På väg med mobil och gps

Test: GPS-navigatorer och appar

Faktatabell - klicka på bilden för att se den i större (och läsbart) format
Google Maps
Google Maps till Android
Google Maps till Iphone
Google Maps till Iphone
Google Maps till Iphone
Navigon till Ipad
Navigon till Android
Navigon till Ipad
Navigon
Navigon till Ipad
Navigon till Iphone
Tomtom
Tomtom till Android-surfplatta
Tomtom till Android
Tomtom till Android
Route 66
Route 66 till Android
Route 66 till Android
Waze
Waze till Android
Waze till Ipad
Waze till Ipad
Waze till Ipad
Waze till Iphone
Wisepilot
Wisepilot till Windows Phone
Wisepilot från Telenor till Iphone
Wisepilot från Telia till Iphone
Wisepilot från Telia till Iphone
Wisepilot från Telia till Iphone
Wisepilot till Android
Here+
Here+
Navigation Scandinavia
Navigation Scandinavia

Vi testar tolv navigatorlösningar – tre fristående enheter och nio olika appar.

Publicerad Senast uppdaterad

I årets navigatortest låter vi mobilappar för Iphone, Android och Windows Phone gå en match mot fristående enheter. Vilken lösning ger bäst prestanda och vilken ger flest funktioner?

När du ska ut och åka finns det idag två huvudsakliga sätt att hitta rätt, efter att papperskartan i många fall förpassats till historien. Det huvudsakliga vägvalet är om du ska lita på en navigeringsapp till din surfplatta eller telefon, eller om du ska investera i en separat gps-enhet. I det här testet tänker vi ge dig svar på alla frågor som kan dyka upp. Enhet eller telefonapp, och sedan såklart vilken enskild app eller enhet som är det allra bästa valet. Vi börjar med att titta på de fristående enheterna.

_pagetile: Fristående Enheter: Garmin Nüvi 2497LMT_

Fristående enheter

1: Garmin Nüvi 2497LMT

Det har gått ungefär 18 månader sedan Garmin köpte Navigon och nu börjar man se effekterna av affären på produkterna. Bortser vi från loggan känns Nüvi 2497lmt som en Navigon-enhet med sin rundade baksida, ett cirkelformat fäste och en metallist på fronten. Bortsett från den tunna 3500-serien har Garmins enheter sett ut på ungefär samma sätt sedan 2006, så den nya designen på 2497lmt är välkommen. Utsidan känns som Navigon, men i gränssnittet hittar vi bara Garmin-dna. Startsidan har de båda stora »Vart« och »Visa kartan«-ikonerna som hängt med sedan de första Nüvi-enheterna. Gränssnittet är enkelt och tydligt, men den resistiva skärmen svarar långsamt och man måste trycka ganska hårt för att enheten ska reagera. Garmins karta är tydlig och färgglad med bra kontraster. Kartan har en ganska låg detaljnivå, så det är enkelt att följa instruktionerna utan att fastna i annan information. Verklighetstrogen visning av motorvägsavfarter har funnits ett tag, men Garmin har flyttat fram positionerna ett steg genom att lägga till riktiga foton för avfarter och korsningar. Nüvi 2497lmt har röststyrning, men funktionen är inte lika avancerad som hos de gamla Navigon-enheterna. Vanliga funktioner som att ange en adress eller stoppa navigeringen finns dock och röstigenkänningen är riktigt träffsäker. Om du har en Iphone eller Androidmobil med på resan kan Nüvi 2497lmt låna uppkopplingen och hämta exempelvis väderinfo eller söka efter platser på Eniro. Garmin har också ett antal betaltjänster – till exempel livebilder från väglagskameror och avancerad trafikinformation. Fästet saknar tyvärr elektriska anslutningar, så du måste koppla in strömsladden manuellt. Som vanligt när det gäller Garmin sitter mottagaren för trafikinformationen inbyggd i strömsladden, men jämfört med förra årets modeller är sladdarna som följer med Nüvi 2497lmt mycket smidigare. 

Plus: Hög kvalitetskänsla. Bra gränssnitt.

Minus: Passivt fäste. Trög pekskärm.

_pagetile: Fristående Enheter: Tomtom Go Live 825_

Fristående enheter

2: Tomtom Go Live 825

Under skalet är Tomtom Go Live 825 en riktigt kompetent enhet. Gränssnitt och innehåll fungerar precis som märkets dyraste navigatorer, men Go Live 825 har gjort ett par kompromisser med hårdvaran för att klara den snävare budgeten. De stora skillnaderna mellan Go Live 825 och exempelvis 1005-modellen är fästet och skärmen. Go Live 825 har passiv hållare och en pekskärm med resistiv teknik. Lite trögare att använda än en kapacitiv skärm, men fungerar även med handskar på. På baksidan hittar vi Tomtoms »Easyport«-fäste. Om du har en bil med någorlunda slät instrumentbräda går det lika bra att montera enheten mot rutan som mot underlaget. Enheten har en accelerometer som på mobil-vis vrider skärmen rätt beroende på hur du monterar navigatorn. Det är dock hela 180-graderssteg som gäller – du kan inte använda skärmen på högkant. Go Live 825 är en uppkopplad enhet och levereras med ett inbyggt SIM-kort.

Tomtom har flera olika röster och en talsyntes som läser upp såväl väder som trafikinformation och gatunamn på svenska. Ruttberäkningen är blixtsnabb och naturligtvis laddad med IQ Routes-tekniken som väljer rätt väg med hjälp av Tomtoms statistik över trafikflödena. Uppkopplingen gör att rutterna kan presenteras med trafikinformation, väder och en uppdaterad lista över fartkameror för hela sträckan. 

Plus: Användarvänlig. Bra kvalitetskänsla.

Minus: Passivt fäste.

_pagetile: Fristående Enheter: Mio Cyclo 505 HC_

Fristående enheter

3: Mio Cyclo 505 HC

Med undantag för motorcykelanpassade enheter som Garmin Zumo och Tomtom Rider har tillverkarna varit väldigt insnöade på att bygga navigatorer som lämpar sig bäst i bilen. För en vanlig, pedaldriven cykel är alternativen ännu färre. Det finns vanliga bilnavigatorer som går att komplettera med fästen som passar på styret, men få enheter tål en regnskur och ännu färre har en batteritid som håller för en dagsetapp på cykelsemestern. Cykeldatorer och träningsklockor med olika typer av gps-funktioner har funnits länge, men i Mio Cyclo 505 HC ligger fokus på navigatorfunktionerna. Till skillnad från exempelvis Garmin Edge behöver du inte komplettera med vägkarta – allt finns i enheten från start. Den vanliga vägkartan kommer från Tele Atlas, men Cyclo 505 har dessutom ett extra lager med cykelvägar från opencyclemap.org. Det gör att du kan prioritera vägar som ingår i cykelleder eller har separata cykelbanor. Navigatorfunktionerna känns först väldigt grundläggande – det finns till exempel inga röstinstruktioner eller någon trafikinformation, men enheten innehåller många cykelanpassade funktioner. Att välja destination fungerar ungefär som i andra enheter. Du kan söka efter adresser eller intressepunkter alternativt knappa in koordinater.

Skärmtangentbordet döljer automatiskt bokstäver som inte är relevanta, så det är lätt att trycka rätt. När du valt väg får du inte bara veta hur långt det är – Cyclo 505 visar också alla höjdskillnader på sträckan. Informationen visas både grafiskt och i sifferform, så det är enkelt att se hur många höjdmeter som återstår på rutten eller hur många procent lutning nästa uppförsbacke bjuder på. Förutom vanlig navigering – som föreslår den kortaste vägen till din destination – har Cyclo 505 en funktion som heter »Surprise me«. Funktionen letar upp bra cykelvägar – antingen till en vald destination eller till en runda som leder tillbaka till start. När du väljer destination talar enheten om hur lång den kortaste vägen är – sedan kan du knappa in hur långt du kan tänka dig att cykla och välja mellan olika förslag på rutter. Skärmen är tydlig och fungerar bra även i solljus, men att använda kapacitiv skärm när de flesta cyklar i handskar under en stor del av året känns inte helt genomtänkt. Cyclo 505 levereras med ett fäste för styret, ett pulsband och sensor för varvtal på hjul och trampor. Både själva Cyclo 505-enheten och sensorerna är kompatibla med prylar från andra tillverkare tack vare Ant+-standarden.

Mio har en webbtjänst där du kan dela dina träningsrundor med andra användare. För att synka behöver du installera Mios programvara i datorn – sedan går det att tanka över resultaten antingen via wlan eller med usb-sladd. Programmet känns tyvärr inte helt stabilt och kräver dessutom att du har Internet Explorer som standardwebbläsare i datorn. Det är synd att Mio inte utvecklat wlan-funktionen mer och gjort det möjligt att nå webbtjänsten utan att man behöver gå via en dator. 

Plus: Levereras med karta och tillbehör.

Minus: Dåligt synkprogram. 

_pagetile: Mobilappar: Apple Kartor_

Mobilappar

4: Apple Kartor

Efter den fiaskoartade lanseringen har Apple Kartor steg för steg utvecklats till en idag ganska lyckad app. Innehållet kommer huvudsakligen från Tomtom och Tele Atlas, men det går fortfarande att hitta felaktigheter i appen som inte finns i andra Tomtom-produkter. Det är dock inte kartorna utan databasen med intressepunkter som utgör det största problemet – här finns både tydliga luckor i materialet och många inaktuella uppgifter.

När det gäller navigering mellan adresser har Apple lyft sig till en nivå som utan vidare tål att jämföras med konkurrenterna. Apple levererar riktigt bra vägvisning på både Iphone och Ipad. Appen har talsyntes, som läser upp namn på gator och körfält, och den kan beräkna rutter både för bil och för promenad. I fotgängarläget kan man enkelt bläddra mellan de olika momenten i vägbeskrivningen genom att svepa fältet med nästa instruktion åt sidan. Intill sökfältet finns en knapp som öppnar telefonboken, så om du har knappat in adress för dina kontakter är det enkelt att välja de adresserna som destination.

Gränssnittet är hämtat från den gamla appen med Googlekartor och inställningarna når du genom att »vända blad«. Kartbilden är däremot helt ny och har ett riktigt imponerande 3d-läge kallat »Flyover« där du kan vrida kartan och se detaljerade bilder av byggnader ur valfri vinkel. Tyvärr fungerar det inte i så många städer – i Skandinavien finns bara tre platser med Flyover: Stockholm, Linköping och Köpenhamn. 

Plus: Vägvisning med talsyntes. 

Minus: Sökfunktionen för intressepunkter.

_pagetile: Mobilappar: Google Maps_

Mobilappar

5: Google Maps

Google Maps finns som app för både Ios och Android, men Androidversionen har betydligt fler funktioner. För Iphone-användare har appen fått ett nytt gränssnitt jämfört med den gamla Google Maps-appen som levererades med systemet fram till version 5. Både Iphone- och Androidversionerna av appen har nu ett kantigt och avskalat gränssnitt enligt Googles standard. Växlingen mellan menyer och kartvyer är snyggt animerad, men själva kartan skiljer sig lite åt beroende på var du befinner dig och vilken enhet du har. I Stockholm, och ett hundratal städer i andra länder, finns 3d-karta. På andra platser i landet är det Googles klassiska karta som gäller. Google har även integrerat Street View som fungerar på båda plattformarna. Med ett tryck kan du växla från kartläge till foton där färdvägen ritas upp i gatumiljön – nästan exakt som man upplever den när man kör.

Bildmaterialet uppdateras inte lika ofta som kartorna hos Google, men funktionen är ändå mycket användbar och täcker både storstäder, landsvägar och mindre orter. Precis som i Google Maps på webben går det att visa och dölja olika lager i kartan – till exempel trafik, parkeringar och bensinstationer. Trafikinformationen visar bara om en väg flyter i normal eller nedsatt hastighet och det saknas information i klartext om olyckor och arbeten. 

Knapparna i Googles huvudmeny och informationsfälten i navigatorläget är tillräckligt stora för att fungera bra i bilen. Sökfunktionerna är utmärkta. Google Maps levererar relevanta träffar i de flesta fall oavsett om jag knappar in ett företagsnamn, en gatuadress eller en kategori – exempelvis »café«. Androidversionen har röststyrning, men det fungerar bara på engelska och funktionen är i stort sett obrukbar med svenska ortsnamn. Förutom bilnavigering har Google Maps lägen för fotgängare, cykel och kollektivtrafik. Sökmotorn låter sig inte hindras av gränser och klarar att leta upp rimliga förslag för tåg- eller bussresor från Sverige till exempelvis Frankrike eller Italien. Favoritplatserna och kontakterna är tillgängliga direkt från Androidversionen av appen. Du kan logga in på Google-kontot även med Iphone, men det enda du kommer åt är sökhistoriken och dina förvalda platser för hem och arbete. Sist med inte minst har Androidappen en startskärmswidget i form av ett trafikljus som du kan koppla till platser som du kör till ofta – hem, jobbet och så vidare. Om det uppstår trafikproblem på vägen växlar trafikljuset från grönt till gult – eller till rött om det är riktigt illa. 

Plus: Gratis. Street View. Sökfunktionen.

Minus: Ipad-version saknas. 

_pagetile: Mobilappar: Here Drive+_

Mobilappar

6: Here Drive+

Nokia har nyligen ersatt appen »Kör« på Windows Phone med Here Drive+. Appen är inriktad på bilnavigering, så om du vill navigera till fots eller åka med kollektivtrafiken ska du använda apparna Here Maps eller Here Transit istället. Jämfört med Nokias gamla app Ovi Maps känns Here Drive+ som ett steg tillbaka. Trafikinformationen har försvunnit och kartvyn har inte utvecklats nämnvärt sedan Symbiantiden. Det finns dock några punkter där utvecklingen gått framåt. Here Drive+ har ett snabbt och enkelt gränssnitt som följer standarden för Windows Phone. Appen fungerar både i stående och liggande läge och har ett rejält statusfält med hastighet, vägvisare och en knapp för appens huvudmeny. Växlingen mellan kartvyn och menysidan sker med »vända blad«-animationen som finns på fler platser i mobilen. Menyerna är ganska mörka och spartanska, men i kartvyn finns 3d-modeller av kända byggnader som gör appen lite roligare att använda.

För att välja destination klickar man på menyvalet »Ange mål« och knappar in adress eller intressepunkt i sökrutan. Både kartor och intressepunkter kommer från Navteq och det verkar som om Nokia behåller vissa godbitar för sig själva – sökfunktionen i Here ger bättre träffar än andra appar med Navteq-data. Du kan välja mellan att låta appen hämta kartor efter behov eller att förinstallera hela länder, så det är enkelt att hålla koll på dataförbrukningen. Here Drive+ har en liten varningstext »beta« i appbutiken, men den gamla »Kör«-appen har tagits ned och det är oklart vilka ytterligare finesser – om några – som Nokia planerar att lägga till i den skarpa versionen. Uppdelningen av funktionerna på flera olika Here-appar känns tyvärr förvirrande och man längtar tillbaka till Ovi Maps.

Plus: Installera kartor. Bra intressepunkter.

Minus: Få funktioner.

_pagetile: Mobilappar: Navigation scandinavia_

Mobilappar

7: Navigation Scandinavia

Navigation Scandinavia – eller Gpstuner Turn-by-turn som appen också heter – har välpolerad yta, men väldigt få funktioner. Appen innehåller kartor och intressepunkter från Navteq, men det finns ingen koppling till mobilens kontakter eller till andra söktjänster. Gränssnittet smälter väl in i Windows-systemet med bra flyt i menyerna och tydliga ikoner i form av cirklar och kvadrater. Du väljer adress via ett formulär med fält för land, ort, gata och nummer och appen räknar snabbt ut färdvägen. Till skillnad från övriga appar och enheter, med undantag för Apple Kartor, saknar Navigation Scandinavia helt 3d-karta. Oavsett om du bläddrar eller navigerar visas kartan alltid rakt ovan-ifrån. Kartan vrids så att färdriktningen är uppåt, men jag saknar möjligheten att få en kartvy med ett perspektiv som mer liknar hur man ser vägen genom vindrutan.

Inställningarna i appen begränsar sig till p>

Plus: Valbara kartor. Visar gångvägar.

Minus: Saknar trafikinformation. Dyr.

_pagetile: Mobilappar: Navigon_

Mobilappar

8: Navigon Mobilenavigator

Navigon har dragit ned på utvecklingstakten när det gäller egna fristående enheter, men appen lever vidare med frekventa uppdateringar. Navigon är en riktigt grafikintensiv app och kräver en hel del av mobilens prestanda. Det kan ta uppåt halvminuten bara att starta Navigon på en Iphone 3gs, så om du har en lite äldre mobil är exempelvis Wisepilot eller Google Maps bättre alternativ. Appen kostar en slant och för att utnyttja alla finesser måste du köpa flera tillval – till exempel trafikinformation och 3d-vy – så räkna med runt 200 kr ut-över app-priset. En positiv egenskap hos Navigon är att alla köp kopplas till ditt konto på Itunes eller Google Play. Det gör att du kan installera både appen och alla tillval på alla enheter som är kopplade till samma konto utan att behöva betala två gånger.

Navigon passar bäst på en mobil eller surfplatta med stor och högupplöst skärm. Visst ser det bra ut även på Iphone, men informationsfälten blir tydligare på exempelvis Ipad eller en Samsung Galaxy s3. Med tillvalet Reality View Pro får du en riktigt snygg 3d-karta med byggnader och höjdkurvor i landskapet. Huvudmenyn har ett helt eget upplägg, men inställningar och undermenyer följer lyckligtvis standarden för mobilens operativsystem. Även om du köper Europaversionen av Navigon med kartor för 44 länder kan du välja exakt vilka kartor du vill installera på enheten. Därefter kan du använda appen helt nedkopplad – uppkopplingen behövs bara för väder- och trafikinformation. Det gör Navigon till ett bra val för utlandsresan. Navigon har en talsyntes som läser upp namn på gator och skyltar. Ett tryck på skärmen under färd öppnar en meny med funktioner som delmål och intressepunkter utmed resvägen. Det finns också en körfältsassistent som gör det enklare att hitta rätt i motorvägskorsningar. Tyvärr saknas lokala tjänster som Hitta eller Eniro. 

Plus: Snygg 3D-karta. Talsyntes.

Minus: Fördröjning vid start. 

_pagetile: Mobilappar: Route 66_

Mobilappar

9: Route 66

Route 66 är en navigatorapp med så kallad förstärkt verklighet. Det låter kanske häftigare än det är, men vad funktionen innebär i praktiken är att du kan lägga vägvisningen ovanpå video från mobilkameran. Route 66 kallar funktionen »Follow me« och appen visar både en linje i vägbanan och en liten bil som ser ut att köra framför dig. Bilen blinkar när det är dags att svänga och tanken är god, men perspektivet i bilden och tajmingen håller inte riktigt den precision som skulle krävas för en hundraprocentig upplevelse. Det finns justeringsmöjligheter i appen – du kan till exempel mata in hur högt över vägbanan kameran sitter för att bättre passa ihop vägvisningslagret med videon. Efter att ha växlat mellan »Follow me« och det mer traditionella kartläget fastnar jag för det sistnämnda, men jämfört med exempelvis Blaupunkts försök för några år sedan att leverera en liknande lösning i en fristående enhet har Route 66 lyckats betydligt bättre.

Den vanliga kartbilden ger ett lite kantigt intryck men den är ändå tydlig, och här och var dyker det upp 3d-modeller av byggnader som gör det enkelt att orientera sig. Informationsfälten är ganska små, så det är svårt att läsa avstånd och hastighet, men pilarna för själva vägvisningen går inte att missa. Sökfunktionerna är kopplade till kartleverantörens intressepunkter, men databasen har en märklig kategoriindelning och känns dessutom ganska inaktuell. Kategorin »Företag« innehåller till exempel bara uttagsautomater och biluthyrare. Mycket saknas samtidigt som man kan hitta affärer som lades ned för över fem år sedan. Att mata in adresser fungerar däremot bra och det finns dessutom koppling till mobilens kontakter direkt från appen. Onlinetjänsterna i appen består av trafikinformation och väder. Trafikinformationen verkar dock inte lika detaljerad som i andra appar – när jag testar med samma rutt vid samma tidpunkt är listan över händelser betydligt kortare i Route 66 än i exempelvis Navigon och Wisepilot.

Plus: Både strömma och ladda ned kartor.

Minus: »Follow me«-läget.

_pagetile: Mobilappar: Tomtom_

Mobilappar

10: Tomtom Navigator

De första Tomtom-apparna lanserades för drygt tio år sedan och plattformarna som gällde då var Windows CE och PalmOS. Något år senare kom de första fristående navigatorerna och Tomtom kännetecknades länge av att gränssnittet hade nästan exakt samma utseende oavsett om du valde en Tomtom-enhet eller köpte appen. Förra året släpptes en helt ny version av Tomtom för Ios och under hösten kom Tomtoms första kompletta Android-app. Numera finns det ganska stora skillnader mellan gränssnittet i mobilapparna och exempelvis Go-seriens navigatorer. Ios-versionen är utan tvekan mest lyckad. Appen är väl integrerad med andra funktioner i mobilen – så långt det nu är möjligt på Ios – och du kan använda både mobilens kontakter och innehåll från exempelvis Facebook för att välja destination. Menyn »Navigera till« på Ios innehåller vanliga alternativ som Adress, Intressepunkt och Tidigare Destination, men det finns också möjlighet att välja Människor, Evenemang, Foton och Platser. Det är enkelt att söka efter Facebook-platser i närheten eller till koordinaterna för en geotaggad kamerabild. Androidversionen har färre finesser och påminner mer om hur Tomtoms navigatorer fungerade för 3–4 år sedan. Ett kantigt och avskalat men väl fungerande gränssnitt. Texten är i minsta laget i vissa menyer och inmatningsfält, men totalt sett fungerar Tomtom bra även på Android. Appen använder mobilens uppkoppling för att hämta trafikinformation och du kan komma åt kontakternas adresser direkt från appen, men i övrigt är Androidappen inte alls lika utvecklad när det gäller att dra nytta av mobilens möjligheter.

I priset för appen ingår både uppdateringar av själva appen och av kartan, men många funktioner kostar extra – till exempel trafikinformation och fartkameror. Ett års abonnemang på HD Traffic respektive kameror kostar uppåt 200 kr styck. Det känns dyrt när Live-abonnemanget för Tomtoms enheter ligger på 499 kr per år och inkluderar samma tjänster plus fri dataöverföring i stora delar av Europa.

Kartan har samma utseende på både Android och Ios. Den är enkel och tydlig och har en bra balans mellan kartbild och informationsfält. Konturer för byggnader ritas upp och kartan flyter snyggt utan hack, men annars är det snålt med grafiska effekter. Appen finns i en särskild Ipad-version som låter dig göra menyval samtidigt som kartan syns i bakgrunden. Appen fungerar på Androidplattor, men där har Tomtom inte lagt ned något arbete på att optimera gränssnittet för skärmytan. 

Plus: Bra gränssnitt på Ios. Talsyntes.

Minus: Färre funktioner i Android.

_pagetile: Mobilappar: Waze_

Mobilappar

11: Waze

Det är egentligen lite elakt att jämföra Waze med kommersiella navigatorappar. När det gäller att få in en komplett och korrekt karta i appen är det svårt för en uppstickare att konkurrera med de armador av mätbilar som Google, Navteq och Tele Atlas förfogar över. Waze förlitar sig istället på sina egna användare och på att många är ute och kör med appen. Allt innehåll – från trafikinformation till intressepunkter och kartor är antingen genererat av appens användare eller hämtat från öppna källor. I vissa länder – till exempel USA och Israel – är kartan näst intill komplett, men i Sverige finns det gott om luckor. De vita fläckarna går att hitta både insprängda i större städer och i form av småorter som helt saknas. Om man surfar in på waze.com och klickar på »Live map« och jämför kartan med Google Maps ser man snabbt skillnaderna. Kartmaterialet går bara att beskriva som bristfälligt, men väljer man att se Waze som ett mellanting mellan en navigatorapp och ett spel känns det inte lika misslyckat.

Gränssnittet är välgjort och har en ganska lekfull design som passar bra ihop med spelkänslan. Man kan samla poäng – till exempel genom att rapportera in trafikproblem, lägga till vägar och platser eller bara genom att vara ute och köra med appen. Det finns också rena spelmoment som att jaga skatter på kartan. Förutom Wazes egen databas finns koppling till Google, Bing och Foursquare. Sökmotorn fungerar för att söka efter namn på platser och företag, men det går inte att knappa in en kategori i textfältet. Du kan bläddra bland intressepunkter kategorivis genom menyerna i appen, men då är bara Wazes egen databas tillgänglig.

Plus: Roliga interaktiva funktioner. Gratis.

Minus: Ofullständiga kartor. 

_pagetile: Mobilappar: Wisepilot_

Mobilappar

12: Wisepilot

Många operatörer och mobiltillverkare som vill leverera en »egen« navigatorapp har vänt sig till Göteborgsföretaget Appello. Wisepilot är utvecklarnas eget namn för appen, men Telia Navigator, Telenor Navigation, Samsung Navigator och Wisepilot for Xperia är i grunden samma produkt.

Skillnaden mellan de olika brandade varianterna är i första hand priset, men Telia Navigator har en egen uppsättning röstinstruktioner och en mer välfylld butik i appen med bland annat terrängkartor och sjökort. De flesta versioner av Wisepilot kan du testa gratis under en period. Exakt hur länge beror på mobil och operatör, men du behöver åtminstone aldrig köpa grisen i säcken. När du aktiverar Wisepilot får du samtidigt en inloggning till appens webbtjänst. Där finns samma kartmaterial och det går att lägga upp rutter och hantera körjournaler. Efter varje resa med appen får du frågan om du vill spara sträckan som en körjournal, så det är enkelt att spara underlag för reseräkningar eller deklaration. 

Startskärmen i Wisepilot på Android har fyra stora ikoner – söksidan, favoritplatser, kartan och »Mer«. På Iphone ligger motsvarande meny som knappar i nederkanten. På Windows Phone använder Wisepilot istället det typiska gränssnittet med rutor. Wisepilot för Android och Iphone följer inte operativsystemens riktlinjer i alla avseenden, men avvikelserna är inte större än att man snabbt förstår hur appen fungerar och var inställningarna finns.

Wisepilot har lyckats riktigt bra med sökfunktionerna, och tjänster som Resrobot, Eniro, Wikipedia och Tripadvisor är väl integrerade i appen. Via sökfältet kan du knappa in det mesta – namn, telefonnummer, varumärken, adresser eller platser – och få fram relevanta träffar. När du har valt en destination kan du välja mellan att köra, gå eller åka kollektivt. När vi testade appen förra året gick det inte att få fram exempelvis tågresor till Danmark, men nu går det fint att söka på resor som sträcker sig genom flera länder. Vägvisningen och kartorna har ett enkelt och avskalat utseende, men det är samtidigt tydligt och all information finns på plats. Om det finns trafikinformation för rutten visas en ikon i nedre vänstra hörnet och ett tryck på den leder till en lista över alla händelser utmed vägen.

Plus: Sökfunktionerna. Körjournaler. 

Minus: Ingen talsyntes.

_pagetile: Installation och Format_

Installation och format

De båda bilnavigatorerna i testet levereras med passiva hållare. Det känns lite trist med tanke på hur mycket smidigare det är att ha de elektriska anslutningarna samlade i fästet. Bortsett från det fungerar både Garmins och Tomtoms hållare bra. Sugpropparna har en hävarm respektive ett vred som gör det enkelt att få ordentligt grepp mot underlaget. Tomtoms fäste sitter fast i själva enheten, så den blir lite onödigt klumpig jämfört med Garmin där du lämnar sugproppen i bilen. Mios enhet är byggd för cyklar, så någon ström ur fästet behövs inte. Navigatorn har ett batteri som klarar 12 timmar. Installationen är lite mer krävande än en bilnavigator. Fyra olika delar ska monteras på cykeln. Fästet på styret, sensorn för pedalvarvtal och hastighet ska sitta på kedjestaget och två små magneter ska monteras på vevpartiet respektive bakhjulet. Som tur är behöver det bara göras en gång och anvisningarna är tydliga. När det gäller känslan i själva enheten känns Garmin Nüvi 2497LMT smidigast och mest välbyggd. Både Tomtom och Mio ger ett lite klumpigt intryck med tjocka kanter i plast. Mio Cyclo 505 är den enda vattentåliga enheten i testet.

Samtliga appar i testet går enkelt att installera via butikerna i respektive system. Med undantag för Tomtom och apparna som bara har strömmande kartor kan du själv välja vilka områden du vill installera – till exempel kan du köpa Europaversionen av Route 66, men välja att bara ha kartor för Sverige, Danmark och Tyskland i mobilen för att spara utrymme. Med Navigon kopplas alla inköp till ditt konto, så du kan använda appen och tilläggsfunktionerna på alla dina enheter utan att behöva betala dubbelt. Det räcker för högt betyg i kategorin, men samtidigt är det ändå lite enklare att komma igång med en fristående enhet som levereras installerad och klar med alla fästen som krävs.

Vinnare: Garmin Nüvi 2497LMT

_pagetile: Prestanda_

Prestanda

Mobiler och surfplattor har ett rejält försprång framför de fristående enheterna när det gäller att snabbt hitta positionen. Wlan och mobilnät gör att mobilerna alltid har hyfsad koll på var de befinner sig – även inomhus – medan de fristående enheterna måste vänta in kalenderdata från satelliterna. Mio Cyclo 505 har visserligen wlan, men enheten ger inget intryck av att kunna använda funktionen för positionering. I praktiken är du igång med navigeringen på sekunder i en mobil medan de vanliga enheterna behöver ungefär en minut om de varit avstängda länge. Tomtoms enhet är marginellt snabbare eftersom den kan hämta gps-kalendern via livetjänsten. Prestandabetyget ska också mäta om navigatorn har den kraft som krävs för att allt ska fungera utan irriterande fördröjningar. För mobilapparna är prestandan givetvis beroende av vilken mobil du använder, men vi kan konstatera att om du har en prestandalur eller en snabb surfplatta får de fristående enheterna svårt att hänga med. Here Drive+ och Navigation Scandinavia känns riktigt snabba, men om du vill ha prestanda utan att göra avkall på funktioner är Tomtom och Wisepilot de bästa alternativen. Tomtom fungerar betydligt bättre på Ios än på Android, medan Wisepilot ger bra prestanda på alla plattformar. Apple Kartor, Google Maps, Route 66 och Waze fungerar alla bra på snabba enheter, men de når inte riktigt upp till samma nivå som Tomtom, Wisepilot och Windows Phone-apparna. Ställer man de fristående enheterna sida vid sida är Tomtom Go Live 825 snabbast, tätt följd av Garmins enhet. Mio Cyclo 505 behöver lite mer tid för att beräkna rutter, men det är svårt att bedöma om det beror på komplexiteten när appen väger in höjdskillnader i vägvalet eller om enheten bara har en klenare processor. Slutsatsen blir dock att mobilapparna tar hem prestandastriden med god marginal framför de fristående enheterna.

Vinnare: Wisepilot, Tomtom för Ios

_pagetile: Gränssnitt_

Gränssnitt

Tomtoms gränssnitt är snabbt och enkelt oavsett om du väljer Go Live-enheten eller apparna på Ios eller Android. Ios-gränssnittet med anpassade versioner för mobil respektive surfplatta funkar allra bäst – det har många funktioner men är ändå lättnavigerat. Menyerna i Go Live 825 är enklare, men har fortfarande ett modernt utseende med halvtransparenta datafält som svävar snyggt över kartbilden. Android-appen känns mer som Tomtom-enheter med några år på nacken. Inte dåligt på något sätt, men det räcker inte för att platsa i toppstriden. Garmins Nüvi-gränssnitt har hängt med i stort sett oförändrat under många år, men det håller fortfarande. Kartbilden är extremt tydlig med färgkodade vägar och menysystemet har extra stora ikoner för de viktigaste funktionerna. Tyvärr är skärmen lite trög, men inte så mycket att det sänker betyget. Tomtom Go Live 825 har bättre respons – trots att båda använder resistiv pekskärmsteknik. Tomtoms skärm är dessutom lite större.

Apparna på Windows Phone är väl anpassade för det systemets förutsättningar. Det märks inte minst på Wisepilot, som ju finns även på andra plattformar. Wisepilot har inte testets snyggaste menyer eller karta, men appen är användarvänlig och det är lätt att hitta trots att appen har väldigt många funktioner. 

Windows Phone är ett snabbt system, men det är bara de senaste mobilerna med version 8 som klarar att köra navigeringen i bakgrunden. Route 66 är snubblande nära att lyckas leverera ett bra navigatorgränssnitt med förstärkt verklighet. Precisionen räcker inte hela vägen, men tanken är god. När det gäller kartvyerna har både Apple Kartor och Navigon intressanta 3D-funktioner. Hos Apple handlar det om detaljerade 3D-bilder av storstäder, men köper du till Reality View för Navigon får du utan tvekan testets snyggaste navigatorläge. Navigons gränssnitt är bra även bortanför kartan medan Tomtoms app på Ios både är snabbare och följer operativsystemets konventioner på ett bättre sätt. Waze har ett enhetligt utseende oavsett plattform och fungerar bra på både mobil och surfplatta, men informationsfälten är i minsta laget för att fungera samtidigt som man är ute och kör.

Mio Cyclo 505 har tydliga kvadratiska knappar på huvudmenyn. Vid en första anblick påminner det lite om Windows Phone, men likheterna gäller bara huvudmenyn och de snygga animationerna lyser med sin frånvaro. Mios enhet har väldigt många funktioner och inställningsmöjligheter. Det gör gränssnittet lite mer svår¬överblickat än andra appar och enheter i testet. Cyclo 505 måste aktiveras med en kod vid första uppstarten. Visserligen ett problem som bara dyker upp vid ett tillfälle, men det känns ändå väldigt onödigt. Mio har valt en kapacitiv pekskärm. Den reagerar blixtsnabbt när man trycker, men en resistiv skärm hade varit ett bättre val för våra breddgrader där man cyklar i handskar under en stor del av året.

Vinnare: Tomtom för Ios, Navigon

_pagetile: Funktioner_

Funktioner

Internetuppkopplingen ger mobilernas appar en fördel framför de fristående enheterna när det gäller funktioner. Here Drive+ och Navigation Scandinavia misslyckas dock rejält med att dra nytta av uppkopplingen – bortsett från möjligheten att ladda ned kartor klarar sig de båda apparna lika bra – eller snarare lika dåligt – utan nätet. För att få in uppkopplade tjänster i fristående enheter har Tomtom satsat på inbyggt SIM-kort medan Garmin lånar uppkopplingen från din mobil via bluetooth. Garmins lösning kräver lite mer av användaren, men ger samtidigt fler funktioner. Via bluetooth kan du också ansluta Garmins OBD2-adapter. Den ger navigatorn tillgång till bilens diagnostikport så att du kan följa bränsleförbrukningen i realtid och hitta en snålare körstil. Garmins mobilapp gör det möjligt att använda mobilen som fjärrkontroll och välja destination. Garmin har också lite bättre lokalkännedom i Sverige tack vare koppling till Eniro. Garmin Nüvi 2497LMT är den enda navigatorn i testet som kan hämta trafikinformation via TMC-nätet. I Sverige är det helt klart en tillgång. TMC-nätet har information med bra kvalitet, är gratis och har bättre täckning än mobilnäten. Apparnas trafikinformation är minst lika bra innehållsmässigt, men kräver ofta en prenumeration. Det gäller även livetjänsterna i Tomtoms enhet som kostar 499 kr per år. Navigon tar ut en engångskostnad för trafikinformation i sin app medan Tomtom kräver en prenumeration även i mobilen. Apparna från Google och Apple är gratis och levererar trafikinformation utan extra kostnad. Google Maps har lite fler funktioner – främst på Androidplattformen – men exempelvis Street View finns även på Ios.

Med undantag för möjligheten att ladda upp träningsresultat via wlan saknar Mios navigator helt uppkopplade funktioner. Bristen tas delvis igen genom bra hårdvara med stöd för olika sensorer och smarta cykelfunktioner som möjligheten att hitta vägar med olika mycket backar beroende på dagsformen. Waze har en helt annan uppsättning funktioner än de vanliga navigatorapparna. Fokus ligger på att jaga poäng och fylla kartan med innehåll snarare än på att ta sig från punkt A till punkt B. Roligt och välgjort, men svårt att jämföra på ett rättvist sätt med andra appar. Wisepilot använder många olika informationskällor utöver kartleverantören. Det ger trafikinformation, väder och fler sökfunktioner än vad konkurrenterna levererar. Telia-versionen har lite fler finesser, till exempel sjökort, terrängkartor och en särskild sökfunktion för Telias wlan-zoner.

Vinnare: Wisepilot, Tomtom för Ios

_pagetile: Vinnare_

Vinnare: 

Garmin Nüvi 2497LMT

Garmin Nüvi 2497LMT kombinerar ett väl beprövat gränssnitt med ny och smidig hårdvara. Garmins Smartphone-app gör att du kan få uppkopplade tjänster i navigatorn utan dyra abonnemang. Både positioneringen och menyerna är trögare jämfört med flera av apparna, men det är enklare att komma igång med en fristående enhet och på lång sikt är priset bra med tanke på att både kartuppdateringar och trafikinformation ingår. Nüvi 2497LMT innebär många finesser per krona, men det låga priset medför också kompromisser – till exempel passiv hållare och en ganska trög pekskärm. 

Bästa app: 

Wisepilot, Telia Navigator

Bland apparna får Telia Navigator högst betyg tack vare en kombination av användarvänlighet och ett stort antal användbara funktioner. Telia Navigator har unika finesser som sjökort och terrängkartor, men om du har en mobil från Sony eller Samsung kan du komma över Wisepilot till ett lägre pris genom att välja mobiltillverkarens version av appen.

Nästan alla bilar har en kontakt som kallas OBD2. OBD står för »On Board Diagnostics« och även om det finns skillnader mellan olika märken så är OBD2 tillräckligt standardiserat för att appar och navigatorer ska fungera med nästan alla bilar på marknaden. Via en adapter kan man omvandla OBD2-signalerna till antingen bluetooth eller till en dataström över wlan.

Vi har testat Garmins adapter Ecoroute HD som passar både med märkets navigatorer och med mobiler. Ecoroute HD kostar cirka 900 kr. Om du bara vill ha funktionen i mobilen finns det flera olika alternativ från cirka 300 kr och uppåt. 

Så hur hjälper OBD dig att spara bensin? Via diagnostikporten avslöjar bilen exakt hur mycket bränsle som går åt – sekund för sekund. Genom att följa mätvärdena kan du direkt se hur din körstil påverkar bilens törstighet – eller till exempel testa om det blir bättre med nya däck eller justerat ringtryck.

Garmins lösning gör det enkelt att komma igång med OBD2, men mobilapparna ger fler funktioner. Torque är en finessrik Android-app som fungerar med många olika adaptrar. Bra alternativ för Ios är iOBD2 eller Novascan.

Garmin Iphone 5 Car Kit

Levereras med strömsladd för bilen. Priset för hållaren är 350 kr. I paket med Garmins Iphone-app är priset 895 kr.

Tomtom Iphone 4/4S Car Kit

Tomtoms Iphone-hållare har en inbyggd högtalare som ska ge bättre ljud för både instruktioner och mobilsamtal. Pris 850 kr.

Tomtom Smartphone Car Kit

En hållare som fungerar med de flesta mobiler som laddas via mikro-usb. Upp till 85 mm breda mobiler ryms. Hållaren har en inbyggd bluetooth-handsfree med högtalare. Pris 890 kr.