-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
Uppenbara och smarta bedrägeriförsök
Krönika: Hej, är det här Julia?

Det finns skumma meddelanden från bedragare där det onda uppsåtet är ganska enkelt att lägga märke till och så finns det andra.
Precis som många andra märker jag att antalet bedrägeriförsök ökar. Jag märker det i inkorgen för e-post, sms och främst i Whatsapp. De flesta är enkla att direkt avfärda. I e-posten har det kommit mail om paket jag väntar från till exempel DHL eller Postnord, men då jag faktiskt inte beställt något eller väntar på försändelse. De hamnar direkt i papperskorgen. Någon gång har jag varit osäker. Som när Postnord ville ha pengar i ett mail. Det visade sig stämma.
På vanligt sms är bedrägeriförsöken ofta taffligt gjorda, meddelanden som knappt går att förstå, än mindre luras av.
Mer förbryllande är meddelanden på Whatsapp. För mig inleds de ofta med ett meddelande från en helt okänd kontakt och meddelandet “Hello, Is this Julia?” eller “Hello is this Michaels number?”. “Nej, det är det ju inte”, tänker jag och ignorerar, men jag är ju ändå lite nyfiken vad dom vill mig (eller Julia eller Michael) så ibland svarar jag. Vilken skada kan det göra? Jag börjar med att förklara att “nej det här är inte Julia, vad gäller saken?” Då får jag veta att hon som skickar nog tagit fel nummer men att vi väl kan vara vänner ändå kanske? Den vänskapen rinner ut i sanden. Ingen av oss tar initiativ till någon fortsättning på det trevande kontaktförsöket. Jag provar en annan taktik. “Japp, visst är det här Michael, hur kan jag hjälpa till?” Inget svar.
Andra gånger är meddelandena mer genomtänkta och det hände mig nyligen. Strax efter att jag checkat in på ett hotell fick jag ett meddelande i Whatsapp. I meddelandet visste den som skickade det vilket hotell jag bodde på, mitt riktiga mobilnummer och mitt fullständiga namn. vilken bokningssajt jag använt och de sade sig företräda hotellets reception. En suspekt länk, tydligt inte till någon officiell sajt, uppmanades jag klicka på för att verifiera min bokning som det sades vara något problem med. Och avsändare till meddelandet var något slags företag som sade sig hantera e-handel, inget företag jag tidigare varit i kontakt med och inget företag jag tänkte ta kontakt med. Efter att ha kollat med receptionen att bokningen jag gjort och betalat i sin helhet redan var helt okej, blockade jag med gott samvete den som skickat meddelandet. Men jag undrar fortfarande hur de kunde ha alla sina uppgifter om mig så korrekt.