VR, AR och framtidsdrömmar om det förgångna

Krönika: Har ni inte lärt er något?

Det finns en intressant kontrast mellan framtidsvisionen Metaverse och den gamla och beprövade teknik den bygger på.

Publicerad Senast uppdaterad

Det finns många exempel på VR- och AR-projekt som fallerat och det finns nog lika många om inte fler som planerar att ha sin storhetstid framför sig, kanske till och med revolutionera världen. Bli det stora teknikskifte som tar över efter mobiltelefonens dominans. De som lagt ner sina satsningar och de som nu storsatsar är så klart medvetna om varandras existens men verkar ändå leva i helt olika världar. Vilket är konstigt. HTC släppte nyligen VR-headsetet HTC Vive Flow som jag testat och de verkar göra om de flesta av de misstag Samsung gjorde för sex år sedan. Tekniken är inte mogen och innehållet som krävs finns inte på plats. Och det gör så klart att VR och AR bara blir en vision som man kan hoppas på och en realitet men blir grymt besviken på när man testat första gången. Då som nu.

Samsung har lagt ner sin mycket ambitiösa VR-satsning sedan flera år tillbaka. Den bestod i högupplösta skärmar på telefonerna, telefoner som kunde placeras i ett headset och agera VR-skärmar. Det hela var ett djupgående samarbete med Facebook och Oculus, numera Meta, det bolag som tydligast idag målar upp en skimrande Metaverse-framtid. Många fick ett Gear VR gratis när de förbeställde sin Samsung Galaxy, men flera år senare konstaterades att det aldrig blev som Samsung hoppades, att VR skulle bli en självklar del för underhållning och utbildning i varje hem, skola och arbetsplats. 

Det finns flera exempel. Vid sidan om Samsungs och Facebookägda Oculus ambitiösa VR-satsning hade Google sin egen AR-satsning som kallades Tango. Då var planen att skapa en serie särskilda mobiler med särskild AR-funktionalitet. Google stod för ramverket, Android-tillverkare fick göra telefoner med det som grund och jag testade såväl Asus som Lenovos produkter. Att projektet nu är nedlagt sedan många år ska vi bara vara tacksamma för. Mitt intryck när jag testade var att de inte ens nådde upp till en bråkdel av vad man kunde förvänta sig. Istället för utvecklad känsla i telefonen om var den befann sig i förhållande till omgivningen fick jag inget. Jag skrev då att syftet var dels att mäta detaljer i hemmet för att kunna planera heminredningen med hjälp av virtuella tillägg och på liknande sätt utnyttja tekniken för innovativa spelidéer. Problemet var att inget, jag menar verkligen inget, funkade.

Det finns många exempel på VR- och AR-projekt som fallerat och det finns nog lika många om inte fler som planerar att ha sin storhetstid framför sig, kanske till och med revolutionera världen. Bli det stora teknikskifte som tar över efter mobiltelefonens dominans. De som lagt ner sina satsningar och de som nu storsatsar är så klart medvetna om varandras existens men verkar ändå leva i helt olika världar. Vilket är konstigt. HTC släppte nyligen VR-headsetet HTC Vive Flow som jag testat och de verkar göra om de flesta av de misstag Samsung gjorde för sex år sedan. Tekniken är inte mogen och innehållet som krävs finns inte på plats. Och det gör så klart att VR och AR bara blir en vision som man kan hoppas på och en realitet men blir grymt besviken på när man testat första gången. Då som nu.

Samsung har lagt ner sin mycket ambitiösa VR-satsning sedan flera år tillbaka. Den bestod i högupplösta skärmar på telefonerna, telefoner som kunde placeras i ett headset och agera VR-skärmar. Det hela var ett djupgående samarbete med Facebook och Oculus, numera Meta, det bolag som tydligast idag målar upp en skimrande Metaverse-framtid. Många fick ett Gear VR gratis när de förbeställde sin Samsung Galaxy, men flera år senare konstaterades att det aldrig blev som Samsung hoppades, att VR skulle bli en självklar del för underhållning och utbildning i varje hem, skola och arbetsplats. 

Det finns flera exempel. Vid sidan om Samsungs och Facebookägda Oculus ambitiösa VR-satsning hade Google sin egen AR-satsning som kallades Tango. Då var planen att skapa en serie särskilda mobiler med särskild AR-funktionalitet. Google stod för ramverket, Android-tillverkare fick göra telefoner med det som grund och jag testade såväl Asus som Lenovos produkter. Att projektet nu är nedlagt sedan många år ska vi bara vara tacksamma för. Mitt intryck när jag testade var att de inte ens nådde upp till en bråkdel av vad man kunde förvänta sig. Istället för utvecklad känsla i telefonen om var den befann sig i förhållande till omgivningen fick jag inget. Jag skrev då att syftet var dels att mäta detaljer i hemmet för att kunna planera heminredningen med hjälp av virtuella tillägg och på liknande sätt utnyttja tekniken för innovativa spelidéer. Problemet var att inget, jag menar verkligen inget, funkade.

Apple delar sällan eller aldrig med sig av sina framtidsplaner men i fallet med AR så har de och Tim Cook varit öppenhjärtiga om sin tro på tekniken. Det har förutom i Tim Cooks uttalanden synts i satsningen på Lidar-sensorer först i Ipad Pro och senare även i Pro-versionerna av Iphone. Apple har gjort sitt bästa för att slå på trumman, särskilt när tekniken introducerades. Hela tiden har Lidar också setts som en förberedelse för Apples påstått kommande headset. Efter att ha fått lite uppmärksamhet, inte minst på Apples Keynote-lanseringar så är det nog få idag som ens reflekterar över att Iphone Pro har den här sensorn. Jag menar, den innebär inte ens att de få AR-applikationer som finns blir särskilt mycket bättre. Det är fortfarande en väldigt omogen teknik med få användningsområden. 

Jag förvånas över att dagens prat och förväntningar på Metaverse till stor del är precis samma användningsområden och teknik som vi redan förkastat och förklarat oduglig och oönskad.

Textinmatning är en självklar sak som VR och AR klarar sämre än en mobiltelefon.

Mobilbranschen och för all del även annan teknik strävar alltid efter nästa stora utvecklingssteg. Från fysiska knappar gick vi till pekskärm. Från pekskärm gick vi till större pekskärm. Ett möjligen naturligt nästa steg, tycker en del, är en teknik för att bli kvitt den fysiska prylen. AR är ett sätt att göra det, men det för med sig andra problem. Kanske oövervinnliga sådana för många av mobilens alla användningsområden.