i Jabras Elite-serie. Jabra ska lämna konsumentmarknaden helt.
Det rör sig alltså inte om någon konkurs eller annan plötslig nedstängning, och GN säger att man kommer att fortsätta att supporta sina produkter i flera år framöver. Företaget fortsätter ju också med sina proffs-headset till callcenter och liknande.
GN skriver i meddelandet att orsaken är att kravet på innovationstakt i nischen har gjort det svårt att få lönsamhet i produktkategorin. Jabra Elite 10 Gen 2 präglas också av innovation, från formen på öronsnäckorna till att etuiet kan användas som adapter till prylar som inte har Bluetooth-koppling.
Jabra var pionjärer inom Bluetooth. Företaget lanserade det första Bluetooth-headsetet över huvud taget år 2000. De var också tidiga med det vi idag kallar True Wireless, det vill säga helt trådlösa öronsnäckor som sitter i öronen utan en sladd mellan dem. Jabra Elite Sport kom 2016, ungefär samtidigt med de första Airpods. I ett blogginlägg från 2017 skriver Jabra att man tror att True Wireless har framtiden för sig, och man hänvisar till ett undersökningsföretag som konstaterade att redan då stod trådlösa headset för en fjärdedel av marknaden, och till 2025 väntades den andelen öka till en tredjedel. Det var i underkant, 2023 hade trådlösa headset 71 procent av marknaden.
De öronsnäckorna hade även pulsmätare och stegräknare, men det var en innovation som snart försvann ur headseten.
Storsäljaren var Jabra Elite 65t, och under flera år var det de eller någon av efterföljarna som var den vanligaste synen i folks öron näst efter Airpods. Det är det nog fortfarande, åtminstone här i Sverige.
Sedan starten har konkurrenterna hopat sig, och många är dessutom själva mobiltillverkare (Apple, Samsung, Huawei, Xiaomi) eller dotterbolag till mobiltillverkare (Beats, JBL). Jabra hade väl inget direkt försprång men höll åtminstone jämna steg när det gällde uppkoppling, samtalsljud och formgivning samt aktiv brusreducering. Däremot kunde man känna att Jabra inte lade lika mycket krut på ljudet, Högupplöst ljud eller stora drivelement var inte deras grej. Man hade också svårt att konkurrera med prislappen, särskilt för de dyrare headseten.
När Jabra nu säger att innovationskostnaderna blir för höga är det kanske just en insikt att man är på väg att halka efter på området musikljud, ett område som inte är lika viktigt på proffsmarknaden som man håller fast vid.
Det jag kommer sakna mest från Jabra är nog att man till skillnad från alla andra hållit fast vid fysiska knappar så att man inte riskerar att komma åt touchpanelerna när man använder headsetet. Det och den karaktäristiska formen på öronsnäckorna som trots att den förändrats över tid gjorde att man ändå direkt såg när någon hade ett Jabra-headset. Det lär man nog fortsätta se i flera år än.