-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
Oklart läge
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar

Ungefär samtidigt som Googles problem med Chromecast bröt ut fick Tele2 störningar i sitt nät. Google tog många timmar att ens reagera på problemrapporterna. Tele2 gick snabbt ut med information och löste problemet.
Visst kan jämförelsen halta lite, vad som låg bakom de respektive problemen vet vi ju ännu inte. Klart är dock att det många gånger kan vara helt omöjligt att få hjälp från flera av de stora teknikjättarna. Köper du en Chromecast eller en annan produkt från Google vill du kunna lita på att den ska fungera. Gör den inte det plötsligt vill du ha information om orsak och vad du ska göra för att få igång din Chromecast igen. Här har Google tydligt brustit.
När rapporterna om Chromecasts problem började dyka upp i söndags visste ingen vad som var felet. Mer än att problemet var så spritt att det inte handlade om något enskilt, lokalt problem. Spekulationer spreds snabbt på forum och eventuella lösningar diskuterades. En av dessa var att först återställa enheten för att sedan installera på nytt med datumet på telefonen satt till ett tidigare datum. Det här skulle potentiellt gå runt problemet som man trodde berodde på ett utgånget säkerhetscertifikat. Det skulle lura Chromecasten att certifikatet fortfarande var giltigt och när man installerat om skulle man sedan kunna ställa datumet på telefonen rätt igen.
Timmar senare när Google i spridda forum och på X (tidigare Twitter) gick ut med vad som verkade vara officiell information var just fabriksåterställning något man avrådde ifrån. Trots att just återställning var något som Googles egna supportsidor listade som en möjlig lösning vid problem med anslutning.
Vi fick i övrigt bara veta att Google uppmärksammats på problemen och arbetar på en lösning. Mer information skulle komma men ännu har vi inte hört något mer.
Givet problemens omfattning, vi på Mobil har blivit fullkomligt överösta med frågor, trodde jag att det här skulle Google lösa snabbt. Även Googles korta meddelande om att en fix är under utveckling och att även de som råkat fabriksåterställa sina enheter ska få instruktioner för att få igång dem igen pekade på en snabb lösning.
Jag har hört skräckhistorier om hur den som blivit utestängd från sitt Facebook- eller Google-konto upplevt det som mer eller mindre omöjligt att komma i kontakt med en människa för att lösa problemet.
För att testa Googles provar jag att ställa en fråga till Google om ett problem med en Pixel-telefon. Jag googlar Pixel support. Jag kommer direkt till en supportsida, skriver i där att de färdiga frågorna inte ger mig svar på min fråga. Hur lång tid ska det ta att få tag på en människa?
Svaret: Chatt eller valet att bli uppringd direkt har båda väntetid på mindre än en minut. När jag kommer fram är supportpersonen nästan översvallande trevlig, säger att hon hoppas hon lockat fram ett leende på mina läppar och önskar allt gott till mig och min familj.
Så även Google kan när och om dom vill.