Banktest

Stort test: Sveriges bästa mobilbank 2016

Att göra bankärenden i mobilen är trevligare än någonsin, men det finns fortfarande mer och mindre lyckade appar. Mobil har gått igenom dem alla.

Publicerad Senast uppdaterad

Det mesta är antingen lite eller mycket bökigare att göra i mobilen. Vi skriver inte gärna längre texter på skärmtangentbordet, och redigera Excel-ark ska vi inte tala om. Men det finns undantag, saker som faktiskt blir enklare och smidigare av att man gör dem i mobilen. Bankärenden är en sådan sak.

Att det är så galet bekvämt att betala sina räkningar i mobilen beror nog främst på två innovationer. Det ena är mobilt Bank-ID, där du kan legitimera dig och skriva under ärenden på banken med bara en sexsiffrig kod i en app. Den krångliga bankdosan med åttasiffriga koder som ska skrivas av från skärmen ligger nu mest och samlar damm i byrålådan. 

Och visst, du kan använda mobilt Bank-ID på webben också, men kör du bankappen i mobilen öppnas Bank-ID automatiskt när det är dags att legitimera sig och stängs när det är klart, utan att du behöver växla uppmärksamheten mellan olika program.

Den andra innovationen är att du kan använda mobilens kamera för att skanna in pappersräkningar utan att behöva skriva av belopp, OCR-nummer och kontonummer för hand. Det här är verkligen galet smidigt, tre blipp så är all information inmatad. Har du inte provat än, så gör det med en gång!

De svenska bankerna var olika snabba med att anamma möjligheterna med att ha banken i mobilen men under det senaste året har det skett en tydlig harmonisering i funktionerna som stöds, och de flesta av testets appar har åtminstone de två funktionerna ovan. Men det betyder inte att det inte längre finns skillnader mellan apparna. Står du inför att välja bank är bankappen en viktig parameter eftersom det blir din vanligaste kontakt med banken, och därför har vi gått igenom och korat de bästa bankapparna. Danske Bank Danske Bank har en av de appar som sett likadan ut längst, och tyvärr talar det inte till deras fördel. Huvudmenyn består av två hjul, vilket kanske kändes nytt och fräscht i de smarta lurarnas barndom, men i dag känns det bara, ja snurrigt, med menyer man kan snurra på och där texten hamnar på olika ledd beroende på hur man snurrat hjulet. Gränssnittet är inte ens särskilt konsekvent genomfört, för utöver hjulet finns det flikar som ska dras i och knappar som ska tryckas på i både över- och nederkant.

Det är osedvanligt krångligt att bli kund hos Danske Bank, och jag tappar räkningen över alla fyrsiffriga PIN- och säkerhetskoder som ska aktivera varandra innan jag fått allt att funka, men väl klar kan jag välja ett antal inloggningssätt i appen. Dels bankdosa, dels en personlig fyrsiffrig PIN-kod. Under testperioden uppdateras också appen så att man sent omsider får stöd för mobilt Bank-ID. Dessutom skryter man med att vara först i Sverige med att använda fingeravtrycket för att logga in i appen, i alla fall på Iphone med Touch ID.

Men det finns en stor brasklapp: Du kan bara betala räkningar med bankdosan eller mobilt Bank-ID, så fingeravtrycksläsaren ersätter egentligen bara den fyrsiffriga kod som du kan använda för att logga in och se ditt saldo men egentligen inte så värst mycket mer.

Appen har bra kontohistorik med kurvor för hur mycket pengar du har på kontot, men transaktionsinformationen är begränsad på dina betalningar. Att göra en betalning genom att skanna räkningen med kameran går i alla fall smidigt, och här finns även funktioner som att handla med värdepapper samt hantera depå och se aktuella kurser. 

Danske Bank är en av få som har en Windows Phone/Windows 10 Mobile-app, och faktum är att den är bättre organiserad än Ios/Android-apparna, utan hjulen. De senare skulle behöva en rejäl ansiktslyftning.

Plus: WP-app.
Minus: Dåligt organiserad.

Forex Bank

Halvvägs in i vårt test nylanserar Forex med en helt ny bankapp, omgjord från grunden. Det var välbehövligt, för den gamla webbappen var verkligen ingen höjdare. Men nu glömmer vi det som var och blickar framåt mot det som är.

Forex är ansluten till mobilt Bank-ID, men har även något som kallas Forex ID, som i praktiken fungerar likadant som mobilt Bank-ID, fast bara med Forex Bank då. För att aktivera Forex ID måste du gå till ett Forex-kontor och ha med dig legitimation, men väl där går det fort och smidigt. Som Forex-kund har du också en bankdosa du kan logga in med.

Det är en väldigt estetiskt tilltalande app, med mycket varma bilder tillsammans med Forex karaktäristiska gula färgton. Inloggningssidan har till och med en animerad bild av människor som springer över en sommaräng i kvällssolen.

Det kan dock inte dölja att det är en väldigt begränsad app. Kolla ditt saldo och göra överföringar och betalningar är i stort sett det enda du kan göra i appen, även om överföringarna även kan sättas till att vara återkommande. Transaktionsinformationen i din kontohistorik är också väldigt begränsad.

Dessutom saknar appen den grundläggande funktion som alla andra mobilbanker anammat: Möjligheten att skanna in fakturor med mobilkameran.

Appen är, trots sina få funktioner, inte ens särskilt välorganiserad, och de två funktionerna betalning och kontoöversikt döljs i en förvirrande flora av expanderbara menyer.

Det kan säkert finnas goda skäl att välja Forex som bank, men appen är inte ett av dem.

Plus: Snygg.
Minus: Mycket få funktioner.

Handelsbanken Handelsbankens app är föredömligt tydlig och stilren, om än lite tråkig i designen. Tydligheten beror också främst på att den har rätt få funktioner. Du behöver till exempel inte grubbla över var inställningsmenyn till appen finns, för det finns helt enkelt ingenting att ställa in i appen. Att funktioner som att se snabbsaldo utan att logga in i appen eller möjlighet att få aviseringar när du fått e-fakturor saknas säger sig nästan själv när appen över huvud taget saknar funktioner man kan välja själv.

Förutom saldo och kontoutdrag för dina konton kan du hantera dina betalkort, till exempel genom att spärra respektive öppna för internet- och utlandsköp. Du kan även kolla fonder och placeringar.

Informationen om dina kontotransaktioner är också spartansk, men funktionen för att betala räkningar genom att skanna in dem fungerar i alla fall utmärkt, och för just basfunktionen att betala räkningar finns inga klagomål. Jämfört med förra året går det nu också att skanna in mottagarkonto med appen, en förbättring upp till samma nivå som övriga bankappar håller.

Handelsbanken har även en app till Windows Phone/Windows 10 Mobile, och den är i stort sett lik appen till övriga system med dess få funktioner. Men den är av en äldre generation där man fortfarande måste mata in mottagaren manuellt.

Det enda egentliga irritationsmomentet med appen, förutom att den kan så mycket mindre än många andra bankers appar, är att man måste mata in sitt personnummer manuellt varje gång man ska logga in i appen. Alla andra bankers appar kan komma ihåg personnumret om man väljer det. En gång hamnar jag också i något slags buggloop, där jag först loggas ut på grund av inaktivitet innan jag ens hunnit ange koden till mitt mobila Bank-ID, och sedan vill appen inte logga in mig igen eftersom jag redan har en pågående inloggning.

Som helhet är det inget egentligt fel på Handelsbankens app, men den saknar de extrafunktioner som lyfter de bästa bankapparna över snittet. Eller extrafunktioner över huvud taget, för den delen. Plus: Enkel och tydlig. Minus: Få funktioner. Icabanken Icabanken var förra årets testvinnare med sin rena design och rika funktionspaket. I år är fältet jämnare, så vi kan börja med att titta på vilka nyheter som tillkommit. Den främsta är möjligheten att bevaka och köpa och sälja fonder, en funktion som nu i stort sett samtliga bankappar stöder i någon form. Förenklad inloggning, som gav begränsad funktionsuppsättning när man loggade in med lösenord, har försvunnit, något som de flesta banker har tagit bort av säkerhetsskäl. En Apple Watch-app har tillkommit. Och om du har regionsspärrat ditt bankkort så att man inte kan genomföra köp utomlands påminner appen dig om att låsa upp kortet om den känner av att du befinner dig på en flygplats. Det sistnämnda är ett utmärkt exempel på hur man kan utnyttja mobilens möjligheter till att förbättra bankanvändandet.

Appen är som sagt föredömligt enkel och tydlig i sin design, och följer också det mer avskalade formspråk som blivit standard i både Ios och Android (Windows-app saknas). Menyerna finns till vänster, och här kan du i Ios även få information om hur mycket pengar du har på kontot innan du loggat in i appen. I Android kan du även få beloppet i notifieringsfältet på mobilen eller som widget på startskärmen.

Ett annat exempel på appens föredömlighet är i kommunikationen till och från användaren. Under menyn Händelser hittar du viktig information som betalningar som studsat, och har det hänt något nytt med banken eller appen kommer det ett popup-fönster direkt när du öppnar appen med information.

Betalning av räkningar, e-fakturor, stående överföringar till andra konton, identifiering med mobilt Bank-ID och inskanning av räkningar med kameran fungerar så bra som man har rätt att vänta sig, och du kan få pushnotiser för händelser, något som borde vara en självklarhet men faktiskt är sällsynt bland bankapparna. Du kan också få detaljerad information om transaktionerna på ditt konto.

Om man ska hitta något att anmärka på så råkar jag en gång ut för en bugg vid inloggning som gör att identifiering med mobilt Bank-ID inte fungerar, och att jag någon gång inte får inskanningen av en räkning att fungera alls. Det finns inte heller någon funktion för att hålla koll på sina inkomster och utgifter som vissa andra banker har.

Icabanken är föredömlig, men uppdateringarna sedan förra året är blygsamma samtidigt som många andra appar fått bukt med sina problem, så det är inte en självklar vinnare på samma sätt som förra året. Plus: Ren design, funktionsrik. Minus: Ingen utgiftskoll. Länsförsäkringar Här har vi en riktigt väldesignad app! Efter inloggning (och du kan, om du vill, ställa in så att du ser ditt saldo redan före inloggning genom att svepa ner på appens startskärm) kommer du till en sparsmakad startsida med saldon för dina konton och fyra knappar för betalning, överföring, inkomna e-fakturor och ärenden att signera, de två sista med siffror som indikerar om det finns inkomna ärenden.

Alla övriga funktioner finns i en meny som du sveper in från vänster enligt standardformat. Och det visar sig vara en hel del. Utöver ditt vanliga bankkonto kan du hantera fonder, aktier, sparkonto, pensionsspar, försäkringar och lån i appen.

Du har månadskollen som är en riktigt bra och tydlig funktion för att hålla koll på dina utgifter, även om den inte är lika avancerad som Swedbanks motsvarande funktion. Du kan sätta upp sparmål och lägga till en automatisk överföring till ett sparkonto för att uppnå målet. Du kan regionsspärra ditt bankkort och får då ett varningsmeddelande när du slår på appen om du befinner dig på en plats i världen där kortet är spärrat.

Appen blir förstås bättre ju fler tjänster du samlat hos Länsförsäkringar, men även om du bara använder dem till ditt lönekonto har du en riktigt bra bankapp. Att betala räkningar fungerar så smidigt som man kan önska sig, inklusive felfri inskanning av räkningar med mobilkameran. Den enda nackdelen är att du i princip inte har någon information alls om transaktionerna på ditt konto utöver mottagarnamn.

Under kontaktinformation hittar du telefonnummer för de flesta ärenden du kan behöva, och därunder finns råd vid skada och resa som innehåller ännu mer användbara tips, inklusive telefonnummer, kanske då mest för försäkringsärenden, men även om du behöver spärra ditt kort.

Länsförsäkringar har även en app till Windows Phone/Windows 10 Mobile. Den är betydligt mindre funktionsrik och inte riktigt lika välorganiserad som den till Android och Ios, men för just bankärenden duger den fint, och den är helt klart en av de bättre bankapparna till Windows.

Använder du appen på mer än en enhet måste du ha mobilt Bank-ID på varje mobil du använder, i stället för att som annars är vanligt kunna logga in från en annan enhet. Och du kan inte lägga till en stående överföring mellan konton med appen. Men det är mindre irritationsmoment i en i övrigt utmärkt app.

Plus: Funktionsrik, väldesignad
Minus: Begränsad transaktionsinfo, inga stående överföringar

Nordea Sveriges största bank har en lång historia av att vara sist med det viktigaste när det kommer till banken i mobilen, och det är till exempel först för några månader sedan som man fick fullständig möjlighet att skanna in räkningar med kameran.

Att man nu nått upp till bas-standarden för bankappar, med inskanning av räkningar och inloggning med mobilt Bank-ID betyder dock inte att appen är särskilt bra. Startskärmen lyckas vara rörig och strippad på samma gång. Här finns en lista med konton och saldon, i botten tre knappar för betalningar och överföringar, och därutöver genvägar till betalningsmottagare. Det kan i och för sig vara smidigt med snabbgenvägar till mottagare, men vokabulären är förvirrande. Efter att ha klickat på en mottagare ska man välja knappen “betala till andra”, vilket känns lite tvärtemot vad man just tänkt göra.

Över huvud taget präglas appen av förvirrande terminologi. Ska du betala flera räkningar och inte vill behöva signera dem med Bank-ID en och en måste du välja spara. Vad betyder att spara en räkning?

Du har en meny som du sveper in från vänster med alla funktioner logiskt enligt branschstandard. Inte för att det finns särskilt mycket här. Appen är en av testets mest funktionsfattiga, och det mesta du hittar här har karaktären allmänna villkor och programlicenser, av begränsad nytta för användaren. Det finns knappt några inställningar alls, och att få se saldo utan att logga in, att få pushnotiser vid inkomna e-fakturor, eller att få hjälp att hålla koll på dina utgifter ska du inte räkna med.

När du väl fått kläm på Nordeas sätt att tänka är appen i alla fall smidig att betala räkningar med och inskanningsfunktionen fungerar bra. Ett plus för att du har relativt detaljerad transaktionsinformation i din kontohistorik, men minus för att du inte kan skapa återkommande överföringar mellan konton. Plus : Enkel struktur. Minus : Funktionsfattig. SEB När du loggar in i storbanken SEB:s app utgörs halva skärmen av en bild, som du kan välja själv. Det är snyggt, men ger samtidigt en rätt tydlig fingervisning om att det här är en app som inte direkt kommer att behöva hela skärmytan för sitt funktionsutbud.

Strukturen är hyfsat logisk, med de fyra huvudkategorierna konton, spara, lån och verktyg. Betalningar hamnar dock inte under dessa utan i ett plus i ena hörnet.

SEB har lite udda och en smula förvirrande vokabulär för betalningar. Du betalar inte en räkning, du skapar ett nytt uppdrag. Dessa hamnar sedan i en utkorg under en separat knapp, där du får godkänna dem för att skicka uppdragen. Det här följer säkert SEB:s interna struktur för hantering av ärenden, men för oss som inte jobbar på bank hade det känts mer logiskt att rätt och slätt betala en faktura.

Jag saknar möjligheten att skapa en stående överföring från månad till månad, men här finns i alla fall en rudimentär utgiftskoll i form av en kurva för ditt konto som visar hur det tillgängliga beloppet förändras över tiden.

Inskanning av fakturor med mobilens kamera fungerar utmärkt, även i dåligt ljus. och kontohistoriken har utmärkt information för de transaktioner som utförts, något man tycker borde vara en standardfunktion men som är relativt ovanligt.

Jämfört med tidigare år har SEB fått en tydligare struktur på appen och man får inte längre felmeddelanden om man försöker använda funktioner man inte anslutit sig till. Nu saknar vi främst lite fler extrafunktioner utöver det basala. Plus : Klar och tydlig. Minus: Få funktioner, ovanlig terminologi. Skandiabanken Skandiabanken har flera år vunnit vårt test och fortfarande så är det samlade tjänsteutbudet de erbjuder i mobilen klart konkurrenskraftigt, även om de fick se sig petade från tronen förra året.

Det var framför allt ett nytt, rörigt och egensinnigt gränssnitt kombinerat med att konkurrenterna utvecklades snabbare som gjorde att Skandia tappade topplaceringen. När vi tittar på appen idag är den sig till stora delar lik, men en del funktioner har tillkommit. Positivt är till exempel att man kan chatta med kundtjänst direkt i appen, något som gör att du till stor del kan sköta alla dina bankärenden utan att någonsin besöka ett bankkontor eller plocka fram datorn om du inte vill det. Över lag är det tillgängliga utbudet av tjänster bra. Allt det man förväntar sig idag av en mobilbanksapp finns där, inklusive möjligheten att skanna pappersräkningar med kameran, få e-fakturorna direkt in i appen för att kolla och godkänna samt så klart göra överföringar, se saldo och kontoutdrag. Dessutom finns ett par extrafunktioner som är särskilt intressanta. Skandiabanken har liksom ett par av de övriga bankerna en egen app för Apple Watch. Där kan du se ditt saldo på förvalt konto utan att behöva logga in eller ta upp telefonen, och den snabbsaldofunktionen finns även som widget i både Ios och Android. Även andra snabbfunktioner finns i form av snabböverföring mellan både egna konton och till andras konton. Det här går till så att du väljer en symbol för kontot och sedan kan du klicka till exempel på 300 kr och resväskan för att föra över pengar från ditt förvalda konto till din semesterkassa. Detta då utan att logga in. Väljer du många möjliga konton och symboler blir det här dock snabbt rörigt, så då gör du nog klokast i att helt enkelt logga in och se kontona i klartext.

Rörigt är även gränssnittet som helhet. När Skandia presterade bra i vårt banktest för några år sedan hade vi lite klagomål på att många funktioner hade tillkommit utan att menystrukturen hängt med riktigt. Det svarade Skandia på genom att helt göra om menyerna till något som i det närmaste saknar struktur. Androidappen är bättre på det här området och samlar tillgängliga tjänster i en meny på ett bättre sätt än Iphoneappen. I Iphone finns till exempel flera menyval i en sidomeny som försvinner när du bläddrar på sidan och dessutom delvis är dold när den väl syns. Det här gör helt enkelt appen betydligt krångligare att använda än den hade behövt vara och det är svårt att få en överblick över vilka funktioner som faktiskt finns i appen.

Plus: Chatt direkt med kundtjänst.
Minus: Rörigt gränssnitt.

Swedbank Om det inte vore för ett par skönhetsfel skulle storbanken Swedbanks app vara en klar vinnare i det här testet. Sett till antalet funktioner är det nämligen den mest omfattande bankappen i testet. Och om en funktion för att få ett bankkort med en egen bild du tagit med mobilens kamera kanske inte är den viktigaste finns här gott om andra riktigt bra extrafunktioner, där man särskilt måste lyfta fram den avancerade utgiftskollen som kan hålla reda på och kategorisera dina betalningar, och ge dig information om ifall till exempel dina utgifter för mat eller resor förändras månad för månad. Ett riktigt bra verktyg för att planera din ekonomi, alltså.

En av skönhetsfläckarna är bokstavlig, appen är helt enkelt ful. Designen är från innan Google och Apple gick över till platt, minimalistisk design, och ett skolexempel på varför man gjorde det. Att två av de sex bakgrunderna du kan välja till appen är jeanstyg och tigerpäls säger väl egentligen allt.

Allt måste inte vara snyggt, men tyvärr är appen också rörigt organiserad, och från de nio menyalternativ du möts av när du slår på den är det långt ifrån självklart vilka funktioner som finns och var du kan hitta dem. Det kompenseras i alla fall delvis av viss redundans, så att flera funktioner kan nås från fler än ett av menyalternativen.

Du kan givetvis logga in med mobilt Bank-ID utöver bankdosa, men alternativet att logga in med kod för begränsade funktioner har försvunnit av säkerhetsskäl. i gengäld kan du komma åt en del av appens funktioner utan att logga in över huvud taget och du kan bland annat se saldot på ditt konto bara genom att starta appen.

När det gäller betalning av räkningar har funktionen att skanna in räkningar med kameran rykte om sig att vara kinkig, något jag kan skriva under på. Enligt min erfarenhet behöver funktionen mycket ljus, helst dagsljus, vilket gör att den fungerar bättre på sommaren än på vintern. I nivå med de andra bankerna är den i alla fall inte riktigt. 

Annars fungerar betalningar och överföringar föredömligt, även om transaktionsinformationen är mycket begränsad i kontohistoriken. Swedbank har fortfarande en viss skepsis mot säkerheten i mobilbanken, så för att aktivera nya mottagare måste du först aktivera funktionen i appen, vilket i sin tur kräver en engångskod. Det är ju inte nödvändigtvis ett minus, att ha en spärr för att lägga till nya mottagare utgör ju ett skydd mot att någon får tag på ditt konto och länsar det.

Ett särskilt omnämnande för att appen kan ge notifieringar när du fått inkomna e-fakturor, något som man är ensamma om i testet.

Swedbanks app är ett rejält ansiktslyft från att vara det självklara alternativet för den som vill ha banken med den bästa appen. När får vi se det?

Plus: funktionsspäckad, notifieringar för e-fakturor.
Minus: Ful, rörig, grinig vid inskanning av räkningar.



Mobilt tjänsteutbud
Det har skett en utjämning av tjänsteutbudet jämfört med tidigare år såtillvida att alla appar (utom Forex) nu erbjuder samma möjligheter att logga in med mobilt Bank-ID och betala räkningar bara genom att skanna dem med mobilkameran. Skillnaden ligger i extratjänsterna. 

Om man finkammar bankernas appar och skriver ner varenda funktion man kan hitta i dem blir det tydligt att Swedbank har den mest funktionsspäckade appen. Det rör sig också om riktigt användbara funktioner, som att administrera mobilt Bank-ID och en avancerad utgiftskoll. 

Länsförsäkringar kommer dock inte långt efter, och på delad tredjeplats finns Skandiabanken och Icabanken. Forex Bank innehar jumboplatsen.

Vinnare: Swedbank

Saldo och räkningar
Basutbudet är som sagt rätt jämnt här, men det finns skillnader. Vi uppskattar till exempel att man kan få saldot på kontot utan att behöva logga in på appen, att inskanningen med kameran inte strular, att man kan få notifiering vid inkommen e-faktura, samt att funktionen är tydlig och lätt att komma åt och inte använder förvirrande terminologi.

Sammantaget tycker vi att Icabanken kombinerar dessa egenskaper bäst. I övrigt är det rätt jämnt fält, där SEB, Danske Bank och Forex är lite sämre.

Vinnare: Icabanken 

Gränssnitt
I den här kategorin bedömer vi hur lättanvänd respektive app är och här är skillnaderna apparna emellan rätt stora. Det som vi premierar är snabb och enkel tillgång till de tjänster vi är många som använder mest, en tydlig översikt så att man kan se alla tillgängliga tjänster på ett enkelt sätt och över lag smidiga funktioner. I den här kategorin är det främst två banker som utmärker sig och det är Länsförsäkringar Bank och Icabanken, även om Handelsbanken och Nordea också klarar sig rätt bra. Länsförsäkringars och Icas menyupplägg liknar det upplägg som blivit standard i många informationstunga appar. Det kombinerar möjligheten till översikt med flexibiliteten det innebär att lägga till flera funktioner i framtiden. Bägge har även funktionen att visa saldo utan att logga in. Det är jämnt i toppen, men vi ger Länsförsäkringar segern.

Vinnare: Länsförsäkringar

Användarupplevelse
I kategorin för användarupplevelse tar vi hänsyn till inte bara helhetsintrycket utan även hur enkelt det är att komma igång, hur säkerhetslösningarna fungerar och hur väl bankerna integrerat sina tjänster i appen. Här utmärker sig Länsförsäkringar för att erbjuda såväl fonder och lån som försäkringar i samma app. Även om du bara är bankkund hos dem är appen trevlig att använda och lätt att komma igång med.

Vinnare: Länsförsäkringar

Vinnare: Länsförsäkringar Bank Det finns snygga bankappar, det finns funktionsrika bankappar, och det finns bankappar som är lättanvända med sin tydliga struktur. Länsförsäkringar är om inte bäst så nästan bäst i samtliga dessa kategorier vilket ingen annan app riktigt klarar av. Vi saknar pushnotiser för inkomna e-fakturor, men i övrigt har appen nästan allt, inklusive en riktigt bra utgiftskoll. En värdig vinnare.