-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
Deras vilja väger tyngre än din
Krönika: Att reta upp alla var Spotifys väg till framgång

Jag är sen på bollen här, för det känns som det är länge sedan som Spotify slutade bry sig. Om användare, artister, anställda, om att vara bra.
Spotify har de senaste månaderna främst skapat en rad nyheter. De har sparkat en stor del av personalen, de har höjt priserna, redovisat ekonomisk storvinst och snart kommer de släppa årets sammanfattning där vi alla ser vad vi lyssnat mest på under året som gått. Spotify Wrapped.
Sedan Spotify kom som mobilapp har det varit ett självklart sätt för mig och många andra att ha ständig tillgång till både mitt musikbibliotek och till ny musik som jag kan gilla. I takt med att algoritmer tar över märker jag dock att de spelar allt mindre av det jag vill höra och allt mer av det som jag gissar Spotify vill att jag ska höra, det som är mest ekonomiskt fördelaktigt för dom. Jag märker det genom att spellistor som Release Radar och Discover Weekly vandrar längre bort från den musik jag faktiskt lyssnar på och vill höra mer av. Jag märker det på att appen blir allt mer aggressiv i att gå från den spellista jag valt till att spela upp "rekommenderade låtar för dig". Jag byter frenetiskt låt, trycker på Minus-knappen i hopp om att algoritmen ska lära sig vad jag faktiskt gillar, men än så länge utan framgång.
Februari 2021 började Spotify prata om det kommande läget med bättre ljudkvalitet. Det har vi fortfarande inte fått och när vd Daniel Ek fick frågan nyligen var svaret vagt kring ett kommande dyrare premiumabonnemang med bättre ljudkvalitet och en rad andra fördelar. Vi har fortfarande inget datum.
Spotifys utveckling de senaste åren har istället varit spretig. Det var länge sedan som Daniel Ek sa att Spotify inte bara är en musikapp utan en mer generell ljudapp. Sedan dess har podcast tillkommit, ljudböcker i vissa delar av världen och detta nog mest för att Spotify ska få bättre lönsamhet. Musik tvingar bolaget att dela med sig av mycket av intäkterna eftersom rättigheterna till musiken tillhör artister, skivbolag, låtskrivare.
När Spotify Wrapped snart kommer får jag se mer av vad Spotify ville att jag skulle lyssna på än vad jag faktiskt ville. För det har redan hänt att låtar som Spotify prioriterar i sin algoritmstyrning, snarare än de jag prioriterat tar sig in på min lista.