Nothing Phone 1

Kommentar: Svårt slå sig in som ny mobiltillverkare

Nya mobiltillverkaren Nothing gör mycket rätt, men att slå sig in som ny mobiltillverkare idag är en mycket svår uppgift.

Publicerad Senast uppdaterad

Starka krafter motarbetar inte bara Nothing utan samtliga som försökt utmana de stora jättarna på mobilmarknaden. Tittar vi på jättebolag som Apple, Samsung och det senaste exemplet på en framgångsrik uppstickare i smartphonebranschen, Xiaomi, så är det tydligt att Nothing spelar i en helt annan liga. 

Mobilmarknaden domineras ju först och främst idag av Android och Iphone. Som ny mobiltillverkare har du ingen möjlighet att välja vilken plattform du ska använda. Startar du inte ett helt eget operativsystem med allt vad det innebär, som att locka apputvecklare, så ansluter du dig till Android-gänget. Vilket så klart är precis det Nothing gjort.

En liknande resa som Nothing står inför inledde smartphonetillverkaren Essential i maj 2017. Faktum är att de hade i stort liknande mål som Nothing har idag och för Essential slutade resan utan framgång. Deras enda telefon blev aldrig någon storsäljare, deras planerade smarta högtalare släpptes aldrig och idag är det faktiskt Nothing som äger varumärket Essential.

Starka krafter motarbetar inte bara Nothing utan samtliga som försökt utmana de stora jättarna på mobilmarknaden. Tittar vi på jättebolag som Apple, Samsung och det senaste exemplet på en framgångsrik uppstickare i smartphonebranschen, Xiaomi, så är det tydligt att Nothing spelar i en helt annan liga. 

Mobilmarknaden domineras ju först och främst idag av Android och Iphone. Som ny mobiltillverkare har du ingen möjlighet att välja vilken plattform du ska använda. Startar du inte ett helt eget operativsystem med allt vad det innebär, som att locka apputvecklare, så ansluter du dig till Android-gänget. Vilket så klart är precis det Nothing gjort.

En liknande resa som Nothing står inför inledde smartphonetillverkaren Essential i maj 2017. Faktum är att de hade i stort liknande mål som Nothing har idag och för Essential slutade resan utan framgång. Deras enda telefon blev aldrig någon storsäljare, deras planerade smarta högtalare släpptes aldrig och idag är det faktiskt Nothing som äger varumärket Essential.

Nothing vill erbjuda en väldesignad, snabb och avskalad upplevelse där tekniken inte kommer i fokus utan enbart är till hjälp. De gör inte “bara” en telefon utan vill skapa en bredd av produkter som fungerar tillsammans men även i samverkan med andra, större tillverkares produkter. 

Det här målet gör inte Nothings utmaning lättare. Just en bredd av teknikprodukter som ska fungera tillsammans är ju vad såväl Apple, Samsung som Xiaomi har ljusårs försprång inom.

Det låter som om Nothing flirtar med idag trogna Iphone-användare och där står man inför ännu en tydlig utmaning. För att lyckas med framförallt kamera och verklig flaggskeppsdesign och -material i klass med Apple så krävs stora resurser i ryggen. Dessutom måste den Iphoneanvändare som överväger ett byte inte bara lära nytt och ge upp sin gamla telefon utan även ge upp Imessage, kan inte längre använda sina Airpods lika smidigt (Nothing är medvetna om det här och försöker överbrygga) och kan överhuvudtaget inte längre använda sin Apple Watch med den nya Nothing Phone 1. Prylar som fungerar sömlöst tillsammans är både Nothings styrka och deras största utmaning.